پیش ‎بینی برداشت ۷۰۰ تن بیدمشک در کاشان

مدیر جهاد کشاورزی کاشان اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی  پیش‌رو حدود ۷۰۰ تن گل بیدمشک از باغات پرورش این محصول در کاشان برداشت شود.

 

به گزارش صداوسیما، مجید کافی‌زاده با بیان این‌که برداشت گل بیدمشک هر سال از اواخر اسفند آغاز و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از ۷۰ هکتار باغ زیر کشت بیدمشک، بیش از ۷۰۰ تن گل برداشت شود.

 

کافی‌زاده افزود: از این ۷۰۰ تن، بیش از ۳ هزار ۵۰۰ لیتر عرق بیدمشک درجه یک تهیه و در بازارهای داخلی و خارجی مخصوصاً کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج ‌فارس به فروش می‌‏رسد.

 

مدیر جهاد کشاورزی کاشان با بیان این‌که مرکز عمده کشت و فرآوری این محصول شهر برزک کاشان است گفت: گل بیدمشکدر بیش از ۴۸۰ کارگاه گلاب‌گیری سنتی و ۹ واحد صنعتی بهعرق بیدمشک تبدیل می‌شود و درآمد حاصل از فروش عرق بیدمشک در شهرستان کاشان بیش از ۱۶ میلیارد تومان است.

 

بیدمِشک به گروهی از درخت یا درختچه‌های زینتی از سرده بید گفته می‌شود که سنبله‌های آن (که پرمانند و دارای اسانس معطری هستند) در آغاز فصل بهار شکوفا می‌شود.

 

اسانسی از این گیاه گرفته می‌شود به نام عرق بیدمشک که برای معطرکردن شربت استفاده می‌شود و در طب سنتی دارای خواص درمانی بالا است. شاخه‌های بیدمشک همچنین برای تزیین سفره هفت سین استفاده می‌شود.

 

طبیعت بیدمشک سرد و تر است. مقوی قوای دماغی و قلب، مفرح روح، ملین مزاج، سردردهای گرم مزاج را نیز تسکین می‌دهد. دمنوش بیدمشک برای درمان بی‌خوابی و درمان جوش‌های صورت مفید است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.