نمی‌توانیم با محدود کردن فضای مجازی درها را به روی خود ببندیم

«عباس شافعی» یکی از چهره‌های شاخص اصلاح طلبان کاشان سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته راوند بود.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی در سخنان خود به  موضوع سبک زندگی در فضای مجازی اشاره کرد و به بررسی و تحلیل آسیب‌ها، بایدها و ‌نبایدها فضای مجازی پرداخت.

وی با اشاره به 14 تیرماه و روز قلم، این روز را گرامی‌داشت و نقش قلم را در سرنوشت بشر مهم توصیف کرد.

شافعی گفت دشمن با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم سعی می‌کند جوامع را تحت تاثیر قرار دهد و بدون نیاز به اسلحه و حمله به شکلی روی اعتقادات کار می‌کنند که هر فرد خود عاملی برای دشمن می‌شود.

وی به ظهور اینترنت طی 20 سال گذشته و ایجاد انقلاب و تحول در ارسال اطلاعات و خبر اشاره کرد و گفت: از 7 میلیارد و 500 میلیون جمعیت جهان 3 میلیارد و 700 میلیون به اینترنت نفر دسترسی آسان  دارند. از جمعیت 80 میلیون ایران بالغ بر 40 میلیون نفر یعنی قریب به 50 درصد دسترسی آزاد و راحت به اینترنت دارند و استان اصفهان سومین استان برخوردار و استفاده کننده از اینترنت است  این آمار بالغ بر 60 درصد است.  سازمان جهانی مخابرات طی آمار خود اذعان کرده است که سال 2020 همه مردم جهان دسترسی به اینترنت خواهند داشت.

 

این کارشناس رسانه و فضای مجازی دسترسی به اینترنت را نیاز مبرم جوامع برای انجام کارهای خود از طریق اینترنت برشمرد و به نیاز روزافزون مردم به اینترنت اشاره کرد و علم داشتن نسبت به فضای مجازی را لازمه هر شخص دانست.

شافعی با اشاره به استقبال گسترده کاربران اینترنتی از شبکه‌های مجازی اذعان داشت: نزدیک به 100 میلیون نفر در جهان کاربر تلگرام هستند که از این تعداد 40 میلیون نفر در ایران هستند  در جهان کنونی نمی‌شود درها را به روی خود بست و از امکانات فضای مجازی بهره نبرد، استفاده نکردن از  فضای مجازی به نوعی اختلال در کار و پاک کردن صورت مسئله است.

وی گفت: بسیاری از سران نظام و مسئولان خود در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. فضای مجازی چاقویی  است که هم می‌شود با آن جراحی کرد و هم می‌توان با آن آدم کشت.

شافعی با توجه به آماری که می‌گوید شبکه‌های مجازی فساد را گسترش می‌دهد ضمن تایید این مطلب، تعداد آن را اندک برشمرد و گفت می‌توان با فیلتر جلو این مقدار اندک را گرفت لیکن نباید جلو آن فضا را گرفت.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به اخبار صدا و سیما و به روز نبودن آن، دلیل عدم استفاده زیاد از تلویزیون و جایگزین کردن شبکه‌های مجازی را عقب افتادن صدا و سیما از اتفاقات برشمرد و معنای آن را اهمیت دادن به شبکه‌های مجازی و ورود به این عرصه دانست.

شافعی با اشاره به انکارناپذیر بودن شبکه‌های مجازی به ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخت و بر لزوم یادگیری استفاده از این فضا تاکید کرد و به روز بودن در این زمینه را مهم برشمرد. وی به ارتباط جوانان با گروه‌های فکری و الگوگیری از فرهنگ آنها اشاره کرد و شناخت ابزار رسانه را یکی از راه‌های مقابله با خطر آن برشمرد و گام بعدی را گرفتن رژیم رسانه‌ای عنوان کرد و در تعریف رژیم رسانه‌ای گفت باید به فرزندان خود آموزش دهیم که به هر شبکه و هر خبر و هر کانال رجوع نکنند؛ زیرا گذشته از بحث انحرافی آن موجب نا آرام شدن جوانان می‌شود. وی رژیم رسانه‌ای را به معنی استفاده در صورت نیاز و تخصصی کردن موضوع برشمرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، مهمترین گام در فضای مجازی را خالی نکردن عرصه فضای مجازی و خاصیت بیان حرف حق با استدلال قوی و بیان شیوا در برابر هزاران میلیون نفر برشمرد.

 

شافعی در پایان سخنانش به بحث سواد رسانه پرداخت و گفت: سواد رسانه یعنی هر چیزی را نگیریم و هر چیزی را نشنویم.

 

او گام مهم و اساسی در استفاده از فضای مجازی را مطالعه، تفکر انتقادی و تولید محتوا برشمرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.