معرفی، شناسایی و تماشای سرمایه‌های فرهنگی کاشان درپاتوق بهاره فیلم کاج

فیلم و نقد فیلم، دو عنصر تشکیل‌دهنده پاتوقی شد به‌نام «پاتوق بهاره فیلم کاج» در نخستین روزهای آخرین ماه از نمایش و نقد و بررسی فیلم در بهار پر باران کاشان.
خانه تاریخی کاج در شب‌های نخستین ماه رمضان امسال میزبان فیلم‌سازان انجمن سینمای جوان بود که در شش شب پیاپی فیلم‌هایشان را به تماشا گذاشتند. هر شب بعد از اکران فیلم‌ها، نشست نقد و بررسی با حضور کارگردان برگزار شد.

این پاتوق در اولین نگاه به سبب دعوت از فیلم‌سازان شهر بدون محدودیت موضوع و شکل فیلم‌ها از یک‌سو، و اکران فیلم‌ها برای تماشاگرانی که شاید برای بار اول فیلم‌هایی از فیلم‌سازان همشهری را در یک بنای آشنای تاریخی تماشا می‌کردند، درخور توجه بود.

اگرچه بودند علاقه‌مندانی که برخی از این فیلم‌ها را در جشنواره‌های منطقه‌ای یا نشست‌های خصوصی سینمای جوان دیده بودند، ولی تماشای فیلم‌ها توسط اعضای کانون‌های ادبی فعال در خانه کاج و امکان گفت‌وگو درباره آن‌ها با کارگردان و دیگر تماشاچی‌های جلسه، به این پاتوق معنا بخشید.

در جلسه‌های پرسش و پاسخ و بعد از آن شده تا ساعت‌هایی بعد از نیمه‌شب، گروه‌های چند نفره‌ای در گوشه و کنار ایوان خانه تاریخی کاج درباره فیلم‌ها حرف‌ها می‌زدند یا حرف هم را قطع می‌کردند. گاهی صدایی بالا می‌رفت و صورتی سرخ می‌شد و شنیدن «نع» های محکم به انکار؛ یا «بله»‌هایی که با «آفرین» چاشنی می‌شد در تائید و ابرام.

سینمای جوان کاشان باسابقه سه دهه، توانست در این شش روز برنامه، کارنامه‌ی شش نفر از اعضای خودش را به تماشا بگذارد. تماشای این فیلم‌ها خود پلی شد برای عبور از سال‌های کارکردن در انجمن و تأثیر و تأثر انجمن سینمای جوان بر فیلم‌سازان کاشان؛ که اغلب با تقدیر و تشکر و قدرشناسی از کسانی چون آقای «رضا بهمنی» که به احترامش کارگردانی از پشت میز گفت‌وگو برخاست و دست ارادت به سینه گذاشت آغاز می‌شود و گاهی می‌رسید به گفتگو در باب مشکلات و طرح پرسش از چگونگی تکرار نگاه و تسلط مضمونی برخی از فیلم‌ها در چندین دهه متوالی در انجمن سینمای جوان کاشان…

جلسات نقد و بررسی به یمن دانش و انرژی عباس جمالی، مجری جلسه، (آقای رضوی‌زاده از استادان باسابقه انجمن سینمای جوان، مجری شب اول برنامه بودند) خیلی وقت‌ها از سقف جلسه رد می‌شد و با صدای منتقدین بالاتر می‌رفت.

از دیگر ویژگی‌های این پاتوق حضور دانش‌آموختگان جامعه‌شناسی، ادبیات و سینما (کارگردانان مستقل) در جمع تماشاچیان بود که منجر به چندوجهی‌شدن نقدها در ساحت‌های بین‌رشته‌ای همچون هنرهای تجسمی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی شد که می‌توان به حضور فعال «محمود ساطع» درروند گفت‌وگوها چه به‌عنوان برگزارکننده و چه مخاطبی با پشتوانه دانش انسان‌شناسی و ادبیات اشاره کرد.

پاتوق بهاره فیلم کاج با همه‌ی ارزش‌ها و کمبودهای ناگزیرش، توانست در شش شب به معرفی، شناسایی و تماشای سرمایه‌های فرهنگی کهن شهری به نام کاشان، درزمینهٔ فیلم و نقد فیلم بپردازد. این پاتوق با وعده ادامه‌دار بودن، با دورهم جمع‌کردن فیلم‌سازان دیگر، چه‌بسا دیگرانی که صدایشان در این بهار خالی بود؛ به کار خود پایان داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.