ما به چين هم گلاب صادر می‌كنيم

در شهر گل‌ و بلبل متولد شده و عمري است كه به گلاب‌گيری مشغول است.

 

موسس و بنیان‌گذار مجموعه ایران گلاب مرغوب،  که برند ربیع را 60 سال پيش به ثبت رسانده است، اما مي‌گويد كه نياكان او از 120 سال پيش، به اين حرفه اشتغال داشته‌اند و شركت او در حقيقت «گلاب‌گيری سنتی» را به « گلاب‌گيری»  صنعتی تغيير داده است.

 

اگر بشود درباره سلاطين این حرفه حرفی زد، مجيد راهب را بدون هيچ اغراقی بايد سلطان گلاب جهان ناميد.

 

عطر گلاب ربيع در تمام خاورميانه و آسيا پيچيده است و امروزه آوازه شهرت ربیع مرزها را درنوردیده و دامنه صادرات آن به ژاپن و چين هم رسيده است.

 

اگر كسی در ارديبهشت ماه به كاشان سفر كند و كارخانه گلاب ربيع را از نزديك نبيند! عمری را از دست داده است.

 

كودكی‌ام در ميان  عطرگل‌ها گذشت

رئيس هيات مديره شركت ايران گلاب به مجله كارخانه‌دار می‌گويد:

کودکی من مثل بیشتر بچه‌های قمصر در میان گلستان‌ها و پارچ های گلاب‌گیری گذشت.

 

البته چون پدرم آدم روشنفکری بود توانستم دبیرستان را در تهران تمام کنم و در رشته مدیریت صنعتی در آلمان تحصیلاتم را ادامه بدهم.

 

پدر کارگاه گلاب‌گیری داشت. با آغاز فصل گل، دیگ‌های بزرگی روی اجاق‌های هیزمی قرار می‌گرفت. لوله‌هایی از جنس نی این دیگ‌ها را، به پارچ‌هایی متصل می‌کردند. این پارچ‌ها در جوی آب قرار می‌گرفتند تا بخار به‌دست آمده از  به جوش آمدن گلها، زودتر به مایع تبدیل شود که در واقع همان گلاب اصل قمصر بود.

 

غالباً هیزم‌های مورد نیاز برای جوش آوردن گل‌ها، نیمی از فضای کارگاه را می‌گرفت. اینها همه وسایل کار پدر و سایر گلاب‌گیران کاشانی بود که با سختی فراوان و به قولی با دود خوردن های زیاد، محصول عطر و گلابشان را تولید و در تمام کشور توزیع می نمودند و من همیشه فکر می‌کردم باید راهی پیدا کنم تا کار تولید راحت‌تر انجام شود.

 

دختر برند ما با حجاب شد و حذف شد!

آنچه من با نام تجاری ایران گلاب آغاز کردم در اصل از اوايل1340 بود که گلاب را به عربستان، کویت و دبی صادر کردیم.

 

چیزی حدود ۶۰ سال پیش؛ درست زمانی که ما شروع کردیم بازار پر از گلاب‌های سوریه، لبنان و قبرس بود. ما برای حضور در  بازار، گلاب ربیع را با قیمت ارزان، وارد بازار کردیم.

 

نقطه شروع برند زمانی بود که رئیس اتاق بازرگانی منطقه شرقیه عربستان، به نام ابراهیم صالح‌العطا برای ما یک برند انتخاب و برای طرح لیبل برند، عکس یک دختر خانم را قرار داد که چند شاخه گل در دست داشت.

 

ما این گلاب را  در مدت کوتاهی توانستیم علاوه بر عربستان سعودی به دبی و کویت نیز صادر کنیم و جواب گرفتیم و استقبال خیلی خوبی از آن شد.

 

با پیروزی انقلاب اسلامی چون عکس دختر بی‌حجاب بود ، برایش کلاه پوشاندیم و کم‌کم چهره دختر را از لیبل‌ها حذف کردیم.

 

ما برای معرفی برند خود هزینه‌های زیادی  می‌کردیم و در تمام نمایشگاه‌های کشور­های حوزه خلیج فارس به طور مستمر شرکت می‌کردیم.

