چرا باید هنرمندان کاشان همیشه نگران لغو کارهایشان باشند؟/ یک هنرمند باید از کجا مجوز بگیرد؟

گروه هنری کاشانه در سال 1385 تاسیس شد و تاکنون باوجود اجرای‌های بسیار، حاشیه‌ای نداشته است اما اسفند  97 و با اجرای نمایش طنز عتیقه های کاشونی انتقاد از این گروه  آغاز شد و در کمتر از سه روز، دو بار خبر لغو این نمایش منتشر شد.

 

محسن بلوری کارگردان این نمایش می‌گوید عتیقه‌های کاشونی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان مجوز اجرا داشته است.

 

بلوری می گوید: نخستین مجوز اجرای نمایش برای 25 بهمن ماه 97 بود که ما در این تاریخ به احترام شهدای حادثه تروریستی زاهدان، نمایش را برای هشت روز به تعویق انداختیم و از سوم تا 16 اسفندماه اجرای این نمایش را برگزار کردیم که طی این مدت کوچکترین حاشیه و انتقادی برای نمایش ایجاد نشد. 15 اسفندماه برای اجرای همین نمایش در ایام نوروز (4 تا 12 فروردین) از اداره ارشاد مجوز برگزاری گرفتیم.

 

این کارگردان هنری در کاشان معتقد است انتقاد یک سایت خبری، این گروه را «در مقابل مسئولان» قرار داده است.

 

بلوری می‌گوید یکی از کانال های مجازی نیز پوستر نمایش آنها را با گذاشتن نقاب روی چشمان بازیگران منتشر کرده و این اقدام «حمایت   قاطع  هواداران در برابر این هجمه‌ها» به همراه داشته است.

 

کارگردان عتیقه‌های کاشونی می‌گوید: البته ما از نقد منصفانه استقبال می کنیم؛ چون به تاسی از مقام معظم رهبری نقد کردن و نقدپذیری سرمایه‌ای ارزنده برای اصلاح فرد و جامعه به شمار می‌رود؛ البته اگر به درستی بیان شود.

علی اکبر مرتضایی فرماندار کاشان

بلوری می‌گوید پس از این نقدها با تذکر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی روبرو شده و  در اجراهای جدید، برخی عباراتی که باعث سوء تعبیر شده را حذف کرده و در هفته آخر نیز میزبان علی اکبر مرتضایی فرماندار کاشان بوده است.

 

وی به انتقاد امام جمعه موقت کاشان از نمایش عتیقه‌های کاشونی در اولین جمعه سال 98 اشاره می‌کند و می‌گوید یک روز بعد از ایراد این سخنان با رایزنی‌هایی که با اداره ارشاد و فرمانداری داشته اجازه اجرای مجدد را  دریافت کرده اما بعد از اجرای روز چهارم فروردین اولین به او اعلام می‌شود که به دلیل حاشیه‌های زیاد نباید دیگر این نمایش روی صحنه برود.

 

بلوری می‌گوید: ما کار خلاف شرعی انجام ندادیم و همه از نیت ما خبر دارند و هدفی جز شاد کردن و خنداندن مردم با رعایت تمام ضوابط شهرستان نداشتیم. تصمیم لغو این نمایش تمامی 15 نفر اعضای گروه ما را آزرده کرده و دل ما را به درد آورده است. افرادی چون وحیدرضا صادقپور از معدود هنرمندان اصیل در تئاتر کاشان هستند. نمی‌دانم چرا بعضی در کاشان فکر می‌کنند می‌توانند با شکستن کسی، پیروز باشند.گروه ما توانسته بود در این اوضاع نامناسب اقتصادی 15 هزار بیننده را طی 15 روز به سالن نمایش بکشاند.کوچکترین انتقادی به من به عنوان کارگردان نمایش از طرف بینندگان اعلام نشد، حتی هیچکس برای انتقاد از نمایش ما به اداره ارشاد کاشان که مرجع قانونی رسیدگی به شکایات است مراجعه نکرد.صحت ادعای ما هم صدور مجوز از اداره ارشاد کاشان برای اجرای تئاتر در ایام نوروز است. اینکه ما را مورد هجمه بی‌دینی قرار  می‌دهند منصفانه نیست.

 

کارگردان نمایش‌های طنز در کاشان از  آینده فعالیت‌های هنری در کاشان ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: ما در زمان لغو کنسرت بابک جهانبخش نیز ناراحتی خود را اعلام کردیم.  چند نفر قرار است برای یک اثر هنری تصمیم بگیرند؟ چرا یک هنرمند نباید در کاشان بداند که مجوز فعالتش را از کجا بگیرد؟ چرا ما همیشه باید دلهره این را داشته باشیم که کار ما را در کاشان لغو کنند؟ چرا دغدغه ذهنی ما باید مدام لغو کار باشد؟

 

بلوری از مسئولان می‌خواهد که در تصمیمات خود «مردم را هم لحاظ کنند». او می‌گوید: 15 هزار نفر بعنوان مخاطب کار ما را بازبینی کرده اند، گروه کاشانه با وجود این مسائل عقب نشینی نمی کند، چون کار ما خنداندن مردم است.

2 نظرات
  1. کاشانی می گوید

    واقعا نمیفهمم دلیل لغو این نمایش و امثالهم رو.مثل لغو دقیقه 90 کنسرت بابک جهانبخش …اگر نگران احترام خانمها در این نمایش هستند که باید بگم همیشه و همه جا حق خانمها خورده شده …. حتی توی خیابون خانمی که پشت ماشین نشسته مورد حجمه ای از الفاظ رکیک قرار میگیره چه خبره که پشت فرمون نشسته (برو پشت ماشبن لباسشویی بشین . کی به تو گواهینامه داده و ….. گفتنی نیستدر بین عموم )…. اگر نگران لهجه هستند به نظر من به عنوان یک بیننده و یک شهروند هیچ لفظ مغایری با گفتار مردم نداشت. در هر حال چه نمایش عتیقه های کاشونی برگزار شود چه نشود ارزش و احترام گروه هنری کاشانه خصوصا جناب صادقپور و سراج از بین نخواهد رفت و همیشه در دل مردم دلمرده و افسرده ی کاشان جای خواهند داشت …
    بیچاره شهر من
    بیچاره ما مردم که حتی حق خندیدن نداریم

    1. واقعا شما راست ایشاالله بمیرن هر کی این کار هارو میکنه وحید رضا صادقپور عشق من رفت الهی عشق خودشون بمیره ایشاالله می گوید

      واقعا درست میگی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.