مدیریت مصرف، تنها راه برون رفت از بحران آب است

عباسعلی کحال مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی و مسئول امورفرهنگی ودینی
شرکت آب و فاضلاب کاشان در ویژه برنامه رادیویی صدای پای آب، مدیریت مصرف را تنها راه برون رفت از وضعیت بحرانی آب در منطقه کاشان دانست و گفت وضعیت کاهش بارندگی در این منطقه کاشان فاجعه آمیز است.

وی گفت: آب پایه ای ترین منبع طبیعی و حیاتی ترین ماده تضمین کننده زندگی بر کره زمین است، وضعیت منابع آب و شیوه‌های مصرف، آینده بشر را با بیم ها و امیدهایی همراه کرده است، تا آنجا که می توان گفت که یکی از بزرگترین مشکلات جامعه بشری در عصر حاضر به دست آوردن آب کافی و با کیفیت است.

مدیر امور فرهنگی شرکت آب و فاضلاب افزود:کشور ما از لحاظ جغرافیایی، در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و کم آبی یک واقعیت سرزمینی است، از طرفی رشد بی رویه جمعیت و گسترش بخش‌های کشاورزی و صنعت موجب افزایش تقاضا و سبب ایجاد بحران های جدی در حوزه ی منابع آب شده است. در بسیاری از نقاط کشور با چالش‌ها و مشکلاتی در حوزه حفاظت و استفاده صحیح از منابع آبی دست به گریبان هستیم، چالش‌هایی که می تواند  مخاطرات اساسی برای ادامه زندگی به همراه داشته باشد.

برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی در کاشان

کحال گفت: متوسط بارندگی در ایران یک سوم متوسط میزان بارندگی درجهان و در گذشته در حدود ۲۵۰ میلی‌متر در سال بوده است که در سال های اخیر به حدود ۲۰۰ میلیمتر در سال کاهش یافته است.

وی افزد: در منطقه ما میزان بارندگی در شرایط عادی و نرمال یک دوم کشور ویک ششم جهان است؛ یعنی به طور متوسط134 میلی متر درسال. از طرفی تبخیر هم در منطقه ما 2300 میلی متر درسال است. میزان ذخیره آب یا اصطلاحا آورده ی  ما در دشت کاشان سالیانه  400میلیون مترمکعب است، درحالیکه  میزان برداشت ما 440 میلیون مترمکعب است؛ یعنی اینکه ما سالیانه 40میلیون مترمکعب ازمنابع آب استراتژیک خود را که میلیون ها سال طول کشیده تا ذخیره شده اضافه برداشت می‌کنیم.

مدیر روابط عمومی آبفا ادامه داد: باز متاسفانه میزان بارش ها در سال زراعی جاری 64/7 میلی متر گزارش شده که نسبت به مشابه سال قبل67 درصد و نسبت به دراز مدت49 درصد کاهش بارندگی در حوزه آبریز دشت کاشان داشته‌ایم که این یک فاجعه است.

تابستان سخت در پیش است

عباسعلی کحال با اشاره به گرمای بالای تابستان کاشان گفت: طبیعتا تابستان سختی را در پیش رو داریم و درصورت عدم صرفه جویی، مشکلاتی را درتامین آب شرب به ویژه در مناطق روستایی داریم.

وی افزود: برای عبور از بحران خشکسالی و کم آبی چند راهکار وجود دارد. بخشی از این راهکارها، عملیاتی و مهندسی است. مثل اصلاح شبکه و انشعابات، مدیریت مخازن، تله متری ، هوشمندسازی وکنترل فشار و سایر موارد که دوستان ما در حوزه های مختلف فنی و مهندسی در ستاد و شهرهای تابعه به صورت مداوم و با جدیت و تلاش مضاعف در حال پیگیری و انجام آن  هستند.

مهمان برنامه صدای پای آب تصریح کرد: راهکار بعدی آموزش همگانی برای مصرف بهینه آب است. از همان ابتدای تاسیس شرکت آبفای کاشان این موضوع در دستور کار روابط عمومی قرار گرفت و به منظور بالا بردن سطح سواد آبی و افزایش میزان مسئولیت پذیری آحاد جامعه، طرح‌های فرهنگی متعددی متناسب با اقشار مختلف جامعه اجرا شد.

وی ادامه داد: همراهی مردم با این آموزش‌ها سبب شده در سالیان گذشته با وجود افزایش تعداد مشترکین، شاهد کاهش 5 درصدی مصرف آب شرب در بخش خانگی باشیم.

مدارس، مساجد و دانشگاه ها، همراه با آبفا

مدیر امور فرهنگی آبفای کاشان گفت: در انجام فعالیت‌های فرهنگی کودکان ونوجوانان مهمترین گروه هدف ما بودند. با همکاری آموزش و پرورش برنامه های خوبی در مدارس دو شهرستان اجرا شد؛ برنامه هایی  مانند جشنواره‌های مختلف فرهنگی- هنری با موضوع جشن دوستی با آب، جشنواره فراگیری نخستین واژه آب، برگزاری مسابقات نقاشی ، تشکیل گروههای حامیان آب ، آموزش مربیان و اولیای مدارس، تهیه وتوزیع محصولات فرهنگی با درج شعارهای صرفه جویی در آب متناسب با سن دانش آموزان، هماهنگی درخصوص بازدید دانش آموزان از تاسیسات آبفا وآشنایی آنان با چگونگی استحصال آب، تقدیر از برگزیدگان مسابقات و تقدیراز مربیان حامی آب و نصب سایبان کولر وشیرآلات کاهنده آب در مدارس.

