هاشمی برای مظلومیت روحانی ابراز نگرانی می کرد/ با تفسیر غلط کلام امام، به کسی توهین کردند که محبوب امام بود/ نکند جامعه ما جامعه چاپلوس پرور شود

حجت الاسلام و المسلمین «رسول منتجب نیا» در مجلس ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی در کاشان به انتقاد از کسانی پرداخت که با عبارت «میزان حال فعلی افراد است» به شخصیت آیت الله هاشمی توهین کردند. او گفت با تفسیر غلط جمله امام، تمام خدمات هاشمی را نادیده گرفتند و به کسی توهین کردند که بیش از همه مورد اعتماد و محبت امام بود.

 

مجلس ترحیم آیت الله هاشمی از طرف مجمع اصلاح طلبان و حامیان دولت شب گذشته در حسینیه چهل تن کاشان برگزار شد.

 

در این مراسم عضو سابق مجمع روحانیون مبارز تهران گفت: مصیبت آیت الله رفسنجانی اینقدر بزرگ است که تحمل آن برای همه به وبژه کسانی که با او قرابت داشتند مشکل است. برخی از دوستان می گفتند به هیچ وجه نمی توانیم برای هاشمی منبر برویم و نمی توانیم جلو بغض را بگیریم.

 

منتجب نیا به آخرین دیداری که با آیت الله هاشمی داشته اشاره کرد وافزود: ایشان در آخرین ملاقاتی که داشتیم برای مظلومیت دکتر روحانی اظهار نگرانی می کردند و به ما توصیه می کردند که همه همّ و غم مان را به کار ببریم تا روحانی پیروزتر از 92 باشد. گفتند قول می دهم که بعد از انتخابات همکاری جدی تری خواهیم داشت تا بتوانیم احزاب جدی تری و بزرگتری را ایجاد کنیم.

 

 

 مسئولی که اخلاص نداشته باشد عوام فریبی می کند

سخنران مجلس ترحیم آیت الله هاشمی «ایمان به خدا و ماورای طبیعت» را شرکت عمومی برای تصدی مسئولیت در جامعه اسلامی دانست و گفت: اگر ایمان به خدا و اخلاص نباشد مسئول برای توجیه عملکرد خود دست به تهمت و افترا و عوام فریبی می زند.

 

حجت الاسلام منتجب نیا با استناد به روایات حضرات معصومین تصریح کرد: مسئولی که اخلاص نداشته باشد هم خودش را نابودی می کشاند و هم جامعه را در پرتگاه نابودی قرار می دهد.

 

وی در ادامه سخنانش به بیان ویژگی های لازم برای مدیریت جامعه پرداخت و گفت: ابزار مدیریت صعه صدر است.  اگر مسئولی مسلط به نفس نباشد نمی تواند جامعه را مدیریت کند. کسی که بتواند نفسش را مدیریت کند می تواند معنای سیاست را درک کند.

 

مشاور رئیس جمهوری در دولت اصلاحات مشورت پذیری و انتقاد پذیری را دومین شرط لازم برای تصدی مدیریت دانست و افزود: پیامبر به « و شاورهم فی الامر»  مامور می شود. آیت الله طالقانی می فرماید اگر چه مشورت پیامبر با اصحاب گاهی مشکلاتی را ایجاد می کند اما فایده مشورت او با مردم، بالاتر از پرداخت آن هزینه هاست. هرکسی که نظرات دیگران را بپذیرد لغزشهایش کم می شود. مسئولان خودشان را «عقل کل» و فراتر از موردِ سوال واقع شدن ندانند.

 

عضو حزب جمهوری اسلامی ادامه داد: خصوصیت دیگر یک مسئول «مردم داری» و «با مردم بودن» و در «کنار مردم بودن» است. خداوند به پیامبر می فرماید ای پیامبر! خدا و مردمِ با ایمان، تو را کفایت می کنند. نمی گوید فقط من کفایت می کنم. باید به مطالبات مردم و به رای مردم توجه کرد. کسی که از مردم جدا شود و خود را فوق مردم بداند نمی تواند یک مدیر لایق و شایسته باشد؛ چه رسد به کسی که با خواست مردم مخالفت کند.

 

حکومتی دوام دارد، که با مردمش همراه باشد

حجت الاسلام منتجب نیا تاکید کرد: کسی که در برابر مردم قرار بگیرد، از پا در می آید. اگر حکومت حرفی داشته باشد و مردم حرف دیگر، دوام پیدا نمی کند و تنها زمانی یک حکومت می تواند دوام داشته باشد که همگام و همراه با رای مردم حرکت کند.

 

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی «دوراندیشی» را از ویژگی های لازم برای مدیریت جامعه دانست و افزود: مدیر دینی نباید فقط امروز را ببیند. مدیر اسلامی باید برای همه امور برنامه داشته باشد تا بتواند لیاقت خود را به بروز برساند.

