وحدت چپ و راست بر مبنای تخصص گرایی، منهای حزب گرایی

سردار «عبدالحمید قائمی نژاد» پیشگام رایزنی برای انصراف تعدادی از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به نفع سید جواد ساداتی نژاد بود.

 

او که در دوره نهم انتخابات مجلس هم از حوزه کاشان و آران و بیدگل کاندیدا شده بود در دوره دهم انتخابات هم کاندیدا شد اما در همان روز ثبت نام در گفتگو با پورتال خبری کاشان گفت برای ایجاد وحدت انتخاباتی آمده است.

 

تلاشهای او و سایر همراهانش سبب شد تا 10 نفر از کاندیداهای انتخابات مجلس به نفع ساداتی نژاد انصراف بدهند. سردار می گوید انصراف دهندگان 30 هزار رای داشته اند و اگر اقدام آنها نبود انتخابات به دور دوم کشیده می شد.

 

از مدتها قبل زمزمه هایی درباره حضور قائمی نژاد در انتخابات شورای شهر کاشان شنیده می شد. پس از پایان زمان ثبت نام هم نام سردار در برخی از لیستهای منتشر شده در فضای مجازی دیده شد.

 

پایگاه تحلیلی خبری مشکات آنلاین در گفتگوی تلفنی با قائمی نژاد از او درباره انتخابات شورای شهر کاشان و اقداماتش در انتخابات مجلس دهم پرسیده است.

 

متن این گفتگو بدین شرح است:

 

نام شما در لیستهایی که توسط کاربران فضای مجازی منتشر شده وجود دارد. آیا شما برای انتخابات ثبت نام کرده اید؟

نه

 

علت اینکه نام شما را در لیستها هست چیست؟

قرار بود ثبت نام کنم؛ اما باید یک سال خارج از کشور باشم

 

شما نقش موثری در شکل گیری ائتلاف برای انتخابات مجلس داشتید. آیا دوباره همین نقش را در انتخابات شوراها برای اصولگرایان ایفا می کنید؟

دوستانی با من تماس داشته اند و خواسته اند که یک وحدتی را به دور از جریانهای اصولگرایی و اصلاح طلبی ایجاد کنم. باید به این وحدت برسیم تا شهر  آباد شود. اگر بخواهیم به دنبال حزب گرایی برویم مردم ضربه می خورند. قصد داشتم لیست واحدی را از افراد متخصص در حوزه مدیریت شهری، متعهد، دیندار و نترس تهیه کنم.

 

اگر شما در انتخابات شرکت می کردید فارق از شورای اصولگرایی لیست مستقلی ارائه می دادید؟

اگر می آمدم تمام افراد ثبت نام کننده را جمع می کردم و از بین آنها لیست متخصصی را ارائه می دادیم. شبیه کاری که در انتخابات مجلس انجام شد.

 

در بحث انتخابات مجلس نقدهای زیادی به شیوه ائتلاف وارد شد و حتی کاندیداهایی مانند آقای راحمی تصریح کردند که شما اصلح بودن ایشان را قبول داشته اید، اما ساز و کار به شیوه ای تنظیم شده بوده که در نهایت به کاندیدای مد نظر شورای اصولگرایی برسید.

بحث اصلح تر بود، همه کسانی که تایید شده بودند اصلح بودند. به ایشان گفتیم شما در جبهه و جانبازی از ما اصلح تر هستید. در خیلی از ملاکهای دیگر شاید از من اصلح تر باشید. ولی برخی جنبه های دیگر مثل مدیریت شهری و دپارتمان مجلس هم مطرح بود. از طرفی بحث محبوبیت و رای آوری افراد هم مطرح بود. به آقای راحمی گفتم شما مدتی در منطقه نبودید. افراد دیگری هم بودند مثل آقای منصوری و فدایی که ما از لحاظ رای آوری آقای راحمی را شخص چهارم و پنجم می دیدیم.

ضمن اینکه آقای ساداتی در مدتی هم که در دانشگاه بود فعالیت خوبی داشت و مردم از وی شناخت خوبی پیدا کرده بودند.

من با تک تک افرادی که ثبت نام کردند نشست داشتم. نهایت به اینجا رسیدم که شورای وحدتی تشکیل بدهیم و از دل این شورا، یک نفر را معرفی کنیم تا مثل دوره قبل، آراء پراکنده نشود و شخص منتخب با اکثریت آراء، انتخاب شود  و از طرفی محبوبیتی هم ایجاد شود.

