سور در کاشان نواخته و منتشر شد

مجموعه سور« از ظرف تا ساز سفالی » جدیدترین کار عباس اکبری در حوزه سفال معاصر با حمایت موسسه کاشان، خانه سفال   در قالب کتابی منتشر شد.

«عباس اکبری» در جمع خبرنگاران گفت: این مجموعه در بر دارنده آثاری است که روند تبدیل شدن ظروف سفالی که آوای موسیقایی تولید می کنند را به سازی با قابلیت موسیقایی با نام سور نشان می دهد .

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان تصریح کرد: با ایجاد تغییراتی کاربردی و زیباشناسانه در ساخت ظروف سفالی آن ها را به ساز های کاربردی برای قطعات موسیقی با رویکرد تجسمی تبدیل کرده است .

اکبری افزود: ایجاد فضای منفی در این ساز ها ضمن امکان ارگونومی مناسب هنگام نوازندگی ضرورت داشتن طنین لازم و همچنین نت های مورد نیاز را در این قطعات اجرایی با این ساز فراهم کرده است.

استاد دانشکده هنرو معماری دانشگاه کاشان گفت: روند اجرای این موسیقی با گذر از فرآیند 10 ساله ای دارد که از راهنمایی یک پایان نامه کارشناسی با نام آوای سفال که یک دهه قبل در دانشگاه کاشان دفاع شده آغاز و با نام کسانی که در این مسیر سهیم بوده اند ادامه می یابد .

وی افزود: این ساز سفالی با نام‌ سور به معنا شادی در گالری سرداب موسسه کاشان، خانه سفال رو نمایی و در آیین افتتاحیه این موسسه در حضور مسولین و متولیان فرهنگی شهر کاشان و با قطعه ای در شوشتری و بختیاری با نوازندگی «فرید مصطفی نژاد»«حامد عدالت»، «سعید احمدیان» و «عباس اکبری» نواخته شد .

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: فرآیند پیدایش و ساخت این سازها در کتابی ۴۸ صفحه ای با عنوان «سور» منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است .
خانه سفال کاشان با نام ثبتی موسسه کاشان به وسعت 400 متر مربع در دو طبقه با 10 میلیارد هزینه در دو بخش کارگاهی و نمایشگاهی در مدت یکسال واقع در محله درب اصفهان کاشان مرمت و بازسازی شده است.

خانه سفال روز گذشته جمعه ششم بهمن ماه با حضور فرماندار، هیات رییسه دانشگاه کاشان، اعضای شورا و پرو فسور «سویم چیذر»از ترکیه و سایر مسئولان و متولیان شهری افتتاح شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.