 

حجت الاسلام منتجب نیا افزود: ایثار و فداکاری شرط لازم برای مدیریت است. مدیریت اسلامی، مدیریت بر جانِ مردم نیست بلکه خدمت گذاری است. امام گفت اگر به من نوکر بگویید خوشایندتر است. معصوم می فرمانید کسی که همه خوبی ها را در راه خدا بذل کند شایسته ریاست است.سیادت و بزرگواری و مسئولیت و محبوبیت بدون جهت حاصل نمی شود و با ایثار است که انسان محبوب می شود. اگر مسئولی بخواهد محبوبیت داشته باشد باید به مردم خدمت کنند. مردم فرق کسی که حکومت بر مردم دارد و کسی که خادم مردم است را می فهمند.

 

این روحانی اصلاح طلب تصریح کرد: دوری از استبداد رای و تکبر، ویژگی دیگر یک مسئول است. معصوم می فرمایند هرکسی که خود را بالاتر از دیگران بداند زمین می خورد و در دل مردم جای ندارد. کسی که می خواهد قلب مردم را تسخیر کند، باید فروتن باشد. اگر مسئولی محبوب نباشد، مورد توجه مردم نیست. اسلام روی این مساله فوق العاده تکیه کرده است.

 

امام جماعت هم باید مورد رضایت مردم باشد

حجت الاسلام منتجب نیا تاکید کرد: امام جماعت هم باید مرضی مردم باشد. تا به حال می گفتیم امام جماعت عدالت داشته باشد کافی است اما در وسائل روایاتی آماده است که می فرماید امام جماعت هم باید مورد رضایت مردم باشد.کسی که می خواهد مدیر جامعه بشود، باید مورد علاقه مردم باشد. هاشمی وقتی در انتخابات شرکت می کند میلیونی به او رای می دهند و وقتی می می میرد میلیونی زیر جنازه او را می گیرند.

 

سخنران مجلس ترحیم آیت الله هاشمی گفت: مردم داری و پرهیز از استبداد رای و دیکتاتور مآب بودن مورد تاکید اسلام است.

اگر مسئولان در مقلمرو حکومتشان عدالت را رعایت نکند ظلم کرده اند و نباید از مردم انتظار تبعیت داشته باشند. امام علی فرمودند کسی که به عدالت برخورد کند، بزرگ می شود. پول و قوه قهریه و تبلیغات نمی تواند مسئول را بزرگ کند بلکه عدالت بزرگی می آفریند.معصوم می فرماید کسی که 10 نفر تحت مدیریت او باشند و عادلانه برخورد نکند روز قیامت گرفتار است و در دنیا هم به زمین می خورد.

 

عضو حزب جمهوری اسلامی افزود: شما مردم انقلاب را به پیروزی رساندید تا عدل و انصاف و آزادی بیان حاکم بشود. اگر توانستیم این فضا را درست کنیم می توانیم بگوییم حکومتمان دینی است.  اگر نتوانستیم آنچنان که علی و اسلام می گوید عمل کنیم، نباید نام حکومت دینی و مسئول دینی را برخودمان بگذاریم که این ظلم به اسلام و دین است.

 

نکند جامعه ما جامعه نفاق پرور و چاپلوس پرور باشد

حجت الاسلام منتجب نیا تصریح کرد: اگر جامعه ما نفاق پرور باشد و اگر جامعه ای باشیم که افراد چاپلوس هر روز بیشتر چاپلوسی کنند چگونه می توانیم نام حکومت دینی را برخود بگذاریم. حضرت علی می فرماید از زشترین حالات زمامداران در نزد مردمان این است که مردم گمان ببرند که مسئولانشان دوست دارند از آنها تعریف کنند. نکند جامعه ما جامعه نفاق پرور و چاپلوس پرور باشد و هرکسی بیشتر تملق بگوید پست بالاتر بگیرد و هرکسی که آزادتر باشد منزوی تر شود. آن وقت اگر چینین شدیم با چه جراتی می توانیم بگوییم حکومت ما علوی است.

 

استاد فقه و حقوق دانشگاه شاهد افزود: پیامبر می گفت اگر کسی چاپلوسی کرد نه تنها خوشتان نیاید بلکه مشتتان را پر خاک کنید و بر دهان او بریزید. یعنی خاک بر دهان چاپلوس و متملق.

 

عضو پیشین مجمع روحانیون مبارز با اشاره به تشییع باشکوه پیکر آیت الله هاشمی افزود: چند روز است که کشور ما برای مردی به عزا نشسته و برای شخصیتی به سوگ نشسته که تلاش کرده بسیاری از ویژگی های یک مدیر لایق را در خود جمع کند؛ به خصوص در سالهای آخر عمرش و همان سالهایی که باعث بغض منتقدانش شده است. قطعا بعد از تشییع امام هیچ تشییعی به این حد از نظر کمیت و کیفیت نبود. چه می شود که هاشمی اینقدر محبوب می شود؟ هاشمی ویژگی های خاصی داشت.

