به‌سازی و نصب کاشی تاریخی بقعه امام‌زاده حسن‌بن‌موسی میرنشانه

معاون مدیرکل و رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از به‌سازی و نصب دوباره کاشی تاریخی بقعه امامزاده حسن بن موسی (ع) میرنشانه که هنگام سرقت دچار آسیب شده‌بود، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این اداره، مهران سرمدیان گفت: برای به‌سازی آسیب‌دیدگی این شیء تاریخی، بیش از یک ماه توسط کارشناس مرمت دانشکده مرمت دانشگاه اصفهان زمان صرف شده است.

سرمدیان کاشان را شهر مساجد تاریخی و کهن خواند که به جز کارکرد عبادی، به عنوان آرام‌گاه هم استفاده می‌شدند و یادآور شد: یکی از این مکان‌ها، بقعه و مسجد میرنشانه است که مشاهیری چون شیخ ابوسعید (امام جمعه وقت کاشان) و حاج میرزا ابوالقاسم مجتهد در این بقعه دفن شده‌اند.

به گفته وی، سقف زیر گنبد این بقعه با کاشی‌های معرق‌کاری‌شده به زیبایی تزئین‌شده است که نمای داخلی بقعه و مسجد میرنشانه را جذاب می‌کند.

دبیر اداره‌های میراث فرهنگی شمال استان اصفهان تاکید کرد: روی سنگ این آرام‌گاه، صندوق چوبی منبت‌کاری قرار دارد که بر روی کتیبه‌های اطراف آن تاریخ ۹۷۸ هجری قمری به همراه آیاتی از  قرآن مجید کندوکاری شده است.

امین اموال این اداره نیز افزود: این کاشی تاریخی بخشی از کاشی‌کاری‌های بنای اصلی ورودی بقعه تاریخی امامزاده حسن بن موسی (ع) میرنشانه است که در هنگام سرقت، دچار آسیب شده‌بود و بعد از به‌سازی اصولی سر جای اصلی خود نصب گردید.

فاطمه سلیمانیان توضیح داد: در حاشیه این کاشی تاریخی لاجوردی‌رنگ، سوره توحید و انتهای آن تاریخ ۷۱۶ هجری قمری و در کادر وسط «عمل علی ابن محمد» نقش بسته است.

این مجموعه ارزش‌مند تاریخی در تاریخ  ۱۳ اردببهشت‌ماه ۵۳ به شماره ۹۷۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

بقعه و مسجد میرنشانه کاشان در خیابان محتشم کاشان و در کنار بقعه و مزار محتشم کاشانی قرار دارد و چندین اثر تاریخی که نماد معماری سنتی و باستانی کاشان در فاصله‌ای نزدیک به این اثر قرار دارد به‌طوری‌که مجموعه آن‌ها بخشی از تاریخ، فرهنگ، هنر و ادب کاشان را در بازه زمانی نیم قرنه روایت می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.