چرا شهرداری برای یک نمایش مدام سنگ‌اندازی می‌کند

بازی‌گر و کارگردان نمایش کاشان با بیان این‌که احتمالأ سال پایانی فعالیش در تأتر این شهر خواهد بود گفت: همه وعده‌های مدیران شهری در جهت حمایت از هنرمندان که سال گذشته در همین حوالی بیان شد، ظاهرأ در حد همان وعده‌ها با هدف استفاده ابزاری از قشر هنرمندان متوقف مانده، اگر غیر از این است چرا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، برای نمایش در حال اجرای من، مدام سنگ‌اندازی می‌کند؟

به گزارش کاشان آنلاین، «رضا رادبخت» که هم‌اکنون نمایش طنز آیینی«دو نوکر و دو ارباب» را به مدت 14 شب در تالار فرهنگ و ارشاد در حال اجرا دارد، با بیان این که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری به شکلی عجیب و غریب، بررسی و تأیید این نمایش از طرف اداره فرهنگ و ارشاد را قبول ندارد افزود: معاونت فرهنگی و روابط عمومی سازمان از یک طرف خواهان بررسی مجدد این نمایش و احتمالأ ممیزی غیرمنطقی متن و حتی پوستر بودند، و از طرف دیگر اصرار داشتند که 30 درصد از کل بلیت فروشی نمایش را نیز به حساب‌شان واریز کنیم که این با توجه به آمار احتمالی بلیت فروشی یک نمایش آن هم در شهر کاشان، غیرمنطقی بود.

۳۰ درصد فروش بلیط را می‌خواستند
وی با بیان این سؤال که مگر در این شهر چه‌قدر فروش بلیت تأتر داریم که بخواهیم 30 درصد آن‌را هم به سازمان بدهیم ادامه داد: هنگامی که برای گرفتن سالن برای نمایش کنونی‌مان به فرهنگ‌سرای مهر مراجعه کردیم، با این پاسخ «بنی‌حسینی» معاونت فرهنگی سازمان، روبه‌رو شدیم که هزینه 15 شب اجرا در سالن‌های ما 500-600 هزار تومان است که از شما نمی‌گیریم و این یعنی کمک ما به شما! ما به جای دریافت هزینه سالن فقط 20 تا 30 درصد از فروش بلیت را از شما می‌گیریم.

رادبخت با بیان این که وظیفه بی‌منت مدیران حقوق‌بگیر شهری در حوزه فرهنگ که در دوره قبلی بودند و حالا هم هستند، کمک به هنرمندان شهر بر اساس وعده‌های گذشته‌شان است یادآور شد: اگر من با هدف ارتقای فرهنگ شهرنشینی و تبیین مفاهیم فرهنگ شهروندی مانند بحث تفکیک زباله و پسماند و کم‌آبی کار هنری روی صحنه ببرم، شهروند ساعت 9 زباله‌اش را دم در منزل می‌گذارد، شهروند دیگر دم بیمارستان بوق نمی‌زند، دیگری در مسیر پرتردد پارک دوبل نمی‌کند و آن دیگری هم با سیل، سلفی نمی‌گیرد!

این بازی‌گر و کارگردان تأتر همچنین با انتقاد از استفاده ابزاری از هنرمندان توسط برخی مدیران شهری افزود: مجموعه مدیران امروز شهری” به ویژه بخش فرهنگی ” امروز به یک نحوی با من تأتری و بقیه صنف ما برخورد می‌کنند که گویی کارشان با قشر ما تمام شده و دیگر کاری با ما ندارند و ظاهرأ این پرونده بسته شده تا سه چهار سال دیگر و انتخابات مجدد بعدی. این در حالی است که از برخی اعضای فعلی شورای شهر تا رأس مدیریت سازمان فرهنگی ورزشی و روابط عمومی آن در نمایش‌های سال گذشته بنده در تالار فرهنگ، داخل عکس‌ها بودند و همان روزها قول دادند که امکانات فرهنگی برای هنرمندان تدارک می‌بینیم اما ظاهرأ همه چیز وعده‌یی بیش نبود!

آخرین سال حضورم در کاشان
وی ادامه داد: با این روند تغییر‌ناپذیر سخت‌گیری و سنگ‌اندازی جلو کار هنری و نمایشی در کاشان احتمالأ سال پایانی فعالیتم در تأتر این شهر خواهد بود چرا که به شخصه تحمل وعده و وعید شنیدن از جانب کسانی که ادعای کار فرهنگی پیشرو در شهر دارند و با خروارها ادعای برگزاری جشنواره سراسری متفاوت تأتر در این شهر ندارم.

رادبخت با تأکید بر این‌که هیچ‌کدام از ماها ” به ویژه مدیران فرهنگی” دغدغه کار فرهنگی ندایم تصریح کرد: در حرف از کار نمایشی با رویکرد فرهنگ شهرنشینی حمایت می‌کنند، اما 24 ساعت بعد از نصب استند یک نمایش شاد با موضوع کم‌آبی و تفکیک زباله، استندهای تبلیغاتی را جمع‌آوری می‌کنند و ما فی‌المثل ناگزیر می‌شویم نمایش خود را در کانون جوانه‌ها اجرا کنیم و مثل داستان نمایش فعلی‌مان از تنها 4 – 5 استند تبلیغاتی توسط مدیریت شهری آن هم شب قبل از اجرای اول بهره‌مند و تازه مجبور شویم با این سطح از لطف و مرحمت فرهنگی دوستان، لوگوی نهادشان را هم زیر استندها درج کنیم.

وی در ادامه از مصادره به مطلوب‌کردن طرح‌ها و ایده‌های هنرمندان تأتر پس از جرح و تعدیل آن‌ها و استفاده به عنوان طرح و ایده مدیریت فرهنگی شهری انتقادکرد و افزود: سال گذشته در تنها جلسه هنرمندان شهر با شهردار فعلی و با حضور «عطایی‌شاد» مشاور تازه‌وارد فرهنگی اجتماعی ایشان، طرح‌هایی ارائه کردیم که مستندات و فایل صوتی این نشست موجود است. اما سؤال این‌جاست که چرا بعدأ خبری از ادامه این نشست‌ها و عملی‌شدن قول و قرارها نشد؟
چرا برای ادامه همکاری‌ها دعوت نشدیم؟چرا به همان جلسه اکتفا کردند و تنها دور هم جمع شدیم که به سه – چهار نفر سمتی بدهند و بگویند شما از حمایت این‌ها برخوردارید؟!

به گفته‌ی کارگردان نمایش طنز و تخت حوضی ” دو نوکر و دو ارباب ” نوشته ناصرعلی مصفا که از 28 اردیشهت تا 10 خرداد هر شب از ساعت 22 به غیر از شب وفات حضرت خدیجه در تالار فرهنگ اجرا می‌شود علاوه بر وی به عنوان بازی‌گر بهداد مشایخی، محمد عباس زاده، مسعود نوری فرد نیز به ایفای نقش می پردازند و محمد عباس زاده: دستیار، مونا سیاهکار: منشی صحنه، امیرمسعود همایونفال : مدیر تولید و مشاور گروه، علی سلیمانی: نور و صدا، سعید استادیان : عکاس، مصطفی توفیقی :طراح پوستر و حمیدعطارزاده : امور تبلیغات به عنوان دیگر عوامل حضور دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.