مطالعات ریسک زمین‌لرزه در کاشان آغاز شد

فرماندار از آغاز مطالعات پهنه‌بندی ریسک زمین‌لرزه و فرونشست در شهر کاشان خبر داد.

نشست کارگروه مخاطرات زلزله و نشست تخصصی منابع آبی شهرستان با حضور سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی و رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در فرمانداری برگزار شد.

فرماندار کاشان در این نشست گفت: باتوجه به سوابق لرزه‌خیزی تاریخی در کاشان و عبور گسل
از مجاورت شهر، شناسایی و مطالعه گسل‌های منطقه، پهنه‌بندی و تعیین حرائم آن از ضرورت‌های اساسی حوزه ساخت و ساز شهری است.

وی ادامه تصریح‌کرد: در کنار این موضوع، بحث برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی است که باعث کاهش سطح این منابع حیاتی شده و خطر فرونشست در دشت کاشان را یادآوری می‌کند.

فرماندار، کنترل روان‌آب‌ها و عملیات آبخیزداری را از دیگر موارد حیاتی در موضوع مدیریت منابع آب در شهرستان دانسته و افزود: با شناسایی منابع آبی و تقویت سفره‌های زیرزمینی در کنار مدیریت صحیح مصرف باعث کاهش آسیب در مواجه با شرایط کم‌آبی خواهیم شد.

مومنیان اضافه کرد: البته با حفر ۱۰ حلقه چاه پدافندی تدابیر لازم در مواقع بحران اتخاذشده که امیدواریم هیچ‌گاه این برداشت صورت نگیرد.

فرماندار کاشاناضافه کرد: تعیین الگوی بهینه گسترش فیزیکی شهری نیز از نیازهای‌مطالعاتی در کاشان است که امیدواریم با یافته‌های علمی و کارشناسی این کارگروه محقق گردد.

در پایان این نشست مقرر شد دو گروه کارشناسی زمین‌شناسی و عمران و شهرسازی به منظور انجام مطالعات تکمیلی گسل‌ها و پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه و فرونشست زمین در کاشان، تشکیل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.