مردم ما تا بیمار نشوند به سلامت و بهداشت اهمیت نمی‌دهند

مهسا خواجه‌یار __ «سیدمحمد هادی ایازی» معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: «سلامت» و «بهداشت» دو موضوع مهمی است که متاسفانه نزد مردم تا زمانی که بیمار نشوند، مورد توحه قرار نمی‌گیرد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در نخستین نشست مجمع سلامت کاشان که پیش‌از‌ظهر چهارشنبه ۳۰ خردادماه در سالن اجتماعات فرمانداری کاشان برگزار شد، با تاکید بر این‌که بی‌توجهی به بهداشت و سلامت می‌تواند خانواده و جامعه را تحت‌تاثیر قرار دهد، مشارکت همه شهروندان در بهداشت و سلامتی را تضمین‌کننده سلامتی کل جامعه و ضامن بقای آن برشمرد.

ایازی با اشاره به نقش «نشاط» در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: باید تغذیه مناسب و تحرک و ورزش در سبد زندگی روزانه مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، نقش عدالت و رفع تبعیض را در سلامت مهم ارزیابی کرد و افزود: چهار کانون اصلی حوزه سلامت؛ مشارکت اگاهانه، داوطلبانه، مسئولانه و عادلانه باید مورد توجه توام مسئولان و شهروندان با هم باشد.

دکتر «ابراهیم کوچکی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این نشست، با با تاکید بر اهمیت سلامت جسم و روان، به عواملی که باعث کاهش سلامتی روانی جامعه می‌شود اشاره و تصریح کرد: آمار بالای تصادفات و کشته‌های سالانه در کشور یکی از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد شاخص سلامت روان در جامعه پایین است.

کوچکی بیشترین بخش مسئولیت‌ها و بالطبع راه‌حل‌های کاهش این معضل را متوجه شهروندان دانست و تاکید کرد: اگر فرزند 17ساله موتور‌سوار شود و نصیحت‌ها و تذکر‌ها کارساز نباشد، باید با 110 تماس گرفت. اگر یک ماه زندان برود بهتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تاکید بر نقش سازمان‌های مردم‌نهاد به خصوص مساجد و هیئت‌ها در کمک به کاهش اعتیاد و درمان این پدیده ناهنجار اجتماعی، از روانشناسان و مسئولین فرهنگی خواست تا در مورد پدیده شوم افزایش آمار طلاق، وارد عمل شوند چرا که این بلایا و حوادث اجتماعی به‌شدت به روان کل جامعه آسیب می‌رساند.

دکتر کوچکی گفت: آمار، روند رو به افزایشی سرطان را در کشور نشان می‌دهد و علت اصلی آن مواد غذایی نامناسب، فست‌فود‌ها، مواد نگهدارنده، مواد رنگی و گاهی اوقات نیز عامل ژنتیک است.

وی با اعتراض شدید پلیس‌راه قمصر و آب‌شیرین را مخاطب قرارداد و تاکیدکرد: به‌جای سنجش سرعت خورو‌ها، به ضبط و دستگیری کسانی بپردازید که عرقیات غیراستاندارد و بدون کیفیت را به مردم عرضه می‌کنند و به آبرو و اعتبار شهر لطمه می‌زنند.

عباسعلی قپانی پور معاون سیاسی اجتماعی فرماندار نیز در این نشست، موضوع سلامت را بحثی اجتناب‌ناپذیر دانست و از آن نه به‌عنوان یک هزینه بلکه سرمایه‌گذاری یاد کرد چرا که بحث درمان گران و پرهزینه است.

قپانی‌پور موقعیت کشور ایران را به عنوان یک کشور در حال توسعه در مقایسه با کشورهای اطراف خوب توصیف کرد و آن‌را مدیون تلاش افرادی دانست که در امور پزشکی تلاش می‌کنند.

وی از تشکیل جلسات متعدد با موضاعات جلوگیری از رشد بیماری‌های صعب‌العلاج، ترافیک، اعتیاد، و جلوگیری از اختلالات روانی و افزایش نشاط خصوصا در قشر جوان، خبرداد و خاطرنشان کرد: این مسائل را باید از دید بومی مورد توجه قرار داد و برای آن راهکار یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.