متضرر اصلی بازی‌های سیاسی شهروندان سفیدشهر هستند

برخلاف شهروندان گران‌قدر سفیدشهر، «نصرآبادی‌ها» آن دسته از کسانی هستند که با یک زاویه دیدِ منفعت‌طلبانهِ غلطِ سیاسی، نتوانستند پس از تاسیس سفیدشهر خود را از شیوه و سنت روستایی نصرآبادی‌بودن رها کنند. آن‌ها نپذیرفتند که نصرآباد روستایی بود که به سفیدشهر تبدیل شد.

«رفتار روستایی از نوع نخستین، ساده و درعین‌حال خشن است و همواره در رفتار و گفتار او نوعى خشونت و زورمندى احساس مى‌شود».(۱)

روستا سنن، آداب و هنجارهای خاص در قالب جامعه‌ای پیشامدرن دارد، همزیستی در آن مبتنی بر سازوکارهای متصلب سنتی حاکم است که در شهر، آن سازوکارها به‌مقتضای تکثر اندیشه و فرهنگ و تضارب آرا و …به شکل همزیستی قانون‌مندانه حکومت می‌کند.

اوایل سال‌جاری آقای «سید جواد ساداتی‌نژاد»، وکیل مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس، علیه یک موکل خود شکایت کرد و حتی در حالی‌که بنده-بعنون وکیل- و موکل با درخواست هیئت‌منصفه از پیشنهاد توافق و مصالحه استقبال کردیم، ایشان با وضع شرایطی خاص نپذیرفت.

اخیراً نیز به گزارش کانال دوست‌داران میراث سفیدشهر به نقل از شهرداری سفیدشهر اعلام کرد که شهرداری سفیدشهر از دکتر «حسین فرخ‌یار»، محقق و استاد دانشگاه شکایت کرده است.
شورای شهر سفیدشهر نیز از این‌جانب، مدیرمسئول کاشان نیوز به جرم نشر اکاذیب شکایت کرده است.(۲)

متأسفانه توجهی نشده است که طرف آن‌ها یک شخص نیست، بلکه یک رسانه است. رسانه تکلیف دارد اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی داشته باشد. که اگر نداشته باشد وجودش جز مجیزگویی و تملق ثمری نخواهد داشت!

بی‌توجهی به قانونن مطبوعات
قانون مطبوعات بسیار روشن و شفاف در خصوص برخورد با رسانه راه‌کاری قانونی و عملی ارائه کرده است، التزام به قانون یعنی رعایت اقتضائات جامعه امروزی است نه سخن گفتن از قانون و عمل‌کردن به شیوه‌ای خودبسنده.

در برخورد با رسانه، راه‌کار نخستین شکایت و بگیر و ببند نیست، کاش می‌فهمیدند که حتی اگر شکایت‌شان منجر به مجازات بنده و دکتر فرخ‌یار و دیگران هم بشود، حسن شهرتی برای شاکی به ارمغان نخواهد آورد.

در مواجهه با رسانه باید با زبان رسانه سخن گفت، دهن رسانه را بستن و گِل‌گرفتن به ضرب و زور و شکایت، نشان از عدم رشد فرهنگی و سیاسی دارد، این رفتار نشان می‌دهد که توانایی گفت‌وگو ندارند، تعامل صحیح و ارتباطات امروزی را نمی‌فهمند، این رفتار غیرمتمدنانه در تاریخ و حافظه شهر ثبت و ضبط می‌شود و در بزنگاه‌های اجتماعی مانند انتخابات خود را نشان می‌دهد!

ماده ۲۳ قانون مطبوعات اشعار می‌دارد؛ هرگاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (‌اعم از حقیقی یا حقوقی) مشاهده شود،‌ ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه کتباً برای همان نشریه بفرستد و نشریه مزبور موظف است آن‌گونه توضیحات و پاسخ‌ها را در یکی از دو شماره‌ای که پس از وصول پاسخ منتشر می‌شود، در همان صفحه و ستون و یا همان حروف که اصل مطلب منتشرشده است، مجانی به چاپ برساند، به‌شرط آن‌که جواب از دو برابر اصل تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد.

