میانگین حقوق‌های معوق در‌ شهرداری کاشان ۲ ماه است

مشکات آنلاین: در پی انتشار آمارهایی ضد و نقیض درباره حقوق‌های عقب‌مانده کارکنان و کارمندان شهرداری کاشان و ایجاد سوال برای افکار عمومی نسبت به این موضوع، به سراغ محتبی ولی پناه معاون اداری-مالی شهرداری کاشان رفتیم تا ابعاد مختلف این موضوع را از وی جویا شویم:

 

-شهرداری کاشان چه تعداد نیرو دارد و هزینه‌های پرداختی در ماه بابت حقوق  چه مقدار است؟

تعداد نیروهای شهرداری اعم از کارمندان و نیروهای شرکتی، اداری، ستاد، مناطق و سازمان‌های وابسته به شهرداری بالغ بر 1622 نفر است اما وقتی به سراغ مقدار حقوق می‌رویم این تعداد بیشتر می‌شود. کلیه افراد در ستاد،مناطق و سازمان‌های وابسته و پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری که بخش عمده هزینه ایشان بابت نیروی انسانی است از قبیل (تنظیف،فضای سبز،انضباط شهری،آژانس‌ها و …)در زمره پرداخت همراه با حقوق شهرداری قرار گرفته که در مجموع بالغ بر 2548 نفر می‌شوند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از سوی شهرداری به طور متوسط بالغ بر 150 میلیارد ریال ماه‌های مختلف سال حقوق می‌گیرند.

 

-اعتبارات شهرداری کاشان برای پرداخت حقوق‌ها از چه منابعی تأمین می‌شود؟

شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی در حال فعالیت است که کلیه درآمدهای آن صرفا از سوی شهروندان تأمین می‌گردد. بیش از 90 درصد درآمد مستقیما توسط شهرداری از شهروندان دریافت و حدود 10 درصد بقیه در قالب قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی اداره اقتصاد و دارایی اخذ می‌شود و به صورت غیرمستقیم و البته ناعادلانه به شهرداری پرداخت می‌گردد.

 

-تأخیر در پرداخت حقوق‌ها تا چه حد سابقه دارد؟علت یا دلایل این اتفاق چه می‌تواند باشد؟

سابقه به تعویق افتادن پرداخت حقوق‌ها در شهرداری مسئله جدیدی نیست و در دوره‌های مختلف بسته به دلایلی مانند: شرایط اقتصادی‌، به‌روز نبودن برخی از قوانین،‌ عدم ضمانت اجرایی لازم برای اجرای کامل قانون، تصور نادرست نسبت به شهرداری در جایگاه یک ارگان دولتی و به تبع آن عدم همراهی عملی جامعه برای تأمین منابع درآمدی این اتفاق رخ می‌داده است. در مقاطعی هم که شرایط برای شهرداری بسیار مساعد بوده است، حقوق‌ها قبل از پایان ماه پرداخت شده‌اند.

 

-درباره حقوق‌های عقب‌مانده عددهای مختلفی از دو ماه تا سه ماه و حتی بیشتر گفته شده است، کدام عدد دقیق است؟

این اعداد مختلفی که در محافل و فضای مجازی گفته می‌شود به این علت است که عقب‌افتادگی حقوق همه نیروهای انسانی شهرداری کاشان یکسان نیست. در حوزه خدمات شهری (پاکبانان) که 600 عضو خانواده شهرداری را تشکیل می‌دهند با توجه به اهمیتی که برای شهرداری دارند در اولویت پرداخت بوده و تا پایان مردادماه حقوق ایشان پرداخت شده و فقط یک ماه حقوق معوق دارند. در حوزه فضای سبز، کارکنان شهرداری‌، نیروهای شرکتی- اداری و همچنین در خصوص سازمان‌های وابسته نظیر سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر(اتوبوسرانی)، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، آتش‌نشانی که شهرداری مطابق بودجه در زمینه کمک به آنها متعهد شده تا پایان تیرماه حقوق خود را دریافت کرده‌اند.بنابراین میانگین حقوق‌های معوق کارکنان خانواده بزرگ شهرداری دو ماه است.

نکته‌ ی مهمی که در اینجا نیاز است بیان گردد این است که شهرداری در قبال بعضی از سازمان‌های وابسته که دارای ردیف‌های درآمدی مجزا هستند فقط تعهد کمک داشته و باید بقیه حقوق آنها از منابع و درآمدهای داخلی سازمان تأمین گردد که کمک بابت تیرماه ایشان به طور کامل پرداخت گردیده است.

