کاشان «شهر ملی نساجی» ایران می‌شود

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: نزدیک به هشت هزار کارگاه صنایع دستی در گذشته‌های دور در کاشان وجود داشته که هم‌اکنون تنها نزدیک به 100 کارگاه باقی مانده که با خوش‌بینانه‌ترین نگاه، نزدیک به یک هزار نفر در آن‌ها فعالیت می‌کنند.

جعفر صالحی در آیین تجلیل از هنرمندان صنایع دستی کاشان که شام‌گاه یک‌شنبه در هتل عامری‌های کاشان برگزار شد،‌ با اشاره به حفظ 90 درصد صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی کاشان در مقایسه با سایر شهرستان‌ها اضافه کرد: با توجه به تناسب جمعیت از نظر استانداردهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور باید چهارهزار هنرمند در زمینه تولید صنایع دستی و هنرهای دستی در کاشان مشغول فعالیت باشند تا از نابودی این هنرها جلوگیری شود.

صالحی در ادامه از دریافت مجوز «شهر ملی نساجی» برای کاشان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با توجه به برخورداری از ابریشم‌بافی، زری‌بافی، شعربافی، زیلوبافی و گلیم‌بافی تلاش داریم تا نشان تجاری جهانی ویژه‌ای برای این شهرستان دریافت شود.

او همچنین از راه‌اندازی نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی این استان در کاشان خبر داد و تشریح کرد: این بازارچه با تامین اعتبار نزدیک به ۱ میلیارد تومانی در هفته دولت در منطقه فین گشایش خواهد یافت.

به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی استان، با راه‌اندازی این بازارچه، کاشان بستر امنی برای ایجاد سرمایه‌گذاری در بخش هنرهای سنتی و صنایع دستی در کشور می‌شود.

هم اکنون نزدیک به 47 هزار نفر هنرمند در استان اصفهان در 199 رشته صنایع دستی در کارگاه ها و یا خانه ها مشغول فعالیت هستند که 6 هزار نفر آنها زیر پوشش بیمه قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.