هزینه سبد زندگی کارگران چهار برابر دستمزد آنهاست

مشکات آنلاین: دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه امروز عدد خطر فقر بالای 2 میلیون تومان است، گفت: دستمزد کنونی کارگران حتی یک چهارم هزینه سبد زندگی آنها را مطابق استانداردها تامین نمی کند.

اصغر برشان  با بیان اینکه بر اثر شدت تحریم‌ها و همچنین تورم همراه با رکود در حال حاضر شرایط اقتصادی جامعه کارگری و مزدبگیران بحرانی است، اظهار کرد: با وجودی که امسال رقمی نزدیک به 40 درصد افزایش مزد داشتیم، اما کارگران در ابتدای سال و قبل از دریافت این مبلغ حدود دو برابر تاوان این افزایش را دادند، به این معنا که قدرت خریدشان دو برابر کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه افزایش قیمت ها در بازار تنها از نرخ دلار تبعیت نمی‌کند، افزود: به عنوان مثال اگر نرخ دلار از 16 به 13 هزار تومان کاهش یابد انتظار تعدیل قیمت‌ها وجود دارد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه اوضاع بدتر شده و بهای کالاهای اساسی سبد خانوار سیرصعودی داشته است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه کمبود برخی اقلام از جمله دارو و دیگر کالاهای ضروری بعد از گذشت چند ماه احساس می‌شود، گفت: متاسفانه از سال گذشته تاکنون مزدبگیران و به خصوص جامعه کارگری تاوان از دست رفتن قدرت خرید خود را می دهند.

وی با بیان اینکه شورای عالی کار برای افزایش دستمزد کارگران تنها سالی یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد، اظهار کرد: با توجه به جهش نرخ تورم، نمایندگان کارگران در خصوص افزایش دستمزد کارگران، در این شورا تقاضای جلسه کردند که هنوز این جلسه تشکیل نشده است.

برشان با تاکید بر اینکه در شرایط بحران امروز دولتمردان باید برای آسیب کمتر قشر ضعیف تدبیری اتخاذ کنند، گفت: در این شرایط دولت باید کالاهای اساسی را به شیوه‌ای مناسب بین اقشار مزدبگیر و ضعیف تقسیم ‌کنند و یا تامین اجتماعی برای موضوع درمان، مراکز بیشتری را برای حمایت کارگران تحت پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط کنونی نه تنها شاهد حمایت تامین اجتماعی نیستیم بلکه در بحث درمان بسیاری از اقلام دارویی کمیاب شده و یا مراکز بهداشت و درمان اعم از تامین اجتماعی یا بیمه سلامت از جریان دارو در شبکه بیمه ای خود امتناع می‌کنند و حتی اثری از کالاهای اساسی ارزان قیمت در شبکه های توزیع شرکت های تعاونی‌، فروشگاه های رفاه و رنجیره ای برای کارگران و کارمندان نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با تاکید بر اینکه دستمزد کنونی کارگران حتی یک چهارم هزینه سبد زندگی آنها را مطابق استانداردها تامین نمی کند، تصریح کرد: در حال حاضر هزینه سبد حقیقی زندگی یک خانوار کارگری نزدیک به چهار برابر دستمزد فعلی کارگر است و امروز خط فقر دچار نوسان است و فاصله معناداری با دستمزد کارگران دارد.

وی با بیان اینکه حداقل دستمزد یک کارگر حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است و حتی دستمزد یک کارگر با داشتن همسر و فرزند نیز به 2 میلیون تومان هم نمی رسد، تاکید کرد: امروز عدد خطر فقر بالای 2 میلیون تومان است؛ منظور ما از خط فقر زندگی مرفهانه نیست، بلکه زندگی در حد معیشت ساده است.

برشان با تاکید بر اینکه بسیاری از کارفرمایان بنا به دلایل مختلفی حتی از پرداخت حداقل دستمزد کارگران امتناع می کنند، گفت: متاسفانه کارگران به دلیل نبود تعادل در عرضه و تقاضا مجبور به تن دادن دستمزدهای کمتر هستند و این موضوع در بانوان بیشتر دیده می شود که در فروشگاه‌ها با دستمزد پایین 500 و یا 600 هزار تومان کار می‌کنند.

وی به دولتمردان هشدار داد که اگر به داد اقشار مزدبگیر نرسند و حمایت اجتماعی از کارگران و کارمندان نداشته باشند، شرایط سخت امروز منجر به بحران می شود که کنترل آن بسیار سخت خواهد بود.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان تاکید کرد: در صورت تداوم بی‌توجهی دولت و یا عدم پرداخت بدهی‌ چند هزار میلیاردی خود به تامین اجتماعی، این سازمان نمی تواند سر موقع حقوق کارگران و مستمری‌بگیران خود را پرداخت کند.

وی گفت: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی امروز قادر به پرداخت به موقع هزینه مراکز طرف قرارداد خود همچون داروخانه‌ها، پزشکان، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی نیست و در حال حاضر بسیاری از مراکز درمانی خصوصی و حتی دولتی از پذیرش دفترچه‌های تامین اجتماعی امتناع می‌‍‌کنند که اگر به این مسئله توجهی نشود این موضوع به بحران تبدیل می شود.

 

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.