چه کسانی باید از مدیران خانه کاج عذرخواهی کنند؟

این روزها که هیاهوی پایتخت کتاب و جشنواره فلان و بهمان شهر را فراگرفته، به انحاء مختلف بر اهل فرهنگ و کتاب بی‌مهری می‌شود.

از جمله آن‌ها لغو همایش ملی عبدالرزاق کاشانی همزمان با آغاز هفته کتاب کاشان بود که ماجرایی پر غصه دارد و در اینجا قصد پرداختن به آن نیست.
آسمان کشتی ارباب هنر می‌شکند
تکیه آن به که بر این بحر معلق نکنیم 

یکی از آخرین ستم‌ها و بی‌مهری‌های به اهل فرهنگ، در جریان بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد از گذرهای فرهنگ و هنر آب انبار خان و در باغ بر سر کسانی آمد که اگر آن‌ها را یکه‌تازان عرصه فرهنگ و ادب و هنر شهر بدانیم، گزاف نگفته‌ایم: مجموعه خانه کاج و موزه شیبانی.

در حالی که این مجموعه یکی از عناصر مهم گذر تعریف شده فرهنگ و هنر است، و با وجود اطلاع به مدیران این مجموعه، مبنی بر بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد از آن‌جا، در اقدامی عجیب دست‌اندرکاران برنامه مسیر عبور وزیر را از خانه کاج منحرف کرده و از مسیر بی‌راهه بردند تا وزیر از این مجموعه موزه، کتابخانه و دیگر عناصر فرهنگی بازدید نکند.

به طور دقیق مشخص نیست مسئول این کار غیراخلاقی و غیر فرهنگی کدام شخص یا نهاد بوده است، چون اصولا در این شهر وقتی بر کسی  جفایی می‌رود، حتی کسانی که در آن موضوع مسئولیت دارند نیز به جای عذرخواهی و دلجویی چنان رفتار می‌کنند که انکار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

همه می‌دانیم که حجم و محتوای تنها یک سال از برنامه‌های خانه کاج از تمام مقدار و محتوای جشنواره پر سر و صدای کتاب کودک بیشتر است، زیرا این مجموعه به صورت مداوم خدمات کتاب‌خانه و موزه را بدون ریالی کمک از بودجه دولتی ارائه می‌دهد و به صورت مداوم و هفتگی کارگاه کتاب و داستان و شعر برای همه مقاطع سنی از جمله کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند و جشنواره‌های فیلم و شب‌های هنر و دانش شعر و ادب را بی منتی و بی هیاهویی برپا می‌کند.

حتی در همان افتتاح جشنواره کتاب کودک که این جفا توسط برگزارکنندگان بر خانه کاج رفت، دو کارگاه داستان کودک و نوجوان این جشنواره در آن‌جا برگزار شد.

اگر قدر فرهنگ و کتاب و دانش و هنر و فرهنگ را می دانیم، ولو این‌که در این امر ناپسند هیچ نقشی نداریم، به عنوان برگزار کننده این جریان فرهنگی از مدیر و کارکنان این مجموعه دلجویی کنیم و نگذاریم این برخوردها باعث کدورت خاطر عزیزانی شود که همه هم و غم آنان خدمت فرهنگی به کودکان، جوانان و مردانی است که سخت محتاج تربیت فرهنگی و اخلاقی‌اند.

اهل سیاست دنبال کار خود هستند و  بر آنان حرجی نیست، اما اهل فرهنگ باید مراقب هم بوده و باعث آزار یکدیگر نشوند، زیرا از هر کس در خور جایگاه و منزلتش انتظار می‌رود.
کانال کاشان‌شناسی کاشان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.