 

کم‌کم دولت‌های حوزه خلیج فارس، گلاب‌هایی را که از سایر کشورها دیگر می‌آمد و حاوی اسانس بود را رد کردند و کشورهایی مانند کویت، امارات و قطر حدود ۹۵ درصد خرید خود را از مارک گلاب ربیع داشتند و ما اینگونه توانستیم بازار گلاب منطقه را در دست بگیریم و به عنوان برند معتبر معرفی نمائیم و در حال حاضر چند سالی است که به ژاپن، چین، تایوان و… گلاب صادر می‌کنیم و در حقیقت برند ربیع را، وجهه جهانی داده ایم.

 

ما ایران را سراسر گلستان می‌کنیم!

با رشد چشمگیر سفارشات داخلی و صادراتی، مشكل ما كمبود گل بود، بنابراين بزرگترین کاری که ما انجام داده‌ایم،

کشت و پرورش  حدود ۳۰۰ هکتار گل علاوه بر شهرهای کاشان، در استانهای البرز و مرکزی بود. با سطح فراوانی که زیر کشت گل برده‌ایم؛ می‌خواهیم ایران را گلستان کنیم و درخت گل محمدی را در جای جای ایران بکاریم. البته ذکر این نکته ضروری است که محصولات شرکت ایران گلاب مرغوب فقط مختص به گلاب و عرقیات گیاهی و آبلیمو نیست بلکه اخیراً بعنوان مثال کشت و بسته بندی زعفران را نیز به محصولات شرکت اضافه کرده‌ایم.

 

6 نظرات
  1. samad می گوید

    باسلام عزیزان مجیدراحب یک شخصیت بسیارمعروف وجهانی است محترم جناب اقای دکتر راحب یک انسان دلسوز مهربان خیراست صداها افغانی باکستانی بنگالدیشی هندی فیلپنی وچندین روستای پرجمعیت کاشان از جمله نشلج، حسنارود جولشقان کاپلیت همه در دم دستگاهای راهب مسقیم ابرار معاش میکنند من صمد نایب یک افغانی استم سلیان سال درخدمتگذاری در مجموعه محترم دکتر اقای راحب بسر میبرم بنده 27 سال در ایران بهترین انسان باشخصیت ترمهربانتر از اقای محترم دکترمجید راحب ندیدم شاید باشد

  2. مجتبی عاقلی می گوید

    سلام .مجتبی عاقلی مدیر بازرگانی شرکت تعاونی کشاورزی گیاهان دارویی و گل محمدی سبزوار هستم .شرکت امادگی خود را برای ارسال گیاهان دارویی از جمله پرخشک گل محمدی اعلام مینماییم.در صورت خرید گلاب با کیفیت عالی موجود هست .

  3. سعید امیرمحمدی می گوید

    صد ساله شود.ایران به شماها افتخار میکند.سعید امیرمحمدی.تهران.

  4. ناشناس می گوید

    جناب اقای راهب سلطان گلاب .وسلطان اب روستای مهدی اباد .با ایجاد دریاچه در ان روستا .ایا قنات های روستا خشک نخواهدشد وبیچارگی وفقر بر اهالی روستاحاکم نخواهد شد

  5. احمد می گوید

    سلام من شمس الدینی هستم جوانی کرمانی ام که میخواهم کشت نعناع را انجام بدم و تجربه ندارم گفتم شاید بتونم از شما در این راه کمک بگیرم
    بی پیر ندو هر چند سکندر زمانی

  6. حسین می گوید

    سپاس ازینهمه پشتکار وپیشرفت یک پیشنهاد دارم که در نتیجه تجربه سالیان گذشته است از شعار ایران را گلستان می‌کنیم سالها به مناسبت شغلی که داشتم در مسیر فیروزکوه تردد میکردم و عشقی که کشاورزی گل داشتم شهرستان فیروز کوه یکی از بهترین نقاط پرورش انواع گل رز و محمدیست زیاد وقتتان را نمیگیرم حتما تحقیق بفرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.