کاروان پیاده‌روی وارثان حماسه خونین اردهال راهی شد

شمار زیادی از مردم دار المومنین در حرکتی نمادین در قالب کاروان پیاده عزاداران فین کاشان راهی مشهد اردهال شدند.

به گزارش ایرنا، کاروان پیاده سوگ‌واران صبح پنج‌شنبه ۱۲ مهرماه بر اساس سنتی دیرینه از فین کاشان برای برگزاری آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان عازم مسیر 50 کیلومتری آستان مقدس امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) شدند
.
هزاران نفر از مردم عزادار هر سال یک روز پیش از قالی‌شویان، سیاه‌پوش برای شرکت در آیین سوگ‌واری فرستاده حضرت امام محمد باقر (ع) در سال 113 هجری قمری به این منطقه، راهی مشهد اردهال می‌شوند.

امامزاده علی ابن محمد باقر (ع)، برادر حضرت امام صادق (ع) با دعوت مردم فین برای ترویج دین اسلام از سوی پدر بزرگ‌وارشان به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش سرانجام در جنگی نا برابر به همراه جمعی از یارانش در خطه اردهال کاشان شهید شد.

شهادت علی ابن محمد باقر (ع) در روز 27 جمادی‌الثانی سال 116 هجری قمری برابر با ماه مهر 55 سال پس از واقعه کربلا رخ داد؛ از این رو آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان هر سال در دومین جمعه مهرماه به میزبانی مشهد اردهال، محل شهادت این امامزاده بزرگ‌وار با تشریفات خاصی برگزار می‌شود.

صدها نفر از فین کاشان به یاد آن واقعه هر ساله چوب به دست، قالی مقدس را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین آستان این امامزاده والامقام تحویل گرفته و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می‌برند.

عزاداران با پاشیدن آب و شستن قالی به‌صورت نمادین آن را در پناه چوب‌ها روی دست گرفته و با ندای یا حسین به سمت آستان بازمی‌گردانند و تحویل می‌دهند.

آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان از سوی یونسکو در فهرست میراث جهانی ناملموس به ثبت رسیده و تنها آیین در حال برگزاری بر اساس تاریخ هجری شمسی است.
مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.