تبصره ۳ همین ماده‌قانونی تأکید می‌نماید؛ در صورتی‌که نشریه از درج پاسخ امتناع ورزد، یا پاسخ را منتشر نسازد شاکی می‌تواند به دادستان عمومی شکایت کند و دادستان در صورت احراز صحت شکایت جهت نشر پاسخ به نشریه اخطار می‌کند… .

علمای حقوق اعتقاد دارند قانون‌گذار کار عبث نمی‌کند و لذا باید پرسید وضع این قاعده چه دلیلی داشته است؟ چرا قبل از رعایت این ماده و تبصره، ابتدا به‌ ساکن شکایت به دادسرا برده می‌شود؟ چرا مسئولین قضایی این ماده و تبصره آن‌را به شکات تفهیم نمی‌کنند؟

اگر خلاف‌واقع منتشرشده است، راه‌کار آن مقابله‌به‌مثل است، باید مانند مردمانی مترقی و متمدن جوابیه‌ای متقن و مستند و مستحکم تهیه کنند، و نشریه نیز ملزم به انتشار آن است و اگر خلاف‌واقعی نبوده باید اشکال کار را درجایی دیگر بررسی کنند!

شهروندان سفیدشهر هم نباید در برابر این موارد سکوت کنند، کسانی که به‌عنوان نماینده یک شهر این‌چنین اقدام می‌کنند، در انظار و افکار عمومی مردم سفیدشهر را نیز به‌گونه‌ای دیگر تصویر می‌کنند، این‌ها از جیب و اعتبار شهروندان هزینه سیاسی‌کاری‌های بیهوده و بی‌ثمر می‌کنند!

ماه‌ها قبل فرماندار سابق کاشان در جمع اصحاب رسانه قول داد که کارگروهی تشکیل خواهد داد و علناً اعلام کرد اداراتی که از بودجه دولتی و عمومی ارتزاق می‌کنند، اجازه شکایت از اصحاب رسانه را قبل از اقدامات قانونی نخواهند داشت، این‌ اقدامی نیک در کاشان است که به نام دکتر «حمیدرضا مومنیان» ثبت‌شده است، روشی که فرماندار زنجان نیز اعمال کرده است.

درست است که فرماندار تغییر کرده است، اما شهروندان در این‌گونه موارد شخص برایشان مطرح نیست شخصیت مهم است، شخصیتی که بر فرمانداری یک شهرستان تکیه زده است حرفش از ناحیه شخص حقوقی شنوده می‌شود و عدم اجرای آن عدم اعتماد به دیگر سخنانی است که از آن ناحیه شنیده می‌شود و شنیده خواهد شد!.

از فرمانداران کاشان و آران و بیدگل تقاضا دارم در این خصوص اقدام کنند، خوشبختانه فرماندار فعلی کاشان در اولین اظهارنظرهایش از رسانه بسیار روشن و صریح دفاع کرده است. امید که این سخنان مرجعی عملی نیز بیابد.

از طرفی نیز توقع می‌رود دستگاه قضایی برای اجرای اصل برابری شهروندان در برابر قانون، نقض آشکار ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری(۳) در خصوص انتشار هویت متهم پرونده شکایت شهرداری را پیگیری نماید. ضمناً به نظر می‌رسد ارشاد شکات به رعایت ماده ۲۳ قانون مطبوعات قبل از مراجعه به دادستان و اقامه دعوی نیز از جمله وظایفی است که بر عهده مقامات قضایی نهاده شده.
سعید غلامیان ـ‌ کاشان نیوز

——————————————————————————————————
۱- آریانپور، امیرحسین. ابن‌خلدون پیشاهنگ جامعه‌شناسى. سال ۱۳۵۷، صفحهٔ ۴۰.

۲- قرار موقوفی تعقیب اینجانب (سعید غلامیان) از دادسرای آران و بیدگل در خصوص این اتهام ۲۹ مهر ماه صادر شد.

۳- ماده ۹۶ آیین دادرسی کیفری: انتشار تصویر و سایر مشخصات مربوط به هویت متهم در کلیه مراحل تحقیقات مقدماتی توسط رسانه‌ها و مراجع انتظامی و قضائی ممنوع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.