مناقشه‌ی دو شهر بر سر یک وجب خاک و سکوت آقای هاشمی‌طاهری

مسعود اعتمادیان ــ کم‌کم داریم برای سکوت آقای علی هاشمی طاهری در داستان مناقشه اخیر بین سفیدشهری ها و مشکاتی ها نگران می شویم. رییس صریح و شفاف شورای اصولگرایان کاشان و عضو چهار دوره شورای همین شهر را می گوییم که الحق و الأنصاف برای ردای نمایندگی پوشیدن و بهارستانی شدن ساداتی نژاد خیلی زحمت کشید. می گویید چگونه؟ مگر می شود راهپیمایی روز قدس سال 94 کاشان و آن طومار هجمه علیه عباسعلی منصوری فراموش‌مان شود؟! چو انداخته بودند که نماینده وقت مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس نهم می خواهد نیاسر را به آران و بیدگل الحاق کند و در آستانه انتخابات مجلس دهم چه فرصتی بهتر از یک همایش ملی که مقصوش فریاد واحدی است برای رهایی قدس از دست صهیونیستها؟!

هاشمی طاهری که سردمدار تهیه آن طومار کذایی بود، از آن روز به مدافع تمام قد حرائم قانونی و سرحدات منطقه فرهنگی کاشان تبدیل شد، چنانچه تصور بر این بود اگر مثلأ امشب تابلویی از طرف طیفی از مردم استان اراک در داخل محدوده مرزی کاشان نصب و این خبر به گوش ایشان برسد خواب بر رییس صریح و شفاف شورای اصولگرایان کاشان حرام خواهد شد و فرداست که ایشان در صحن شورای شهر در دفاع از حریم جغرافیایی کاشان یقه چاک دهد!

دوسال و چند ماه پس از آن داستان طومار راهپیمایی روز قدس 94 و از نوروز امسال از حوالی شهر مشکات عمده خبرها بر ادعای جنجالی سفیدشهری ها بر مالکیت بخشی از شهر مشکات حکایت می کند. همه چیز از نصب چادر گردشگری سفیدشهری ها در کنار مسجدالحسین مشکات! در روز نخست فروردین آغاز شد. اقدامی که واکنش جمعی از مردم و البته شورای شهر مشکات به شکل نرم‌تر را در بر داشت.

17 روز از بروز این اختلاف جغرافیایی می گذرد و این داستان تاکنون با واکنشهایی از سوی پرکاس و محمدی ” رییس و نایب رییس شورای شهر مشکات”، مؤمنیان” فرماندار کاشان” و نصیری” امام جمعه سفید شهر ” مواجه شده است. در آخرین تحولات پیرامون این رویداد کاشان‌نیوز خبر داد: پنجاه و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی سفیدشهر با موضوع رسیدگی به وضعیت فضای سبز و ساماندهی امامزاده ابراهیم برگزار شد و این در حالی است که امامزاده ابراهیم در حدفاصل مرز مصوب کاشان و آران و بیدگل و جاده قدیم کاشان – قم که داخل در محدوده استحفاظی کاشان است قرارگرفته!

همچنین به نقل از کاشان نیوز- 16 فروردین- سه روز قبل نیز مطالبی درباره لزوم اقامه نماز جماعت توسط اهالی سفیدشهر در مسجدالحسین مشکات در گروه‌های تلگرامی منتشر شد. کاشان نیوز در ادامه می نویسد: مدتی است از طرف فعالین سفیدشهر از تحریک مردم توسط دیگران سخن میگویند درحالی‌که با این اقدامات مشخص می‌گردد چه کسی قصد تحریک مردم را دارد. کاشان نیوز در ادامه نوشته : اگرچه این نماز برگزار نشد اما همان زمان سخنانی از امام‌جمعه سفیدشهر که نسبت فامیلی با سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان دارد در این خصوص در فضای مجازی منتشر شد. حجت‌الاسلام نصیری گفته بود هزاران سال است که نصرآبادی‌ها در اراضی طسمیجان حضور دارند و اجازه نمی‌دهند دیگران این منطقه را تصرف کنند. شنیده‌شده تصمیم امام‌جمعه سفیدشهر برای برپایی نماز جماعت در مسجدالحسین مشکات به دلیل مخالفت مسئولان بلندپایه مذهبی و سیاسی کاشان لغو شده است.”

