گردشگری در کاشان فراموش شده است

مهدی سلطانی: تعطیلی سه روزه کشور( 23 تا 25 فروردین )، فرصت دوباره‌یی بعد از ایام نوروز فراهم کرد تا برخی از شهرهای دارای جاذبه‌های گردشگری کشور از جمله کاشان به یکی از مقاصد هموطنان دوست‌دار سیر و سیاحت تبدیل شود.

فاصله کوتاه منطقه فرهنگی کاشان تا شهرهایی مانند تهران، و فرارسیدن گام به گام ایام «گلاب‌گیری»، از جمله علت‌هایی بود تا کانال تلگرامی اداره میراث فرهنگی کاشان و به نقل از مسؤل امور بناهای این اداره، بامداد شنبه از بازدید بیش از ۳۰ هزار گردشگر از باغ موزه جهانی فین کاشان در روز جمعه خبر بدهد و در ادامه بنویسد: عدم حضور ارگان‌های امدادی و ترافیکی یکی از مهمترین معضلات ایام گلابگیری در چند سال اخیر بوده است.

مشاهدات میدانی برخی شهروندان و همچنین برخی تصاویر منتشره در کانال تلگرامی اداره گویای آن است که محدوده داخل و خارج «باغ تاریخی فین» در روز جمعه پذیرای حجم عظیمی از مسافر و گردشگر به تعداد تقریبی 30 هزار نفر بوده است.

در این میان اما بر اساس تصاویر و مشاهدات، آنچه بر این حجم توده‌وار حضور هموطنان گردشگر در روز جمعه و در شهر کاشان سایه انداخت، فقدان ترتیبات و نظم و نظام ترافیکی و مدیریت بر حضور این همه گردشگر در کاشان در نتیجه‌ی غافلگیری مسؤلان محلی بود که گویی و طبیعتأ با توجه به چیدمان همه‌ی تدابیرشان برای میزبانی از گردشگر و میهمان در سبد ایام نوروز، از وجود تعطیلی سه روز در این بازه زمانی بی‌خبر بودند!

در چنین اوضاع و احوالی تماشای حضور بی‌ضابطه و بی‌کنترل هزاران گردشگر و خارج از ظرفیت و کشش استاندارد یک بنای تاریخی جهانی و البته در روزی که طبیعتأ حجم زیادی از خودروها و وسایل نقلیه سواری و اتوبوس و مینی‌بوس به شکلی در هم لولیده! در کوچه پس کوچه‌های اطراف باغ در پی کشف محل پارک و یا خارج‌شدن از این محل‌ها بوده اند چیز چندان عجیب و غریبی نیست.

بی‌‌آن‌که بخواهیم از بیخ و بن، کیفیت فعالیت ستاد موسوم به «خدمات سفر شهرستان»  را زیر سؤال بریم، باید بگوییم، موضوع اهمیت صنعت گردشگری در شهر کاشان داستانی است که گویی مقدرشده تا سالیان در این شهر فقط و فقط در حد شعار باقی و اهمیتش در حد همان نشست‌ها و جلسات فورس‌ماژوری قبل از فرارسیدن نوروز متوقف بماند! یک سمت، فرمانداری و زیرمجموعه‌اش ” اداره میراث فرهنگی ” و سمت دیگر شهرداری که هر یک بنا به داشته‌های‌شان برای خود در حوزه گردشگری شهر، سهمی و قلمرویی قائلند و این داستان مکرر هر ساله‌ی شهری است که می‌خواهد به مقصد گردشگری تبدیل شود و تنها به فروش بلیت بیشتر در بناهای تاریخی‌اش می‌اندیشد و بس!!

بدون تعارف باید گفت سیستمی که نتواند ” در یک شهر دارای انبوه جاذبه‌های گردشگری و قرارگرفته در کُریدور شمال به جنوب کشور، آن هم شهری با داشتن کمترین فاصله با چند شهر بزرگ و مرکز استان ” به فکر رصد روزهای تعطیلی پی‌در‌پی چند روزه در تقویم و میزبانی بهتر از این حجم گردشگر مانند سه روز اخیر باشد، حتمأ و بلاشک دارای رگه‌هایی از ضعف و کمبود هوشیاری و سؤمدیریت است.

این که مانند هر سال، مجموعه ای از مدیران اجرایی و شهریِ چند دستگاه تحت نام” ستاد خدمات سفر “، تنها یکی دو ماه قبل از نوروز تشکیل و برای پذیرایی بهتر از گردشگر و میهمان نوروزی گفت‌وگو کنند و مصوبه بگذرانند که مثلأ از مسافر، در بیابان‌های! اطراف باغ تاریخی فین سه هزارتومان! بهای پارکینگ! بگیرند در ظاهر ماجرا چیز بدی نیست، اما نکته تلخ ماجرا جایی‌ست که گویی خروجی اکثر این نشست‌ها و جلسات تنها و تنها تا پایان ایام نوروز قابل اجراست و برای آخر هفته‌های ایام گلابگیری و هجوم میلیونی مسافر به سمت کاشان می‌توان” در اصطلاح عوام ” با چهار تا نیرو هم سر و ته قضیه را هم آورد!
منبع: کاشان آنلاین با اندکی تغییر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.