کاهش تعرفه برق یا افزایش خاموشی؟

صادق صدقگو: بر اساس آنچه که در فضای مجازی منتشر شده است؛ با پیگیری‌های سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس و تصویب هیأت دولت، تعرفه برق در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل از 4 گرمسیری به 3 گرمسیری تبدیل و هزینه برق مصرفی خانوارها به حدود یک چهارم کاهش یافته است.

 

در مسرّت بخش بودن خبری که حکایت از محقق شدن یکی از مطالباتِ نادیده گرفته شدۀ مردم این منطقه کویری دارد، شکی نیست که در این خصوص، تلاش و پیگیری نماینده محترم ستودنی است.

اقدامی که علاوه بر افزایش سطح رفاه عمومی، آسایش و رضایت مندی شهروندان، حرکت موثری در راستای صرفه جویی در مصرف آب تلقی می‌شود.

 

در این منطقه روزانه ۱۰ ساعت و در ماه ۳۰۰ ساعت آفتاب وجود دارد و کولرهای آبی در چنین شرایطی بین ۳۳۰ تا ۵۶۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که بر اساس بررسی‌های علمی کارشناسان و با در نظر گرفتن متوسط ۲۲۰ لیتر مصرف آب، کولرهای آبی در این منطقه از اول خرداد تا پایان شهریور، حدود ۷٫۵ میلیارد لیتر آب شیرین را به راحتی تبدیل به بخار می‌کنند.

 

نکات مبهم این ماجرا، آنجاست که کاهش تعرفه برق مصرفی خانوارها در این منطقه و مزیت های کولرهای گازی نسبت به کولر های آبی، مردم را به سوی تغییر سیستم های سرمایشی هدایت می‌کند؛ موضوعی که در بازۀ زمانی کوتاهی به افزایش ناگهانی مصرف برق در این منطقه منجر می‌شود.

 

نکته نخستی که در میان همه این مباحث و اخبار خوب، مغفول مانده است، پیش بینی و همچنین ایجاد زیر ساختهای لازم در خصوص این مصوبه است.

در تابستان سال جاری، با توجه به عدم ظرفیت کافی در شبکه توزیع برق شهرستان (و کشور) در ساعات پیک مصرف برق، برنامه خاموشی (مطابق کل کشور) اعلام و اجرایی شد.

این افزایش ناگهانی مصرف، از چه منبعی تامین و خاموشی های کاشان و آران و بیدگل در تابستان سال آینده تشدید نخواهد شد؟

 

و نکته دوم اینکه شرکت توزیع نیروی برق به منظور تامین این میزان برق مصرفی (افزایش ظرفیت نسبت به سال گذشته) ، برای تقویت زیرساخت و ایجاد شبکه انتقال به شهرستان چه تدبیری اندیشیده است؟

 

امید که با تدبیر مدیران محترم استانی و اقدامات موثر ایشان و برنامه ریزی های شرکت برق منطقه ای و شرکت توزیع نیروی برق، حلاوت این مصوبه به کام مردم تلخ نشود.

 

منبع: کانال کاریز مدیا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.