مشکلات زیست‌محیطی شهر کاشان و عوامل آن کدامند

خسرو اعتماد* ــ شهر کاشان همچون مرکز دایره‌ای است که پیرامون آن‌را شهرک‌های صنعتی احاطه نموده و حتی بسیاری از صنایع آلاینده داخل شهر در کنار دانشگاه‌های کاشان واقع شده‌اند.

کاشان حدود 1500 کارخانه از صنایع مختلف دارد که متاسفانه همگی آن‌ها بدون توجه به آمایش سرزمین، موافقت اصولی و مجوز احداث دریافت نموده و اکثر آن‌ها آلاینده‌اند.

شهرهای کاشان و آران و بیدگل تقریبا به هم متصل بوده و شهرک‌های صنعتی آران و بیدگل نیز در جوار این شهر هستند.

منابع آب تمامی صنایع این دو شهر سفره‌های آب دشت کاشان است و در حالی که این دشت از چند دهه پیش به‌عنوان دشت ممنوعه بحرانی شناخته شده، و با مشکل حاد تامین آب مواجه است، در کمال تاسف و شگفتی همچنان مجوز احداث صنایع آب‌بر و آلاینده به آن‌ها داده می‌شود.

صنایعی که علاوه بر افزایش معضل تامین آب در منطقه، بعضا مردم هر دو شهر را آماج حمله ریزذرات سرطان‌زا قرار می‌دهند.

در مجموع معضلات زیست‌محیطی شهر و عوامل آن را می‌توان به شرح زیر نام برد:
1- مشکل آلایندگی اتوبوس‌های شرکت واحد که دودزا و غیر استاندارد هستند.

2- مشکل مینی‌بوس‌های مورد استفاده در سطح شهر که عمدتا کارکرد بالای 40 سال دارند و عملا چندین برابر عمر مفید خود را گذرانده و سال‌ها پیش باید از رده خارج می‌شدند.

3- مشکل چمن‌کاری بی‌رویه توسط شهرداری که با توجه به مصرف بالای آب، به صرفه و صلاح نیست.

4- مشکل رو به رشد ترافیک شهر در خیابان‌های شهید بهشتی و شهید رجایی که متاسفانه مجوز بی‌رویه و سئوال‌برانگیز احداث انواع مجتمع‌های تجاری و پزشکی در آن‌ها صادرشده، در حالی که علاوه بر بار ترافیک سنگین، اکثرا فاقد پارکینگ مناسب نیز هستند.

برای مثال واگذاری مجوز احداث بیمارستان خصوصی میلاد در یک کوچه باریک و نامناسب خیابان بهشتی، بدون کوچک‌ترین پارکینگ و معبر مناسب که علاوه بر سنگینی ترافیک و مشکل عبور و مرور، می‌تواند جان بیماران را نیز به‌خطر بیندازد.

احداث چندین داروخانه در وجب به وجب این مسیر که حتی امکان عبور و مرور عابر پیاده را نیز سلب می‌نماید و محروم نمودن شهروندان سایر نقاط شهر از امکانات پزشکی و دارویی، جای تامل و تاسف بسیار دارد.

5- اینجانب تاکنون بارها و بارها در مورد ضرورت استفاده از پساب فاضلاب جهت آبیاری فضای سبز اطراف اتوبان، به شورای محترم و شهرداری تذکر داده و مذاکره نموده‌ام که متاسفانه به آن توجه جدی نشده و معلوم نیست که چرا برای تکمیل مسیر انتقال پساب اقدامی صورت نمی‌گیرد.

6- طی چند سال گذشته اینجانب پیشنهاد تشکیل کمیسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار در شورای شهر را مطرح نموده‌ام که متاسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفته و در شورای شهر اخیر نیز به بوته فراموشی سپرده شده است.
در حالی که اهتمام به این موضوع می‌تواند ضمن سامان‌دهی و حل بخشی از مشکلات گذشته، از بروز معضلات آتی نیز جلوگیری نماید.

در پایان یاد آوری می‌نماید تا زمانی که نهادهای مردمی چون شورای شهر، به‌جای حل معضلات شهری درگیر مسائل و حاشیه‌های جناحی و سیاسی باشند، قطعا مشکلات متعدد شهر و تبعات آن که کام شهروندان را تلخ و فضای ناامیدی را گسترش می‌دهد، لاینحل خواهد ماند.

*مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.