 

-چه دلایلی باعث شده است تا شهرداری کاشان در پرداخت حقوق دچار مشکل شود؟

در وهله نخست باید یادآوری کرد که نه تنها شهرداری کاشان بلکه اغلب شهرداری‌ها در پرداخت حقوق دچار مشکل هستند.منابع درآمد شهرداری‌ها تماما از محل عوارض دریافتی از مردم و شهروندان تأمین می‌کنند این درآمدهای شهرداری‌ها در قالب درآمدهای پایدار و ناپایدار تقسیم‌بندی می‌شوند. درآمدهای پایدار شامل عوارض نوسازی، کسب و پیشه، خودرو و مالیات ارزش افزوده است که باید تأمین‌کننده هزینه‌های نگه‌داشت شهر باشد؛ پرداخت حقوق کارکنان پرتلاش شهرداری اعم از پاک‌بانان، کارگران فضای سبز و…از جمله مهم‌ترین این هزینه‌های نگه‌داشت محسوب می‌شود.به عبارت دیگر برای تأمین هزینه‌های نگه‌داشت از جمله حقوق کارکنان باید درآمدهای پایدار تحقق یابند.

این درحالی است که هزینه‌های نگه‎‌داشت شهری در سال گذشته 146 میلیارد تومان بوده و در سال جاری این هزینه تا 170 میلیارد تومان می‌رسد.به عبارت دیگر هزینه ماهیانه نگه‌داشت شهر کاشان حدود 14 تا 15 میلیارد تومان است که باید از محل درآمدهای پایدار تأمین گردد.اگر به ماهیت مصرف درآمدهای پایدار در هزینه نگه‌داشت شهر و درآمدهای ناپایدار در فعالیت‌های توسعه‌ای توجه کنیم باید به بیان ساده‌تر عنوان کنیم که اگر حتی از فعالیت‌های توسعه‌ای سخنی به میان نیاوریم و فقط دغدغه نگه‌داشت شهر را داشته باشیم هر ماه به حدود 15 میلیارد تومان نیاز داریم و همانطور که پیش‌تر بیان شد این هزینه‌ها از محل عوارض پرداختی شهروندان تأمین می‌گردد.

بنابراین اگر می‌خواهیم شهری تمیز و زیبا داشته باشیم حداقل هزینه آن را باید پرداخت کنیم.این در حالی است که بدهکاری شهروندان در زمینه عوارض نوسازی آن هم فقط با احتساب پلاک‎های مسکونی 40 میلیارد تومان است و به طور متوسط 10 سال این عوارض قانونی توسط شهروندان پرداخت نشده است.

در خصوص عوارض خودرو هم همانطور که پرداخت بیمه را یک ضرورت می‌دانیم باید هزینه عبور و مرور وسیله نقلیه در سطح شهر به صورت سالیانه را نیز پرداخت کنیم.یا نسبت به پرداخت هزینه و عوارض محل کسب و پیشه خود به مانند سایر عوارض شغلی و حرفه‌ای خود اهتمام داشته باشیم.اما مشکل آنجاست که این باور وجود ندارد که موجب بروز مشکلات فراوانی برای شهرداری می‌شود.

جدا از مشارکت مردم، چه مسائل دیگری روند پرداخت حقوق‌ را با مشکل مواجه ساخته است؟

افزایش نیروی زیاد در سال‌های قبل از آغاز دوره مدیریت شهری جدید نیز یکی دیگر از مسائلی به شمار می‌رود که شهرداری با آن مواجه است با وجود آنکه در دوره پنجم شورا نیرویی به نیروهای موجود اضافه نشد. در دوره چهارم شورای اسلامی شهر 970 نیروی انسانی به مجموعه شهرداری اضافه گردید که طبیعتا برای تأمین حقوق مشکلات زیادی را برای شهرداری ایجاد می‌‎کند.

شرایط اقتصادی، عامل دیگری است که درآمدهای پایدار و ناپایدار شهرداری به آن وابسته است چراکه در صورت اوضاع مناسب اقتصادی و رونق ساخت و ساز به صورت طبیعی وضعیت درآمدی شهرداری نیز بهبود می‌یابد.

