کاشان استانی است محصور در دل یک استان دیگر

حوریه شیوا/شام‌گاه شنبه دهم آذرماه، آیین ۱۳۵ سالگی تأسیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی شهرستان کاشان با حضور مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران، جمعی از روسای اتاق‌های بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان‌های کشور، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کاشان و جمعی از مدیران استانی و شهرستان کاشان و فعالان اقتصادی برگزار شد.

جشن ۱۳۵ سالگی اتاق بازرگانی کاشان
غکس از کانال آقای ساداتی‌نژاد

این همایش که به‌منظور نکوداشت یاد پیش‌کسوتان و پیش‌گامان صنعت و تجارت منطقه و تجلیل از فعالان و پیشروان عرصه اقتصاد کشور برگزارشده بود، بستری فراهم کرد تا تولیدکنندگان منطقه، مشکلات و موانع پیش رویشان را رودررو با وزیر صنعت در میان بگذارند.

کاشان استانی است محصور در دل یک استان دیگر
نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در این آیین در سخنانی، ضمن اشاره به این‌که الگوی اقتصاد مقاومتی یعنی کاشان بیان کرد: کاشان و آران و بیدگل، منطقه‌ای است که یک کارخانه دولتی وجود ندارد و تمام صنعت‌گران و تولیدکنندگان در بخش خصوصی مشغول به‌کارند.

ساداتی‌نژاد در همایش ۱۳۵ سالگی اتاق بازرگانی کاشانسید جواد ساداتی‌نژاد افزود: امروز اصلی‌ترین مشکلی که صنعت‌گران ما از آن رنج می‌برند، بوروکراسی پیچیده، مبهم و درهم‌تنیده‌ای است که پای تولیدکننده و صنعت‌گر ما را بسته است. امروز کاشان استانی است محصور در دل یک استان دیگر و این باعث شده این شهر چون پرنده‌ای که توان پرواز دارد اما بال‌هایش بسته است در تمام موضوعات مختلف درگیر بروکراسی باشد.

ساداتی‌نژاد با بیان این‌که کاشان بعد از ترکیه، دومین قطب تولید فرش ماشینی در جهان است، یادآور شد: خدا می‌داند اگر وزارت صنعت، معدن تجارت و دستگاه‌های دولتی حمایت کرده بودند؛ امروز کاشان قطعاً اولین قطب تولید فرش ماشینی دنیا بود.

وی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: در دوره سختی‌های اقتصادی و معیشتی امروز، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاشان، واگذاری اختیارات است. ما نباید خودمان، هم‌دیگر را تحریم کنیم. امروز نباید اصفهان، کاشان را تحریم کند و برای هر کاری نیاز به کسب اجازه از اصفهان باشد؛ لذا از وزیر صنعت درخواست داریم جهت تسهیل روند کار مردم منطقه، یک اداره‌کل صنعت معدن و تجارت هم در شمال اصفهان و شهر کاشان باشد و کاشان بتواند به‌طور مستقل کارش را ادامه دهد.

بهتر است ثبت‌سفارش در خود کاشان انجام شود
در ادامه وزیر صمت با بیان این‌که صنعت نساجی نیاز به توجه دارد، عنوان کرد: تصمیم‌گیری در صنعت نساجی را باید به خود متخصصان در کاشان واگذار کنیم و تصمیمات با مشورت بخش خصوصی و در همین شهر انجام گیرد.

رضا رحمانی افزود: یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌ها این است که ما به مردم اعتماد کنیم. اصفهان هم همین کامپیوتر را دارد و همین سیستم را با همین کارشناس‌ها! افراد در کاشان هم را می‌شناسند و مطلع‌اند که چه کسی تولیدکننده است و میزان نیازش چقدر است، پس بهتر است ثبت‌سفارش در خود کاشان انجام گیرد. زمانی که تولید ما از اساس مشکل دارد، چرا خودمان مشکلات را زیاد کنیم؟

در ادامه برنامه، هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی در زمان قاجار، پهلوی اول و دوم، معرفی‌شدند و از بازمانده نسل پنجم مؤسسین مجلس وکلای تجار کاشان، خانم دکتر مژگان طباطبایی (نواده بنیان‌گذاران خانه‌های بروجردی و طباطبایی) تقدیر شد.

همچنین از هیئت نمایندگان مرحوم، بعد از انقلاب یاد شد و از هیئت نمایندگان بالای ۸۰ سالی که در قید حیات بودند نیز تقدیر ویژه به عمل آمد.

لازم به ذکر است این مراسم به مناسبت ۱۳۵ سالگی اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و دبیرخانه همایش، از ماه‌ها قبل، پیشینه تجاری که از بدو تأسیس، جزء هیئت مؤسس اتاق بوده و در عرصه بین‌الملل نام‌آور و بنام بودند، را بررسی کرده و در اقدامی شایسته نام و یاد آن‌ها را گرامی داشت.

این گزارش را با شعری از مجتبی کاشانی به اتمام می‌رسانم. به امید آن‌که قدر پیش‌گامان عرصه تولید و صنعت را، مادامی‌که هستند بدانیم و مایه دل‌گرمی آن‌ها برای فعالیت در راه اعتلای شهرمان باشیم:
حیف شد از دست ما رفت آن عزیز
آن توانا، آن بزرگ، آن «زنده یاد»
کاش تا او زنده بود
می‌شنید از ما بزرگی‌های خویش
می‌شد از این گفت‌وگو ها نیز شاد
کاشکی جای سرود «زنده یاد»
در حضورش می‌سرودم «زنده باد»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.