استاندار: معیار توسعه یافتگی  نقش جوانان در توسعه پایدار است/ زندگی 75 درصد جمعیت استان اصفهان در پنج درصد مساحت

مهسا خواجه‌یار: اختتامیه گفتمان راهبردی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری با حضور مسئولان استانی و کشوری در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

 

غایب بزرگ این نشست محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بود که در جلسه حضور نیافت.

 

معیار توسعه یافتگی  نقش جوانان در توسعه پایدار است

عباس رضایی استاندار اصفهان گفت: امروزه معیارهای توسعه متفاوت است. در کشورهای پیشرفته معیار توسعه یافتگی آسمان خراش‌ها نیست؛ بلکه معیار توسعه یافتگی  نقش جوانان در توسعه پایدار است.
در توسعه پایدار عوامل اجتماعی،فرهنگی، زیست محیطی و در نهایت انسان را باید در نظر گرفت؛ اما باید فرهنگ توسعه را بر مبنای توسعه  پایدار متوازن ساخت. اصفهان ما از گذشته پیشتاز در زمینه توسعه بوده است؛ اما اکنون در استان اصفهان ما مواردی مثل اینکه 72 درصد جمعیت این استان صرفا در 5 درصد مساحت شهر زندگی می‌کنند، یا 53 درصد آلودگی هوا را اصفهان به خود اختصاص داده است و همچنین زاینده‌رود که کریدور حیاتی است و بدون آن اصفهان مرده است مورد کم لطفی قرار گرفته است. آیا این‌ها توسعه یافتگی است؟ همه این مسائل نشانی از ضرورت فرهنگ توسعه پایدار است.

 

جوانان به دلیل نامهربانی‌ها نمی‌توانند فکر خود را ارائه دهند

حجت الاسلام ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان را در سال 95 کلیک زدیم، در سال 97اصلاح شد، اما تنها در حد شعار باقی ماند. در خیلی از جاها افراد بازنشسته از کار خود استعفا داده‌اند؛ اما نفر بعدی بازنشسته دیگری بود این به نوعی زیر پا گذاشتن قانون و نادیده گرفتن توانایی‌های جوانان است. در اوایل انقلاب اکثر افراد از جوانان بودند و کم تجربه؛ در زمان جنگ هم افراد بدون تجربه جنگ را اداره می‌کردند؛ اما این روزها وقتی بحث استفاده از جوانان می‌شود می‌گویند نگران هستند؛ چون جوانان تجربه‌ای ندارند و باعث شده عده‌ای در طول انقلاب صندلی‌ها را باهم عوض کنند و جوانان هم به دلیل همین نامهربانی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها نتوانند فکر خود را ارائه دهند. نیاز است که دولت‌مردان حمایت خود را از نظر معنوی و فکری داشته باشند.

وی حضور نیافتن وزیر در این جلسه را غیر قابل توجیه دانست و گفت: وقتی که برنامه‌ریزی صورت گرفته است و از پیش ایشان دعوت شده‌اند و هر هفته جلسه به بهانه‌ای به تاخیر افتاده است نبود ایشان توجیه ندارد چراکه باعث دلسردی جوانان می‌شود.

مسئولان جوانان را باور کنند، جوانان موفق می‌شوند


علی تقیان دبیر اجرایی دبیرخانه درباره‌ی پایداری توسعه گفت:  جمعیت، از عوامل مهم پایداری توسعه است. توجه به نرخ رشد جمعیت،  مهاجرت و ساختارهای جمعی مورد دوم موقعیت اقتصادی است که در استان اصفهان این ظرفیت هست و همواره سرمایه‌گذاران بزرگی در بخش‌های مختلف اقتصادی ورود پیدا کردند؛ اما برای ما این احساس وجود دارد که اصفهان ظرفیت و پتانسیل این را دارد که در زمینه اقتصادی قوی‌تر عمل کند.

مورد سوم بحث تغییر اقلیم است؛ آلودگی و کیفیت هوا یک موضوع مهم و اساسی در بحث پایداری توسعه است. در این زمینه ابتدا باید عوامل آلاینده شناسایی شود و بعد از آن با بحث جلوگیری روبه رو هستیم که در این زمینه اتفاقات مثبتی افتاده است. همچنین کیفیت آب طبیعی و شرب که در شهر ما خوب و مطلوب است.
مورد دیگر که خیلی روی آن تاکید داریم بحث برنامه ریزی یکپارچه و واحد در رسیدن به توسعه پایدار و تداوم آن است که ما این مشکل را در سطح کشور داریم.
نکته مهم دیگر بحث سرمایه اجتماعی است ما یعنی هم مردم هم مسئولان باید فضایی را ایجاد کنیم که ظرفیت و بستر برای افزایش سطح مشارکت اجتماعی به‌وجود آید.
پیام روشن حفظ سرمایه‌های اجتماعی  این است که  اگر مسئولان جوانان را باور کنند و به آنها میدان و فضا بدهند بی شک جوانان ما موفق می‌شوند.
نکته آخر اینکه ما در اجرای برنامه های‌مان حتی یک ریال از دستگاه های دولتی و بودجه دبیرخانه در طول این سه سال استفاده نکردیم و تمامی اعتبارات ما در اجرای برنامه‌ها از طریق هم‌افزایی بین تشکل‌های مردم نهاد بوده است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.