نشست  هم انديشی تاسيس پايگاه ميراث فرهنگی گردشگری بازار كاشان برگزار شد

نشست  هم انديشی تاسيس پايگاه ميراث فرهنگی گردشگری بازار كاشان با هدف احیای بازار برگزار شد.

 

در نشست هم انديشي تاسيس پايگاه ميراث فرهنگي، گردشگری بازار كاشان که با هدف احیا و بهسازی این بنای تاریخی برگزار شده بود حسین علی وكيل نايب رييس شوراي اسلامی شهر كاشان اظهار کرد: بازار تاريخی كاشان به عنوان بزرگترين اثر تاريخی این شهر محسوب می شود.

 

بازار ؛ ستون فقرات بافت تاریخی کاشان

 

وی با بیان اینکه این بازار از بزرگترین حوزه های فرهنگي كاشان است، گفت: متاسفانه در ساليان اخير  بناي فاخر بازار کاشان كه به عنوان ستون فقرات بافت تاريخي این شهر شناخته می‌شود، مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است.

 

وکیل تصریح کرد: در این بنای با ارزش تاریخی علی رغم ظرفیت‌های تجاری، گردشگری و تاريخی که دارد اقدام اساسی برای احيا و معرفی آن صورت نگرفته است.

 

نايب رييس شوراي اسلامي شهر كاشان تاکید کرد: براي كساني كه علاقمند به فرهنگ غني و ارزشمند اين مرز و بوم هستند تكليف است که در بخش هاي مختلف اين هويت بزرگ ورود پيدا كنند.

 

وی با اشاره به سياست هاي اخير دولت تدبير و اميد در خصوص توسعه گردشگري و اهتمام شوراي اسلامي شهر بیان کرد: با الگو پذيري از شهرهاي بزرگ نظير تبريز، به عنوان يك پروژه كلان ملي و اولويت دار به زمينه سازي ثبت جهاني بازار كمك می شود و از طريق رهگذر قانوني و حقوقي، زمينه سازي لازم براي اين مهم تحقق می يابد.

 

وکیل افزود: مي توان گفت بستر اوليه براي اقدامات فوق، ايجاد پايگاه ميراث فرهنگي بازار تاريخي كاشان است كه بايد تلاش كنيم تا مراحل قانوني و اخذ مجوز هاي لازم از سازمان هاي مربوط اخذ شود.

 

نايب رييس شوراي اسلامي شهر كاشان در ادامه به اقدامات مهم و اساسي نظير تاسيس و تجهيز دفتر پايگاه دائمي ميراث فرهنگي بازار و ايجاد بانك هاي اطلاعاتي و گرد آوري اسناد تاريخي و سوابق بازار و نيز استفاده از مشاوران و گروههاي پژوهشي و ارتباط با مراكز علمي و فرهنگي ،مستند سازي و طي مراحل ثبت جهاني بازار(تدوين روش نامه ) و پيگيری و حتی بازدايد از بازار تبريز، اقدامات لازم براي شناسايي و جذب سرمايه گذاران علاقمند در گردشگری بازار و نهايتا ثبت جهانی كاشان بعنوان «شهر جهانی خلاق در صنايع دستی» پرداخت  و بر انجام اين اقدامات تاكيد کرد.

 

در ادامه این نشست سیف الله امينيان گفت: مطالعه و استفاده از پژوهش ها و سفر نامه ها ، گردآوري مدارك و به جريان انداختن مجدد پايگاه پژوهشي بازار (كه در گذشته وجود داشته)  می تواند در این فرایند موثر باشد.

 

علی رسول زاده رييس شوراي شهر بر حضور جدی تر سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی این امر تاکید کرد و گفت: برای دستیابی به این هدف توجه به آسيب شناسي اطراف بازار، بازديد از شهرهاي موفق در امر احيا و مرمت ، احياي تميچه هاي متروكه از طريق جذب سرمايه گذار و تدوين برنامه مدون براي نجات بخشي بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

علی اکبر حلي از ديگر سخنرانان نشست، با اشاره به اقدامات دهه 80 در مرمت بخشي از بازار موضوع احياي كارگاه هاي كاشي سازي سنتی، احيای موزه فرش كاشان و احياي مشاغل سنتی و فراموش شده را از الزامات و اولويت‌های پايگاه پژوهشی بازار برشمرد.

 

در ادامه محسن جاوری رييس ادره ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری كاشان، با بیان اينكه سازمان ميراث، آمادگي مشاركت در اجراي طرح‌های مرمتی را دارد، پيشنهاد داد تفاهم نامه‌ای بين بازاريان و سازمان ميراث به صورت مشترك با هدف استفاده از اعتبارات ويژه تدوین شود.

 

گفتنی است در پايان این نشست مقرر شد شوراي راهبردی پايگاه ميراث فرهنگی بازار تاريخی كاشان تشكيل شود و به تصويب شورای اسلامی شهر كاشان برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.