 

شما قبل از روند ثبت نام انتخاباتی با یکی از دوستان خبرنگار ما تماس گرفته بودید و ضمن مطرح کردن نام چند نفر از کاندیداها، گفته بودید قرار است به نفع یک نفر کنار برویم و آنجا نام آقای فدایی را مطرح کرده بودید. یعنی شما به شکل هماهنگ شده ثبت نام کرده بودید تا کنار بروید. درست است؟

ما با همه دوستان صحبت داشتیم

 

پوستر تبلیغاتی ستاد سیدجواد ساداتی نژاد با محوریت انصراف 10 کاندیدا

قبل از ثبت نام؟

بله؛ قبل از ثبت نام با دوستان صحبتی داشتیم و بعد از ثبت نام از دوستان مشورت گرفتیم و گفتیم بر اساس شناختی که ما خودمان، به عنوان نخبگان سیاسی پیدا کرده ایم اصلح تر را شناسایی و به مردم معرفی کنیم. با آقای فدایی هم نشستیم و یک سری از معیارهای وی را گرفتیم. ایشان یکی دوتا از جلسه ها را نیامدند و بعد هم که ایشان رد صلاحیت و مجددا تایید صلاحیت شدند نظر برخی از دوستان تغییر کرد.

 

شما که کنار رفتید شرطی را هم مطرح کردید؟

ما هیچ شرطی نداشتیم. بحث آرمان خواهی و تعیین فرد اصلح تر بود. درحوزه بسیج دانشگاه تهران برای آقای ساداتی نژاد تحقیق کردم و شاخصه هایی را در وی دیدم که از سایر افراد اصلح تر بود.

 

چه شاخصه هایی را در آقای ساداتی نژاد دیدید که در بقیه افراد نبود؟

من دیدگاه خاص خودم را می گویم؛ محبوبیت آقای ساداتی نژاد در سطح شهر بیشتر بود. ارتباطات خوبی داشت و در دانشگاه برتری آفرینی ایجاد کرد. من دیدگاه های خودم را گفتم و بقیه هم نظرات خود را دادند و گفتند به نفع اقای ساداتی نژاد کنار می رویم. بدون اینکه ما هیچ مطالبه ای داشته باشیم. 10 نفری که به نفع ایشان کنار رفتند تاکنون هیچ مسئولیتی در شهر نگرفته اند.

 

چقدر ائتلاف شما در پیروزی آقای ساداتی نژاد موثر بود؟

برخی از افرادی که کنار رفتند دور قبل هم شرکت کرده بودند و هر کدام مقداری رای داشتند. من که حساب کردم این 10 نفر به طور میانگین هرکدام 3000 رای داشتند. یعنی 30 هزار رای آقای ساداتی نژاد از اینجا آمد. از طرفی این کنار رفتن، فضایی را به نفع آقای ساداتی نژاد ایجاد کرد و شاخصه ای شد که او در انتخابات پیروز شود. اگر این اتفاق نمی افتاد، انتخابات دو مرحله ای می شد.

 

مردمی که می خواهند در انتخابات شورای شهر شرکت کنند باید چه شاخصه هایی را برای انتخاب خود در نظر بگیرند؟

مردم کاشان سیاسی و فهیم اند و عملکرد افراد را خوب می بینند. باید عملکرد افرادی را که چند دوره در شورا بوده اند مدنظر بگیرند. اگر این افراد خوب کار کرده اند آنها را انتخاب کنند اما اگر دنبال مسائل رانت خواری و مفاسد و سوء استفاده از جایگاه بودند، آنها را انتخاب نکنند. مردم این مسائل را خوب می دانند، الان دارند نظراتشان را می گویند.

 

رجال سیاسی به دنبال بستن لیستها هستند. به نظر شما افرادی که لیست را می بندند باید چه شاخصه هایی را مد نظر بگیرند؟

اعتقاد دارم اینها باید به دور از هرگونه جریان سیاسی، خدا را درنظر بگیرند. من اعتقادی به این ندارم که  در شورای شهر کاشان افرادی ناکارآمد به واسطه وابستگی به حزب بالا بیایند. این خیانت به مردم است. افراد متخصص و دارای مدیریت شهری را کنار گذاشتن و افراد غیرمتخصص را در لیست قرار دادن خیانت به شهر است.

از مردم هم انتظار می رود که به دور از این حرفها و بحثهای فامیلگرایی افراد متخصص را انتخاب کنند تا ان شاء الله به کمک هم بتوانیم کاشان را به استان تبدیل کنیم.

1 نظر
  1. آزادی می گوید

    تحلیل محتوای شعارهای انتخاباتی چه در سطح کلان و کل کشور و چه در سطح شهرستانها، نشان می‌دهد که نامزدها همیشه نان به نرخ روز می‌خورند. این روزها نیز شعار تخصص گرایی میان افراد دانشگاه رفته طرفداران زیادی دارد. این شعار از سوی هر دو جناح به کرات شنیده شده و البته همیشه هم در حد همان شعار باقی مانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.