وی افزود: روحانیون هکاری خوبی با آبفا برای آموزش شهروندان داشته‌اند. با مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز، ستاد برگزاری مراسم نمازجمعه، اداره تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات حوزه های علمیه منطقه کاشان برنامه هایی  به منظور تبیین اهمیت صحیح مصرف آب و پرهیز از اسراف کردن آن از منظر تعالیم دینی اجرا شده و شاهد مطرح شدن مباحث تاثیرگذاری در مساجد و هیئتها بوده ایم.

مدیر روابط عمومی آبفای کاشان ادامه داد: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز همکاری تنگاتنگی با ما داشته اند. تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌کاشان، دانشگاه آزاد، دانشگاه جامع علمی کاربردی و سایر دانشگاهها در قالب ارائه پروژه های تحقیقاتی، برگزاری جلسات هم اندیشی و همایش های تخصصی ، بازدیدهای علمی و غیره داشته‌ایم.

بسیج در میدان آب

عباسعلی کحال گفت: تفاهم نامه‌هایی را با مرکز بسیج اساتید دانشگاه های کاشان و حوزه بسیج ادارات داشته‌ایم تا از توان و ظرفیت نیروهای بسیجی بتوانیم بهره ببریم.

وی افزود: اصحاب رسانبه نقش به سزایی در آموزش شهروندان داشته و همکاری آنان با آبفا ستودنی است. تلاش کرده‌ایم با برگزاری نشست های خبری، کارگاههای آموزشی، تورهای یک روزه و بازدید از پروژه های در دست اجرای شرک از این ظرفیت شهرستان نیز برای آموزش شهروندان بهره ببریم.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب با اشاره به جایگاه ویژه هنرمندان در شهرستان کاشان تصریح کرد: اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی در بوستان‌ها و پارکها با استفاده از ظرفیت هنرمندان و همچنین همکاری با سمن هایی مانند جمعیت کویر سبز از موفق‌ترین برنامه های ما بوده است.

وی ادامه داد: تهیه،تولید و پخش صدها مورد انیمیشن، موشن گرافی، تیزر و فیلم کوتاه در فضای مجازی، چاپ و توزیع ده ها هزار بروشور و بسته های واشر آب و پرلاتور در اماکن عمومی و دولتی، مساجد، نمازجمعه با استفاده از همین ظرفیت محقق شده است.

دعوت از جامعه فرهنگی و هنری

عباسعلی کحال گفت: موضوع آب، موضوع یک اداره یا شرکت نیست. موضوع همه مردم است و هرگونه کم کاری در این زمینه می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و لذا از همه آنان که مسئولیت اجتماعی دارند دعوت می کنیم که به کمک و یاری روابط عمومی آبفا بیایند. قطعا اساتید دانشگاه، دانشجویان، بسیجیان، هنرمندان و فرهنگیان می توانند در این حوزه همراهان خوبی برای ما باشند.

وی افزود: روابط عمومی آبفا از هر نوع طرح و پیشنهادی که در این حوزه باشد حمایت کرده و از جامعه هنری می خواهد طرح های خود را به این روابط عمومی ارائه کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب گفت:  به خاطر پدیده تغییر اقلیم ناچار به سازگاری خود با این شرایط هستیم. تنها راه برون رفت از مشکلات ناشی از کم آبی، مدیریت مصرف بهینه آب است. ما باید نوع نگرش و رفتارمان را نسبت به آب به عنوان کالایی ارزان قیمت که همیشه در دسترس هست تغییر دهیم.

راهکارهایی ساده برای کاهش مصرف

عباسعلی کحال گفت: با یکسری از راهکارهای ساده می توانیم مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم و به جلوگیری از کمبود و قطع آب کمک کنیم. با 10 تا20 درصد صرفه جویی می توانیم به راحتی و بدون هیچ مشکلی پیک مصرف را پشت سر بگذاریم و ان شاالله از تابستان عبور کنیم.

وی افزود: در فصل گرما کولرها مصرف کننده های عمده آب هستند.هر کولر آبی روزانه حدود 200تا300  لیتر آب مصرف می کند. در فصل گرم و با شروع فعالیت کولرها حدود 26 % مصرف آب افزایش دارد. بنابراین کنترل کردن شناور و مخازن  کولرها لازم است و در صورت نشتی حتما نسبت به رفع عیب اقدام گردد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب تصریح کرد: راهکاربعدی که خیلی در مصرف آب موثر است،  استفاده از سرشیرهای کاهنده آب وتعویض سردوشهای کاهنده آب هست که می‌تواند مصرف آب را تا 40 درصد کاهش دهد.

 

مشکات آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید.

www.instagram.com/meshkatonline_ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.