مخالفت با پروژه عظیم زیرگذر مدخل صرفا با انگیزه سیاسی

محمد مسعودی علوی: چند صباحی است که کاشان صحنه زورآزمایی بین موافقان و مخالفان پروژه عظیم ترافیکی زیرگذر مدخل شده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که علی رسول‌زاده رئیس شورای شهر پس از گذشت بیش از یک سال از فرایند ارائه، بررسی و مطالعات کارشناسی و ترافیکی و موافقت صد در صدی و همه جانبه از این پروژه، در اقدامی ناگهانی و بدون هیچ دلیلی مخالفت صد در صدی خود را با ادامه طرح زیرگذر مدخل اعلام کرد.

 

وقتی از آقای رسول‌زاده و مخالفان این طرح سوال می‌شود که علت مخالفت با پروژه عظیم زیرگذر مدخل چیست؛ دو دلیل عمده ارائه می‌دهند؛ نخست آن که کارشناسی نشده و مطالعات مکفی درباره به صرفه بودن آن صورت نگرفته است؛ دوم این که بار مالی دارد و هزینه آن بسیار بیشتر از چیزی است که تخمین زده شده است که در ادامه بحث این دو دلیل بررسی می شود.

 

بنابراین در این خصوص ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:

1-  امروز کسانی پرچم مخالفت با پروژه عظیم مدخل شهر را برافراشته اند که خود از حامیان استان اصفهان شمالی با مرکزیت کاشان هستند.

می‌خواهم مثالی بزنم. فرض کنید قرار است در کاشان ورزشگاهی ساخته شود.

آیا متصدیان امر در مرحله اول زمین چمن زیبا و سرسبزی در وسط قرار می‌دهند و سپس کارهای ساختمان سازی و مهندسی و شناژبندی و دیوار کشی و ساخت جایگاه برای تماشاگران و …. در اطراف آن صورت می گیرد؟ یا این که نخست همه کارهای دیگر انجام می‌شود و آخرین مرحله کاشت زمین چمن است؟

خب اگر زمین چمن در همان ابتدای کار ایجاد و کاشته شود وقتی به پایان ساخت و سازها رسیدیم دیگر زمین چمنی وجود نخواهد داشت.بنابراین کاری عبث و بیهوده خواهد بود.

 

خب قرار است کاشان توسعه پیدا کند و استانی با محوریت و مرکزیت کاشان تشکیل شود، آیا نیاز به ایجاد بستر لازم نیست؟ آیا یک استان نیاز به تاسیسات زیربنایی ندارد؟

سوالی دیگری می‌کنم: حال اگر قرار باشد استانی تحت محوریت و مرکزیت کاشان تشکیل شود مگر نه این است که جمعیت کاشان به خاطر رفت و آمدها از شهرهای دیگر تابع استان به مراتب بیشتر و حجم ترافیک از این که هست شدید تر می شود؟

اگر امروز کاشان گره‌های ترافیکی در چندین منطقه مدخل، میدان معلم،چهار راه و … دارد در آینده نه چندان دور ما شاهد ترافیک در کوچه پس کوچه‌های کاشان خواهیم بود.

پس تو را به خدا قسم در مباحث مربوط به توسعه و تعالی شهر سیاسی کاری نکنید.

به کاشان جفا نکنید. مگر می شود یک نفر شبانه روز از تشکیل استان اصفهان شمالی با مرکزیت کاشان حمایت کند ولی با پروژه زیرگذر مدخل به عنوان بزرگ‌ترین طرح و پروژه تاریخ کاشان و مقرون به صرفه‌ترین طرح ترافیکی برای کاهش میزان ترافیک مخالفت کند؟

آیا نمی توانیم بگوییم که نگاه بعضی به مسایل شهری کاملا سیاسی شده است؟

 

2- از سویی دیگر می خواهم به موضوع بسیار بسیار مهم دیگری اشاره کنم. جناب آقای رسول‌زاده پاسخ سوال من را بدهید. یکی از دغدغه‌های خود را مسایل مالی مطرح کردید. آقای مهندس اگر می خواهیم شهر بزرگی داشته باشیم باید دلی بزرگ با تصمیمات بزرگی داشته باشیم که الحمد لله شهرداری با چنین ویژگی‌هایی داریم.

امروز شما مخالف این هستید که شهرداری از بابت فروش اراضی و زمین های متعلق به خود برای شهر هزینه کند. حال که قرار است منابع شهرداری برای توسعه شهر هزینه شود ما شاهد مخالفت قاطع شما و دیگر مخالفان پروژه بزرگ زیرگذر مدخل هستیم. اما بگویید چرا در دوره گذشته و در دوره شهردار قبلی که زمین ها و اراضی شهرداری در قبال بدهی های گزاف به بازیکنان تیم های فوتبال و والیبیال وهندبال و … داده می شد و دیگر هیچ عایدی و منفعتی برای شهر نداشت و همه آن ها چون دود شد و به هوا رفت صدایی از شما در نیامد؟

آقای رسول‌زاده اگر قرار است زمینی به مزایده گذاشته و بخشی از اعتبار پروژه عظیم مدخل شهر تامین شود در واقع شهرداری چیزی از دست نداده است. زمینی رفته است اما آینده یک نسل و بلکه چندین نسل تامین شده است. به عبارتی دیگر آن چه را که هزینه کرده ایم چند برابر آن را به دست آورده ایم.

 

3- جناب آقای رسول‌زاده به نظر شما اگر شهرداری در ازای کاری که برای توسعه و پیشرفت شهر می کند بدهکار شود بهتر از آن نیست که به خاطر تیم داری ها، فرودگاه داری‌ها و حیف و میل‌های بیهوده مانند پل مصلی و خیابان امیریه و غیره بدهکار شود؟

به نظر شما در دوره شهردار قبلی چند ده میلیارد برای تیم داری، باشگاه داری، فرودگاه داری، شهر فروشی شد و  چرا در آن زمان احساس مسئولیت نکردید؟ چرا اعتراض نکردید؟

4- بدهی امروز شهرداری به صدا و سیمای استانی اصفهان متعلق به مدیریت شهری امروز است یا میراث شهردار قبلی می باشد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.