مسئولیت‌پذیری در گم‌شدن گردشگران کویر ضروری است

سعید غلامیان: بیش از ۱۰ روز است که نیروهای امدادرسان در کویر «مرنجاب» به دنبال یک گردش‌گر گم‌شده می‌گردند و این مسئله که توسط ستاد بحران استان نیز همراهی می‌شود، فی‌نفسه عملی بسیار ارزشمند است.

به‌خصوص که مرکز استان نشان داده‌است که اتفاقات تک‌تک شهرستان‌های استان برایش مهم است و در مواقع نیاز نهادهای امدادرسانان شهرستانی را هم حمایت و همراهی می‌کند.

حرکت نهادهای مردمی هم بسیار زیبا و انسان‌دوستانه است، «آفرودرهای» محلی، تیم‌های «آفرود» قم، آران و بیدگل، ابوزیدآباد، کاشان، تهران، البرز که تا چندی قبل سخن از حرکت‌های تخریبی آن‌ها بود امروز از تخصص خود برای نجات یک انسان اقدامی درخور تحسین کرده‌اند.

راه‌بلدهای محلی، ورزش‌کاران رشته موتور کراس شهرستان، کلوپ سافاری استان هرکدام قسمتی از جست‌وجو را به عهده گرفتند که نشان از مسئولیت‌پذیری ایشان در قبال اهمیت قائل‌شدن برای جان انسان‌ها دارد.

همه این‌ها قابل‌توجه و درخور ستایش است اما چرا هیچ‌کس به علت گم‌شدن این گردشگر نپرداخت؟ هرسال اخبار گم‌شدن گردشگران را از رسانه‌های متعددی می‌شنویم و می‌خوانیم. این خود مبحثی است که نباید فراموش شود.

اما از طرفی هم زمانی که اتفاقی مانند مشاهده بی‌حجابی در «مرنجاب» رخ می‌دهد نهادهای قضایی و انتظامی به‌شدت و به‌سرعت عکس‌العمل نشان می‌دهند و نه‌تنها عامل را بلکه مدیران مسئول را نیز مورد سؤال قرار می‌دهند، ماجرا را به محافل سیاسی و مذهبی می‌کشانند و با پلمپ محل یا ممانعت از حضور گردشگران موضوع را پیگیری می‌کنند.

اگرچه نگارنده قصد نقد یا پرداختن به موضوع را از این زاویه ندارد، اما شایسته است که سازمان‌های مربوطه، نهادهای قضایی و انتظامی مدیرانی که در این حوزه نیز کوتاهی کرده را مورد سؤال و تحقیق قرارداده و علل این‌که گردش‌گران متعددی در مرنجاب گم‌شده و دچار حادثه می‌شوند را بررسی کرده و با مشخص‌شدن مسئول این موضوع از تکرار این ماجرای دردناک جلوگیری کنند.

مقصود نگارنده مشخص‌شدن خاطی و مقصر نیست، نباید در هر ماجرایی جرم‌انگاری شود بلکه مسئولی که در این حوزه مدیریت دارد باید با پذیرش نقص و ایراد وارده مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهد و اگر خود اقدام نکرد نهادهای مسئول باید اقدام کنند. مدیریت در هر جای دنیا مسئولیت‌پذیری به همراه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.