موزه مردم شناسی بَرزُک؛ گنجینه‌ای با بیش از ۶۰۰ اثر تاریخی

موزه مردم شناسی شهر بَرزُک در طول سال میزبان بیش از ۶ هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

به گزارش صداوسیما؛ این موزه سال1385 در ۲ طبقه ایجاد و در زمینه صنایع دستی، مردم‌شناسی و گردآوری اشیاء قدیمی فعالیت می‌کند و بیش از 600 اثر تاریخی در آن وجود دارد که برخی از این صنایع دستی هنوز در این منطقه رونق دارند.

قدیمی‌ترین اثر موجود در این موزه، درب مسجد جامع شهر بَرزُک است که متعلق به سال 705 هجری قمری است.

در موزه مردم‌شناسی شهر بَرزُک علاوه بر اشیاء تاریخی موجود، دستگاه‌های بافندگی قدیمی همچون گلیم‌بافی، چادرشب‌بافی و دستگاه قالی‌بافی به تماشا گذاشته شده‌است.

بنای این موزه در کنار تپه تاریخی قلعه قراردارد که با بیش از 250 سال قدمت، مربوط به دوره قاجاریه است. تپه قلعه یک موقعیت مهم طبیعی شهر برزک است که احتمالاً یادآور اولین استقرار روستانشینی بازمانده از دوران باستان در برزک است.

در این تپه حفره‌هایی به وجود آمده که بر اساس گفته اهالی در آن استخوان‌های انسانی وجود داشته و هنگام احداث پارک از محل خود برداشته شده‌است.

آب‌راهه‌های ایجادشده در دل کوه و همچنین فضای غارمانند ضلع جنوبی (که شاید دست‌کند باشد) از جمله آثار موجود در تپه قلعه است که پژوهش در این تپه را ضروری می‌نماید. غار کشف‌شده در این تپه به همراه وسایلی نظیر تنور گلی، ظروف سفالی و گلی و …، حکایت از سکونت و زندگی بسیار دور در این محل دارد.

این تفرجگاه دارای سکوهای سنگی جهت اسکان و استراحت، صندلی و نیمکت‌های چوبی، آلاچیق و … است و در اسفندماه سال1385 به شماره 17810 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

موزه مردم شناسی شهر بَرزُک در سال95 در بین موزه‌های دولتی کوچک، به عنوان موزه برتر سال شناخته شد.

شهر برزک در ۵۰ کیلومتری غرب کاشان، بزرگ‌ترین تولید‌کننده گل محمدی منطقه و از شهر‌های باستانی کاشان است که پوشش و گویش ویژه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.