اما علاوه بر عوامل فوق، دلایل خاص دیگری نیز وجود دارد که ویژه کاشان بوده و وضعیت را بحرانی‌تر کرده که در این خصوص می‌‌توان به مسدودی حساب‌های شهرداری اشاره کرد.در 190 روز گذشته در سال 98 بیش از 100 روز حساب‌های شهرداری مسدود بوده که بواسطه صدور احکام قضایی مربوط به اقدامات سال‌های گذشته‌ است و اکنون گریبان‌گیر شهرداری شده و قدرت تنفس را از آن گرفته است.چگونه سازمانی خدماتی که عهده‌دار ارائه وظایف متعدد و متنوع به شهروندان است می‌تواند در طول 6 ماه با 100 روز مسدودی حساب‌های خود مواجه شود؟

نکته دیگرآن است که باید علاوه بر توجه خاص به معیشت خانواده بزرگ شهرداری، در خصوص پرداخت تعهدات خود نسبت به سایرین از جمله پیمانکاران نیز اهتمام داشته باشیم. به عنوان نمونه در حدود 800 قرارداد جاری با پیمانکاران در جریان است که در مناطق پنج‌گانه و 9 سازمان تابعه اقدام به فعالیت‌ و ارائه خدمات به شهر می‌کنند.علاوه بر این، نمی‌توانیم نسبت به مطالبات بستانکاران در سال‌های قبل نیز بی‌تفاوت باشیم.بر این مبنا در 6 ماه گذشته علاوه بر پرداخت حقوق، 44 میلیارد تومان از این مطالبات پرداخت شده است.

و نکته دیگر آن است که علاوه بر پرداخت حقوق و تعهدات نباید از نیازهای شهر نیز غافل باشیم.بنابراین اگر می‌خواهیم مدیریت نگه‌داشت و فعالیت‌های توسعه‌ای به صورت توأمان و موازی انجام گیرد و سطح قابل قبولی از خدمات ارائه شود ناگزیر به اتخاذ تمهید و فرمولی برای توزیع منابع خود هستیم.

با وجود تمام شرایط هر ماه یک حقوق به کارکنان در سال جاری پرداخت شده است.علیرغم آنکه شرایط اقتصادی امروز، نسبت به سال‌های 94 و 95 روند مناسبی ندارد اما اهتمام شهرداری برای مدیریت هزینه‌ها و فعالیت‌های توسعه‌ای همچنان با جدیت دنبال می‌شود.

 

چه میزان از درآمدهای شهرداری را منابع نقدی تشکیل می‌دهند؟

به طور متوسط تنها 30 درصد از درآمد شهرداری نقدی بوده و بقیه آن به صورت غیرنقدی است.

 

سیاست کنونی پرداخت حقوق‌ها بر چه مبنایی است؟

سیاست‌ یکسان‌سازی حقوق یکی از رویکردهای جدی در دوره کنونی مدیریت شهری بوده است.بر خلاف آنکه در گذشته حقوق کارکنان ستاد شهرداری به‎روز بوده و سایر اجزای شهرداری معوقات زیادی داشتند امروز حقوق کارکنان در همه بخش‌ها به صورت هماهنگ و با جزیی‌ترین اختلاف زمانی پرداخت می‌شود.نکته دیگر اولویت پرداخت حقوق پاک‌بانان در نظام کنونی پرداخت حقوق‌هاست که زودتر از حقوق سایر کارکنان شهرداری صورت می‌گیرد.

 

-در حالی‌که خبر از تحقق درآمد 96 درصد در سال 97 و نیز شش ماه 98 داده می‌شود، چطور حقوق نیروهای شهرداری کماکان عقب است؟

در این زمینه این نکته قابل ذکر است که همه درآمد شهرداری به صورت واریز نقدی نیست. کلیه منابع نقدی ابتدا در پرداخت حقوق هزینه و در دیگر بخش ها با رعایت اولویت‌های ضروری صرف خواهد شد که شورای اسلامی شهر نیز به این موضوع تأکید داشته و به صورت رسمی به شهرداری ابلاغ کرده‌اند.

 

-سخن پایانی؟

در پایان لازم می‌دانم ضمن عذرخواهی از کارکنان شریف شهرداری و خانواده‌های محترم آنان، از همراهی و صبوری‌شان صمیمانه قدردانی نمایم.به یقین تعهد و همدلی مثال‎زدنی این بزرگواران، عبور از شرایط سخت و دشوار را برای مدیران شهری آسان‌تر می‌سازد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.