 

هاشمی دغدغه مقابله با تندروی ها را داشت

حجت الاسلام منتجب نیا گفت: هاشمی یک انسان عقلگرا و خردمند بود. او احساسی نبود و عجولانه تصمیم نمی گرفت. به ما محبت داشت اما وقتی به او پیشنهاد می دادیم، می گفت باید فکر کنم و مشورت بگیرم. او از اول انقلاب اعتدالگرا بود. علی می فرماید انسانهای جاهل معتدل نیستند. هاشمی همیشه دغدغه مقابله با تندروی ها را داشت.

 

سخنران مجلس ترحیم آیت الله هاشمی تصریح کرد: هاشمی واقع گرا بود و اهل خیال پردازی نبود. در دوران دفاع مقدس گاهی برخی از فرماندهان احساسی می شدند و حرفی می زدند اما هاشمی اهل عدد و رقم بود. بین نیروهای دشمن و ما مقایسه می شد تا اینکه همه به نتیجه رسیدند توان ادامه جنگ را نداریم. دروغ است که بگوییم ما می توانستیم به جنگ ادامه دهیم و هاشمی نگذاشت. من در اغلب جلسات بودم و قبل از پذیرش قطعنامه امام برای عده ای نامه نوشت و در جلسه ای ده بیست نفره که بنده هم در آن حضور داشتم همه به این نتیجه رسیدند که ادامه جنگ به صلاح کشور نیست. برخی از همین آقایانی که امروز می گویند ما می توانستیم جنگ را ادامه دهیم در آن جلسه بودند اما چرا در زمان هاشمی برخی دروغ گفتند؟ آنها در آن جلسه ده بیست نفری بودند.

 

 

حجت الاسلام منتجب نیا «مردمداری» را یکی از ویژگی های شاخص آیت الله هاشمی دانست و گفت: او از حقوق مردم دفاع می کرد. گاهی برخی از این رسانه های غربی که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند به دروغ می گویند که هاشمی با نهضت آزادی ها چه کرد. در مجلس اول ما حضور داشتیم که یک نماینده از این گروه سیاسی شروع به سخنرانی کرد. همه اعتراض کردند که نباید اینگونه ما را مورد خطاب قرار دهد اما آقای هاشمی با آرامش گفتند تا ایشان نماینده مردم است حق دارد که حرفش را بزند و شما هم اگر مخالفید بعد از او حرف بزنید.

 

امام می دانست چه کسی را فرمانده جنگ بگذارد

وی افزود: هاشمی بینش تشکیلاتی داشت. قبل از پیروزی انقلاب به خدمت امام می روند که حزب جمهوری اسلامی را راه بیندازند. امام گفته بودند فکر خوبی است اما بعد از پیروزی انقلاب حزب تشکیل بدهید. هاشمی معتقد بود که توسعه سیاسی بدون تحزب معنا ندارد.

 

عضو حزب جمهوری اسلامی افزود: در زمان دفاع صدور نفت داشت به حداقل یا صفر می رسید. با هاشمی و دکتر روحانی به جزیره خارک رفتیم. دیدم هر محموله نفتی که می خواهد رد بشود، مورد اصابت قرار می گیرد. آقای هاشمی گفت همینجا باید مشکل را حل کنیم و به نتیجه رسیدند من مسئول باشم و آنجا بمانم. گفتم من نماینده شیراز و عضو هیئت رئیسه هستم. گفت هیچی مهمتر از جنگ نیست.امام می دانست چه کسی را فرمانده جنگ کند.

 

منتجب نیا خاطرنشان کرد: صبر و حوصله و تحمل او در برابر منتقدان فوق العاده زیاد بود. از اول انقلاب برخی جملات را دارم که برخی چه چیزهایی را به او نسبت دادند. تا سالهای اخیر چترش روی سر همه جناحها بود.این سالهای آخر چه کردند با هاشمی؟ چه می شد که انجام بدهند که ندادند و چه توهینها و بدگوییهایی ها که به خودش و خانواده اش نکردند. او همه را با صبر تحمل کرد تا نظام بماند. می گفت آبرویی دارم که باید در راه ملت خرج شود.

