کشاورزی زارعی در دشت کاشان و آران و بیدگل مقرون به صرفه نیست

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: کشاورزی زارعی با توجه به کمبود شدید آب در دشت کاشان و منطقه آران و بیدگل به هیچ وجه مقرون به صرف نیست.

به گزارش مهر، حسین فتاحی نوش آبادی در جمعی از کشاورزان با اشاره به این‌که آران و بیدگل ۲۴۰ چاه مجاز برداشت آب کشاورزی دارد که قرار است تا پایان خردادماه امسال به سیستم کنتورهای حجمی مجهز شود ابراز داشت: کشاورزان شهرستان برای داشتن کشاورزی پایدار و همچنین ارزش افزوده مناسب به سراغ کشت‌های باغی با ارزش افزوده بالا بروند.

فتاحی تاکید کرد: هم اکنون ۲۵ درصد از جمعیت ۱۰۳ هزار نفری آران و بیدگل را کشاورزان و دامداران تشکیل داده‌اند اما تاکنون با وجود بحران آب در منطقه هیچ گامی برای جایگزینی کشاورزی در آران و بیدگل برداشته نشده است.

وی تصریح کرد: بخش کویرات و بخش مرکزی آران و بیدگل به جز شهر آران و بیدگل که دارای صنعت تک‌محصولی فرش ماشینی است هیچ گونه صنعت و جایگزینی برای کشاورزی ندارد که با توجه به بحران شدید آب حتی در بخش شرب، این به معضلی اساسی برای مردم تبدیل خواهد شد

فتاحی نوش آبادی با اشاره به این‌که تا سال ۱۴۰۴ باید بیش از چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در آران و بیدگل به کشاورزی باغی تبدیل شود، گفت: کشت صیفی‌جات، گندم هیچ منفعت اقتصادی برای مردم ندارد.

وی از کاشت پسته و گیاهان دارویی به عنوان اولویت های کشت در آران و بیدگل نام برد که در کنار مقاوم بودن در برابر خشکی و نیاز پایین آب دارای ارزش افزوده مناسبی نیز است.

آران و بیدگل ۱۴ هزار هکتار باغ و مزرعه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.