چینی‌ها چگونه ترمز کرونا را کشیدند؟

مشکات آنلاین – حوریه شیوا: می‌گفتند جزء کشورهای عقب‌مانده است و نمی‌تواند رشد کند. در نظام جهانی جایی نداشت. اما با «مدیریت» صحیح و هوشمندی تغییر کرد. حالا شده کشوری صنعتی که از زمان اصلاحات اقتصادی 1979 به بعد نرخ رشدی حدود 9 درصد را به‌طور متوسط تجربه کرده است.

دیگر نه‌تنها بازیگر اصلی در عرصه اقتصاد جهانی است، بلکه در زمینه آموزش، پزشکی، کشاورزی و دیگر زمینه‌ها نیز بسیار خوش درخشیده است.

این روزها نام این کشور با ویروس کرونا همراه شده، ویروسی که چین به‌عنوان خواستگاه و منشأ اصلی آن، اقدامات مؤثری برای ریشه‌کن کردنش بکار گرفت و توانست این ویروس را کنترل کند. حالا سؤال این است؛ چرا چینی‌ها موفق شدند و ما نه؟!

 

قرنطینه شهری

این نخستین اقدام چین برای جلوگیری از شیوع کرونا بود. نه کسی اجازه ورود به شهر 11 میلیون نفری ووهان را داشت و نه حق خروج. بعدازآن استان هوبی که شهر ووهان در آن قرار داشت با 57 میلیون نفر جمعیت قرنطینه شد. تمامی ادارات، سازمان‌های دولتی و خصوصی، کارخانه‌ها و اصنافی که فعالیتشان در این شرایط بحران ضرورتی نداشت تعطیل شدند. محدودیت‌های شدیدی برای رفت‌وآمدها اعمال شد. تنها یک عضو خانواده، در هفته، دو بار، اجازه داشت برای تهیه مایحتاج از خانه بیرون برود.

 

کنترل سلامتی شهروندان در اماکن عمومی

دولت چین مقررات سفت‌وسخت و بسیار جدی در خصوص کنترل رفت‌وآمدها وضع کرد. کنترل تب برای ورود به مکان‌های عمومی یکی از آن‌ها بود. شهروندان بدون داشتن ماسک و دستکش به‌هیچ‌عنوان حق عبور و مرور در شهر را نداشتند.

 

استفاده از ربات

تحویل بسته‌های پستی و خریدهای اینترنتی در بعضی مناطق با کمک ربات‌ها انجام می‌شد تا ارتباط انسان با انسان به حداقل برسد.

 

دستگیری افراد بدون ماسک و پنهان‌کار

ویدیوهای مرتبط با چینی‌هایی که در برابر رعایت نکات بهداشتی مقاومت می‌کنند را دیده‌اید؟ اگر فردی در اماکن عمومی ماسک نداشت، دستگیر می‌شد. افرادی که علائم کرونا داشتند و پنهان می‌کردند، مجازات سختی در انتظارشان بود. این اجبار یکی از دلایل رعایت کردن موارد بهداشتی و استفاده از تجهیزات حفاظتی توسط مردم بود.

 

نوبتی کردن کارخانه‌ها

در کارخانه‌ها و خطوط تولیدی که بنا به‌ضرورت آغاز بکار کردند، در هر فضا، با هدف پیشگیری از شیوع کرونا تنها یک نفر کار می‌کرد و بقیه مرخصی بودند.

 

خدمات درمانی رایگان

تمام هزینه‌های درمان و تست‌های پزشکی مرتبط با کرونا در چین رایگان بود و دولت چین در هر شهر چندین بیمارستان و مرکز کلینیکی برای آزمایش و پذیرش بیماران اختصاص داده بود.

 

پرداخت اجاره خانه‌ها

پرداخت هزینه اجاره خانه‌ها و شرکت‌ها در برخی از شهرهای چین یکی دیگر از اقدامات حمایتی این کشور بود.

شهرداری‌ها همچنین از مالکان خانه‌ها و دفاتر تجاری خواستند در صورت امکان اجاره دو ماه گذشته را از مستأجران نگیرند.

 

کشور چین با مدیریت صحیح و دقیق، توانست ظرف مدت سه ماه، این ویروس سرکش را کنترل کند. اما به نظر می‌رسد با توجه به اقدامات فعلی کشور ایران و تصمیم‌گیری‌های غیر کارشناسی، روزهای خوبی در انتظارمان نباشد. باز شدن ادارات و سازمان‌ها، فعالیت مجدد بانک‌ها، اجازه دادن به کارخانه‌ها برای ازسرگیری فعالیت‌های تولیدی و دستور رئیس‌جمهور مبنی بر آغاز به کار فعالیت بعضی اصناف (حتی طبق پروتکل‌های بهداشتی) نتیجه‌ای جز آغاز موج دوم شیوع ویروس کرونا و تهدید جان تعداد بیشتری از هم‌وطنانمان را در کشور نخواهد داشت. نتیجه‌ای که با مدیریت صحیح و درایت بیشتر، می‌توانست به شیرین شدن کام مردم بینجامد.

ظاهراً چینی‌ها، با درایت، ترمز کرونا را کشیدند و ما با پر کردن باک‌ کرونا، هر روز قدرت بیشتری برای سرعت گرفتنش به او می‌دهیم!

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.