 

امام، قدر  هاشمی را دانست

حجت الاسلام منتجب نیا گفت: هاشمی نگاهی وسیع و گسترده در مسائل داخلی و خارجی داشت. تنگ نظر نبود و جهان را می دید؛ لذا نزد سیاستمداران جهان جایگاه دارد. او از آتش افروزی بیزار بود. او آتش جنگ را در هشت سال دفاع مقدس با چشم خودش دیده بود. چون جنگ را دیده بود از اینکه حرفی بزند که علیه ما اجماع جهانی درست شود اجتناب می کرد. وساطت می کرد. یکی از همسایه ها حاضر نمی شد رئیس دولت گذشته را بپذیرد و هاشمی نماینده فرستاد تا آن کشور را قانع کند. برای او شخص مهم نبود، بلکه برای او نظام مطرح بود.بیخود نبود که اما گفت هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.

 

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: امام بیش از هرکسی هاشمی را دوست داشت و به او اعتماد و تکیه داشت و کسی ندید و نشنید که اما تشری به هاشمی داشته باشد. وقتی هاشمی به سفر می رفت امام برای او قربانی می کرد. امام قدرهاشمی را شناخت اما ما او را نشناختیم و به قول آقای ناطق مرده پرستیم.

 

وی ادامه داد: هاشمی گفت تهران بدون مترو نمی تواند محل زندگی باشد. ما تعجب می کردیم که این چه حرفی است و برخی می گفتند این اقتباس از غرب است. او ایستاد و الان همه ازعان می کنند که بهترین راه برای رفع آلودگی مترو است.دانشگاه آزاد اسلامی ابتکار هاشمی بود.

 

هاشمی زمانی از امام دم زد که امام گفتن زندان و تبعید داشت

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: از همه مهمتر سابقه اوست. قرآن می فرماید «لا يستوي منكم من أنفق من قبل الفتح وقاتل أولئك أعظم درجة من الذين أنفقوا من بعد وقاتلوا وكلا وعد الله الحسنى والله بما تعملون خبير .» کسانی که قبل از پیروزی انفاق کردند با کسانی که بعد از پیروزی انفاق کردند یکی نیستند. هاشمی زمانی از امام دم زد که امام گفتن، زندان و شکنجه داشت نه زمانی که نان و آب داشت.

 

حجت الاسلام منتجب نیا ادامه داد: برخی با استناد به این کلام امام که «میزان حال افراد است» به هاشمی توهین کردند و همه خدمات او را نادیده گرفتند. با استناد به سخن امامی که برای هاشمی قربانی می کرد به یار او حمله کردند. می گفتند اگر هاشمی حرفی زد که ما نپسندیدم باید همه خدماتش را نادیده بگیریم.

 

عضو پیشین مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: امام این جمله را در مورد کسانی به کار برد که قبل از انقلاب اشتباه کرده بودند. می خواست آنها را جذب کند.  امام می گوید تنگ نظر نباشید. تا می گفتیم هاشمی از سال 37 در خدمت نظام بود می گفتند میزان حال فعلی افراد است. امام چه می خواست و ما چه استفاده ای کردیم؟ این تنها ظلم به امام نیست.

 

وی افزود: سخنران مجلس ترحیم آیت الله هاشمی گفت: هاشمی مظلوم تر از بهشتی بود. امام فرمود بهشتی مظلوم زیست و خار چشم دشمنان بود اما ای بهشتی مظلوم شاهد بودی که هاشمی مظلوم تر از تو بود.

 

حجت الاسلام منتجب نیا تاکید کرد: رحلت هاشمی برای ما پیام دارد. به گونه ای زندگی کنیم که اگر مردیم مردم برای نبود ما غصه بخورند و زاری کنند. هر مسئولی که خدمتگزار باشد اگر از این شهر منطق شوند مردم ناراحت می شوند. این رابطه قلبی را با پول و زور و تبلیغ نمی شود ایجاد کرد. تشییع پیکر امام و هاشمی نشان داد که آنها این هنر را داشتند که در دل مردم جای پیدا کنند. آغوش امام برای امام باز بود و هاشمی عزیزش را در آغوش کشید.

 

گفتني است در اين جلسه كه به دعوت اتحاديه انجمن های اسلامی شهرستان كاشان، مجمع روحانيون مبارز كاشان، انجمن اسلامی معلمان كاشان، انجمن اسلامی بازار كاشان، حزب اتحاد ملت ايران اسلامی، سازمان عدالت و آزادي ايران اسلامی، خانه كارگر، حزب اسلامي كار، حزب اعتدال و توسعه، حزب اعتماد ملی و جامعه اسلامی زنان كاشان برگزار شده بود، اقشار مختلف مردم خصوصاً حضرت آيت الله يثربي، مهندس حسين محلوجي (وزير دولت سازندگي) ، معاونين سياسی اجتماعی و برنامه ريزی و اداري مالی فرمانداري ويژه كاشان، رييس دانشگاه كاشان و معاونين، مدير آموزش و پرورش كاشان و معاونين، رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تني چند از اعضای شورای اسلامی شهر كاشان و مسئولين و مديران شهرستان كاشان حضور داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.