نقش مطبوعات در جان بخشی به آهنگ تعالی و توسعه ی منطقه ی بزرگ کاشان

منطقه بزرگ کاشان در گستره ای به وسعت تاریخ تمدن بشری از کوهستان تا کویر امتداد یافته و  والاترین و با ارزش ترین شاخص های حوزه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی را در دل خود پنهان نموده است. کاشان سرآمد تربیت سرمایه های انسانی است. سرمایه هایی که تا تاریخ به یاد می آورد پسوند «کاشانی» همواره به گوش جان شنیده شده و از آن به عنوان منشأ خیر و برکت یاد کرده است. در حوزه های علم و فقاهت سرآمد بوده است و گرچه مراکز مطرح و معروف علوم دینی در دیگر شهرها پا گرفته است ولیکن علمای کاشانی در کنار دیگر علمای اسلامی نقشی موثر و قابل توجهی ایفا نموده اند.

منطقه ی بزرگ کاشان مهد تمدن است. نخستین مدنیت شهری جهان در کناره تپه های سیلک جان گرفته است و نشان از آن دارد که آباء و اجداد این آب و خاک، مردمی دانا و فهیم بوده و برای فراهم کردن ابزار و وسایل زندگی بشری به جد همت نموده اند. موزه باغ فین کاشان بخشی از این تلاش و مجاهدت را به نمایش گذاشته است.

منطقه بزرگ کاشان قطب صنعت کشور است که در بسیاری از موارد در جهان قد علم کرده است. بزرگ مردان این شهر و دیار در روز و روزگاری که صنعت واژه ای غریب می نمود با پایمردی و تلاش روزافزون صنایع بزرگی را در این شهر به وجود آوردند که همچنان نام و یاد آن پرآوازه است و خیر و برکت آن در شهر و شهرستان جاری است و این قافله ی پرافتخار به واسطه فرزندان برومند این آب و خاک با قدرت و سرعت بیشتری در حرکت است به گونه ای که محصولات مطرح و معروف کاشان چون فرش ماشینی ؛ کارشناسان بزرگ داخلی و بین المللی را مات و مبهوت می کند که گره های زیبای آن به دست کدام هنرمند کاشانی به گل و گیاه فرش شده در طبیعت روح و جان بخشیده است و ابا می کند آن را در سطح مفروش نماید و بر آن است تا در بهترین نمایشگاههای داخلی و خارجی چون تابلویی نفیس در معرض نمایش قرار دهد.

منطقه بزرگ کاشان  هفت اقلیم و مرکز ایران اسلامی است که به تنهایی همه خوبی های طبیعی، جغرافیایی و مولفه های استراتژیک را در خود جای داده است که هرکدام روایت مفصل و مستقلی را در پی دارد. ارتفاعات زیبا و کوهستانی از یک سو و کویر دیدنی از سوی دیگر آن را در بر گرفته است.

بارگاه ملکوتی حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر علیه السلام  مرکز معنویت  و پیوند همبستگی دلیجان، نراق و کاشان از یک سو و بارگاه ملکوتی امام زاده آقا علی عباس و امام زاده محمد علیهما السلام مرکز معنویت و هبستگی نطنز و بادرود و کاشان از سوی دیگر و زیارت پرتلالو حضرت هلال بن علی علیهما السلام در شهرستان آران و بیدگل این منطقه را بسان نور در آسمان ایران درخشان تر از همیشه نموده است.

 باغ های زیبای گل در بخش برزک ، آبشار نیاسر و گلاب قمصر و ییلاقات خنب و دره در بخش مرکزی و کویر مرنجاب از سوی دیگر و باغ های پسته در دشت های پهناور شهرستان آران و بیدگل و دشت های ابوزیدآباد نعمت را بر این منطقه تمام نموده است. و ناگفتنی ها همچنان باقی است.

بنا داشتم از رسالت مطبوعات در حوزه گردش آزاد اطلاعات و حقوق شهروندی بگویم و تأکید کنم نقش مطبوعات در آگاهی بخشی و پیشگیری از انواع جرم و فساد در حوزه های دولتی و خصوصی بی بدیل است؛ ولی با خود اندیشیدم که آیا تا کنون خبرنگاران و روزنامه نگاران و مطبوعات کاشان توانسته است زیبایی های این منطقه اهورایی و اسلامی را به قلم زیبای خود به تصویر کشد تا به خودی خود بدی ها و ناپاکی ها شرم نماید که پا به این بوم طلایی و زراندود نهد؟!

منطقه بزرگ کاشان همه، خوبی و زیبایی، اصالت و هنر و عشق و علاقه است. زمین پاک و با برکتی که به دست مردمان اندیشمند آن روز به روز پیشرفت می کند. از کژی ها و ناراستی ها می کاهد و افتخارات روزافزون را فریاد می نماید و همه ی اینها در دستان هنرمند روزنامه نگاران و رسالت عظیم مطبوعات است تا آهنگ خوش زیبایی ها را در آسمان اندیشه فرهنگ و هنر کاشان تازه کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.