مشکل آب 9 روستای کاشان برطرف شد

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی کاشان گفت: مشکل کمبود و قطعی آب آشامیدنی 9 روستای این شهرستان با کف‌شکنی 9 حلقه چاه برطرف شده است.

علیرضا صبوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آب روستاهای ازناوه، علوی، علی‌آباد، قه، کله، برزآباد، و باریکرسف بخش نیاسر، ویدوج بخش برزک و الزگ بخش قصمر با کف‌شکنی 9 حلقه چاه به بیش از 60 لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

صبوری هزینه کف‌شکنی چاه‌ها و همچنین در مواردی خط انتقال را افزون بر هفتصد میلیون تومان عنوان کرد و افزود این مبلغ از محل اعتبارهای استانی، تملک دارایی و ملی تامین شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان کاشان اضافه کرد: جمعیت دائم این روستاها در مجموع یک هزار و 100 خانوار می‌باشد.

وی همچنین کمبود آب در روستاهای یحیی‌آباد، اسدآباد، مهرآباد، سرنج و کوه‌سنج از توابع بخش مرکزی کاشان را یادآور شد و توضیح داد: با توجه به این‌که جمعیت این روستاها نزدیک به 50 خانوار بیشتر نیست، 50 مترمکعب آب آشامیدنی مورد نیاز آن‌ها با تانکرهای سیار دولتی و خصوصی به صورت ماهانه تامین می‌شود.

به گفته صبوری 39 حلقه چاه، 14 چشمه و 12 رشته قنات آب آشامیدنی 14 هزار و 600 مشترک در 55 روستای شهرستان کاشان با پنج هزار و 601 خانوار را تامین می‌کند.

شایان توجه است که اکثر روستاهای یادشده در مناطق کوهستانی کاشان قرار دارند که سالیان سال نزولات فراوان جوی در زمستان و بهار آب چشمه‌ها و رشته قنات‌های آن‌ها را تامین می‌کرد و کمبود آب در این بخش از شهرستان کاشان واژه نامانوسی بود.

در عین حال در بخش کویری کاشان با توجه به گرمای بیش از حد احتمال کمبود آب در فصل تابستان وجود داشت. اما تغییر اقلیم، تغییر الگوی کشت و مهاجرت روستاییان به شهرها باعث شد اغلب روستا‌های بخش کوهستانی کاشان با مشکل کمبود آب حتی برای آشامیدن مواجه شوند و بخش عمده ای از زراعت و کشاورزی این روستاها نابود شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.