چهار مولفه يك ارتش محبوب

عباسعلي منصوري‌آراني*: ارتش جمهوري اسلامي ايران در آستانه چهارمين دهه پيروزي شكوهمند انقلاب همواره محل اتكا و اعتماد جامعه بوده و در اين ميان، هرگز از مسير و اهداف خود خارج نشده كه به نظر مي‌رسد حركت در چارچوب اصولي و رعايت ٤ مولفه اساسي كه الگو و نقشه راه ارتش است علت اصلي اين مهم بوده است.

شايد يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه ارتش جمهوري اسلامي ايران در اين ٤ دهه گذشته بر آن پايه حركت كرده، اولا چارچوبي بوده كه قانون اساسي براي فعاليت ارتش تبيين كرده و محوريت ارتش را ارتش جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك ارتش مكتبي و انقلابي كاملا مشخص كرده كه ارتش ضمن حفظ و حراست از جغرافيا و مرزهاي زميني، هوايي و دريايي كشور، به حراست از كيان و استقلال نظام نيز بپردازد. بنابر اين، تنظيم شاكله حركتي ارتش بر مبناي قانون اساسي كه مورد وفاق ملي است، بسيار حايز اهميت است.

رهنمودهاي حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري تاثير بسزايي داشته كه ارتش به ٤ مولفه اساسي توجه كند. نكته اول بحث نيروي انساني و تعريفي است كه از نيروي انساني در ارتش جمهوري اسلامي ايران وجود دارد كه نيرويي متعهد، متخصص، خلاق، شجاع، پاكدست و مستقل و به‌لحاظ سياسي متعلق به انقلاب و مردم كه اين شاخصه‌اي بسيار مهم است كه نيروي انساني ارتش ما را به نيرويي تبديل كرده كه مردم احساس مي‌كنند مي‌توانند به آن تكيه كنند و مي‌تواند مورد افتخار مردم و كشور باشد.

نكته دوم در بعد استراتژي، ارتش بر مبناي دكترين جمهوري اسلامي ايران كه استراتژي و دكترين بازدارندگي است، مشي خود را در همين مسير استوار كرده و طراحي، تعريف و اجراي تاكتيك‌ها و تكنيك‌هاي بازدارندگي را در دستوركار خود قرار داده و متناسب با اين تاكتيك‌ها و تكنيك‌ها سعي كرده آموزش‌ها و افزار و تسليحات خود را توليد كند. بنابر اين نكته سوم بعد از استراتژي، همين تكنيك‌ها و تاكتيك‌هايي است كه در نقشه‌راه ارتش جايگاهي كليدي دارد.

چهارمين مولفه نيز توليد افزار، تسليحات و تجهيزات بر مبناي اين تكنيك‌ها و تاكتيك‌ها است. همگي به‌خوبي مي‌دانيم منطقه ما، منطقه‌اي داراي حساسيت‌هاي استراتژيك و ژئوپولتيك است و شرايط سياسي منطقه حكم مي‌كند كه آموزش‌ها، مانورها و رزمايش‌هاي ارتش و نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بطور عام، به‌صورت مشترك و هماهنگ پيش ببرند و قدرت تسليحاتي ارتش و نيروهاي مسلح ما، بالاترين قدرت جهان اسلام باشد. در شرايطي كه تفكر ما نسبت به كشورهاي همسايه گسترش روابط است، اين قدرت در خدمت جهان اسلام و موجب همدلي بيشتر با كشورهاي همسايه براي برخورد با قدرت‌هاي تجاوزگر و مقابله با گروه‌هاي تروريستي است تا بتوانند بيش از پيش ثبات را در منطقه عملياتي كنند.

بديهي است كه اين قدرتمندي نيروهاي مسلح به‌صورت عام و ارتش جمهوري اسلامي به صورت خاص موجب مي‌شود كه مسوولان بتوانند در گفت‌وگوها و مذاكرات سياسي با قدرت تمام وارد شده و عوامل اقتصادي بتوانند اهداف خود را با صلابت جامه عمل پوشانده و در بعد فرهنگ و اجتماع نيز با سربلندي در مسير آرمان‌ها پيش بروند.

آنچه كه همين روز گذشته و در سالروز ارتش ازسوي رييس‌جمهوري مورد تاكيد قرار گرفته و همواره ازجانب مقام معظم رهبري و ساير مسوولان نيز مورد توجه قرار مي‌گيرد، اين است كه ارتش همواره محل اتكا و اعتماد مردم بوده و مي‌تواند تكيه‌گاهي مطمئن براي مردم، كشورهاي منطقه و جهان اسلام باشد. در اين راستا، ارتش جمهوري اسلامي ايران خود را متعلق به مردم و انقلاب مي‌داند و باتوجه به تاكيدات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري تاكيد داشتند كه ارتش به وظيفه اصلي خود يعني تقويت آموزش‌ها، تكنيك‌ها و تاكتيك‌ها، به‌روز كردن خود و ارتقاي توان عملياتي خود بپردازد، بديهي است كه حركت در اين مسير، عملاً فرصتي براي آنكه ارتش بخواهد به مباحث اقتصادي و هرگونه بحثي به جز هدف اصلي خود بپردازد، باقي نمي‌گذارد و ارتش نيز هرگز با پرداختن به اين امور فرعي، از وظايف اصلي خود غفلت نمي‌كند. ارتش با جديت به اين مهم توجه دارد كه از هر حركتي كه ممكن است به اين اقتدار خدشه وارد كند يا نگراني در مردم ايجاد كند، از آن اجتناب كرده و همين باعث شده كه محبوبيت ارتش درميان آحاد مردم بسيار بالا باشد و مردم به معناي واقعي كلمه ارتش جمهوري اسلامي را دوست داشته باشند.

*عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نهم و رييس سابق دانشگاه دافوس جنگ
منبع: اعتماد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.