پزشکان و کادر درمانی از پا درآمده‌اند

حوریه شیوا – دکتر علی ملک‌زاده معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی و عضو هیئت‌مدیره انجمن پزشکان عمومی است. او یکی از پزشکان باسابقه کاشانی است که به دلیل عدم اطلاع از شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفند و کمبود وسایل حفاظتی در شهر، خود نیز از مبتلایان به این بیماری بوده و هم‌اکنون در حال درمان است.

با این پزشک بااخلاق گپی زدیم. برایمان از اوضاع نامناسب اورژانس مرکزی و گلابچی گفت و از رعایت نکردن و سهل‌انگاری مردم. او گفت اگر مردم در تعطیلات نوروز در خانه نمانند، فاجعه‌ای بزرگ در انتظار شهر خواهد بود.

ملک‌زاده در مورد روند ابتلایش به کرونا این‌چنین گفت:

اوایل اسفند و اوج ابتلای افراد به آنفولانزا بود. مراجعه بیماران به اورژانس بسیار زیاد شده بود. بااینکه من ۱۵ روز اول کشیک شب نداشتم، با توجه به اینکه مراجعین زیاد بودند، کشیک‌های اورژانس را قبول کردم. باوجوداینکه کرونا وارد ایران شده بود، هنوز اعلام نهایی نکرده بودند. مراجعین بسیاری با سرفه‌های خشک و تنگی نفس وارد اورژانس می‌شدند و ما بدون اطلاع بوده و تنها برای پیشگیری از آنفولانزا یک ماسک داشتیم. به‌مرور مراجعین زیاد شدند و آرام‌آرام اعلام کردند که کرونا وارد ایران شده است. هیچ‌کدام از بیماران هیچ مراعات نمی‌کردند. نه کسی ماسک می‌زد نه مراقبتی انجام می‌شد. هیچ‌کدام از کادر درمان، وسایل حفاظتی نداشتیم. به‌مرور دستکش و سایر وسایل حفاظتی را خود کادر درمان تهیه کردند. تا رفتیم این کارها را انجام بدهیم کرونا را گرفتیم!

وی شرایط اورژانس را بعد از شیوع ویروس کرونا تأسف‌برانگیز توصیف کرده و گفت:

مراجعین جدی نمی‌گرفتند. هرچه ما تذکر می‌دادیم، کسی باور نمی‌کرد. مردم روزهای اول شوخی می‌گرفتند. حتی کادر درمان هم باورش نمی‌شد که به این شدت و با این سرعت کرونا داخل کشور گسترش پیدا کند. هجوم زیاد مردم، از ابتدا مشاهده می‌شد. عده‌ای از ترس و استرس و عده‌ای هم با داشتن یک سری علائم و اطمینان از اینکه کرونا دارند یا خیر.

ملک‌زاده اوضاع فعلی اورژانس را «بسیار خراب» توصیف کرده و اظهار داشت:

بیش از 50 درصد مراجعه‌کنندگان به اورژانس، ریه‌هایشان درگیر است. از طرفی، اکثر مراجعین ما، بیماری روانی پیدا کرده‌اند و نیاز به داروهای اعصاب و روان دارند.

doctor-malekzade

همچنین وی به هزینه‌های بالای درمانی اشاره و تصریح کرد:

هزینه دارو برای درمان کرونا زیاد است. یکسری داروها هست که ده تایش برای پنج روز با قیمت یک‌میلیون تومان تجویز می‌شود که البته همین دارو هم به‌سختی پیدا می‌شود.

کلیه هزینه‌های درمان با خود بیمار است، اما اگر نسخه‌شان را متخصصین بنویسند، بعضی جاها، تحت پوشش بیمه، هزینه‌ها پرداخت می‌شود.

این پزشک باسابقه در ادامه گفت: در حال حاضر پزشک به‌اندازه کافی نیست، به‌طوری‌که درمانگاه گلابچی بعضی شب‌ها پزشک ندارد. حدود 60 درصد کادر درمانی و پزشکان ما گرفتار این ویروس شده‌اند.

ملک‌زاده افزود:

بیشترین علت شیوع ویروس کرونا در کاشان را می‌توان در چند عامل خلاصه کرد: دیر اعلام کردن دولت، رعایت نکردن مردم در تماس‌ها و انتقال از طریق ارتباطاتی که با هم داشتند، قرنطینه نشدن بعضی شهرها. پزشکان و کادر درمانی از پا درآمده‌اند و به مردم التماس می‌کنند که همه در خانه‌ها بنشینند. هیچ رمقی برای پزشکان و کادر درمانی باقی نمانده است. مردم هنوز عمق فاجعه را باور نکرده‌اند و در تعطیلات عید فاجعه‌ای بسیار عظیم در انتظار مردم است.

ملک‌زاده یادآور شد: کرونا در کاشان هنوز کنترل نشده و تنها بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی کاشان در حال پر شدن است. بخش قلب، اطفال، اعصاب، جراحی و غیره پر از بیمار کرونایی است. در این شرایط اگر یک بیمار قلبی بیاید، کاری از دست کسی ساخته نیست.

وی همچنین به ایثارگری و وظیفه‌شناسی پزشکان و کادر درمانی اشاره کرده و گفت:

هیچ‌کدام از پزشکان ما ترک خدمت نکردند و همه آن‌ها مثل فرشته بالای سر بیماران بودند. به‌طوری‌که حضور مدام آن‌ها، خودشان را نیز درگیر این ویروس کرد. من باید بگویم؛ دستانی که خدمت می‌کنند واقعاً مقدس‌تر از لب‌هایی است که دعا می‌کنند.

ملک‌زاده در پایان گفت: رمقی برای کادر درمانی کاشان باقی نمانده، از مردم خواهش می‌کنم اگر نمی‌خواهند فاجعه‌ای رخ بدهد، در ایام عید، به دیدوبازدید نروند و وسایل حفاظتی استفاده کنند. این بیماری جدی و مرموز است. خطر مرگ دارد. آمار را نمی‌توان گفت، اما روزانه در بیمارستان بهشتی برای تعداد بالایی کد مرگ می‌خورد. پزشکان و کادر درمانی از پا درآمده‌اند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.