محمدی ” نایب رییس شورای شهر مشکات” نیز همان روزهای نخست این مناقشه گفت: طی پیام‌هایی به آقای فرماندار و آقای ساداتی نژاد درخواست کردم که به این موضوع رسیدگی کنند. شورای شهر و شهرداری سفیدشهر در کلانتری مشکات تعهد کرده بودند که برای اولین روز اداری به شهرداری مشکات مراجعه کنند و مجوز لازم برای تبلیغ در شهر مشکات را بگیرند که متاسفانه دیروز که اولین روز کاری بود این اتفاق نیافتاده است. شورای شهر و فرمانداری آران و بیدگل از چادر بازدید و متاسفانه از این اقدام غیرقانونی حمایت کرده‌اند.

وی در ادامه می گوید: در خصوص آقای ساداتی نژاد ، در زمان نماینده قبلی برخی از همشهریان ایشان در صدد تغییر حریم‌شان بودند که موفق نشدند. الان در فضای مجازی با قاطعیت می‌گویند تا چند وقت دیگر حریم به نفع آن ها تغییر می‌کند. در این گفتگوهایشان از پشتوانه‌هایشان در قدرت هم نام برده اند که اولین آن‌ها آقای ساداتی نژاد است. بنده همینجا به آقای ساداتی می‌گویم ما اگر یک وجب از حریم مشکات به نفع همشهریان شما مصادره شود شخص شما را مسئول می‌دانیم. البته من برای ایشان احترام فراوانی قائل هستم و این وصله‌ها به وی نمی‌چسبد.

پرکاس” رئیس شورای شهر مشکات” هم همان روزها گفته بود: ” نظری – رئیس شورای شهر سفیدشهر- به جای اینکه به دنبال تعامل در اتاق اداره‌ها باشد به مسجدالحسین رفته و بر اساس اطلاعات دریافتی ما این حضورش باعث ایجاد حساسیت و تحریک شده است. دورانی که افراد بتوانند با برهم زدن آرامش و ایجاد تنش و تهدید به خواسته‌شان برسند گذشته است. فصل حاکمیت قانون است و ما با زبان قانون جواب این تعرض‌ها و بی احترامی ها را می‌دهیم. همانطور که معاون استاندار گفته فرماندار آران و بیدگل و کسانی که مردم سفیدشهر را در این محل جمع کرده‌اند مسئول تمام تنش‌ها خواهند بود و اگر خونی از بینی یک مشکاتی یا سفیدشهری بریزد این آقایان باید پاسخگو باشند. ”

اما همانطور که ابتدای این یادداشت نوشتیم کم‌کم داریم برای آقای علی هاشمی طاهری در داستان مناقشه اخیر بین سفیدشهری ها و مشکاتی ها نگران می شویم. ایشان کماکان در این مناقشه غایب ماجراست و نه به نفع شورای شهر و شهرداری سفیدشهر که هم لهجه‌ی نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس هستند اظهار نظری می کند و نه حق را به مشکاتی ها می دهد! بالأخره یک سمت ماجرا حق می گوید، هر چه نباشد پای جغرافیا و مرز و منطقه مرزی در میان است. این درست نیست که مدافع تمام قد سرحدات کاشان در راهپیمایی روز قدس 94 و عامل تهیه آن طومار علیه منصوری، امروز و در حالی که کاندیدای مطلوبش دو سالی است راهی بهارستان شده، درباره حق مسلم سفید شهری ها و یا پیرامون اعتراض منطقی مشکاتی ها سکوت کند.
منبع: کاشان آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.