یشنهاد تشکیل کمیته‌ی مشورتی برای حفاظت از سیلک

در پایان کنفرانس دو روزه «بازبینی تپه سیلک و کاشان کهن» در لندن، سند پیشنهادی تشکیل کمیته‌ی مشورتی متشکل از کارشناسان، اندیشمندان و باستان‌شناسان برای حفاظت از این منطقه تاریخی به تصویب رسید.

به گزارش کاشان آنلاین در این کنفرانس علاوه جمعي از متخصصان باستانشناسي جهان از آكادمي‌ و موزه‌هاي بزرگ جهان از موزه‌ي لوور، موزه متروپليتن نيويورك، و موزه‌ي بريتانيا، هیأتی متشکل از فرمانداری کاشان، مدیرکل موزه ملی، اساتید حوزه باستان‌شناسی و سفیر جمهوری اسلامی در لندن و همچین «حسین محلوجی» مدیر «بنیاد فرهنگ کاشان» نیز در آن حضور داشتند، پیشنهاد شد که مجموعه مقالات، یافته‌ها و نتایج تحقیقات به‌‌عمل‌آمده درباره تپه سیلک به‌صورت دیجیتال بایگانی و در چارچوب یک تارنمای پیشرفته ارائه شود.

علاوه بر این مقررشد مجموعه مقالات ارائه‌شده در دو جلسه گذشته، پس از بازنگری و ویرایش توسط محققین در یک مجلد به چاپ برسد و در این رابطه «بنیاد میراث ایران» در انگلیس، موزه ملی ایران و لوور فرانسه با یکدیگر همکاری کنند.

«جان کرتیس» رئیس «بنیاد میراث ایران» در حاشیه این کنفرانس با تأکید بر این که تمدن تاریخی سیلک نه ‌تنها در ایران بلکه در جهان باید بهتر شناسانده شود گفت: تپه‌های سیلک یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آثار باستانی ایران به‌شمار می‌رود و تاریخ آن حتی ‌پیش از پاسارگاد است، اما خیلی شناخته‌شده نیست.

سفیر ایران در انگلیس هم گفت: تپه سیلک در حوزه باستان‌شناسی یک بنای مهم تاریخی است که قدمت آن به بیش از 6 هزار و 500 سال می‌رسد و به دلیل این که آن‌جا همواره زیست‌گاه انسانی بوده از نظر باستان‌شناسان منطقه بسیار مهمی به شمار می‌رود و می‌توانند دوره‌های مختلف زیست انسان را در آن‌جا مطالعه کنند.

«حمید بعیدی‌نژاد»، در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود با اشاره به شرکت در سمینار لندن در خصوص حفظ بناهای باستانی، توضیحاتی را درباره “تپه سیلک” ارائه داد.

وی با مهم خواندن تپّه‌های سيَلك و ابراز خرسندی از حضور هياتي از بهترين متخصصان مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي ايران در این کنفرانس یادآور شد: هدف اين سمينار يادآوري ارزش تاريخي اين بناي مهم به نسل جديد باستان‌شناسان و تاكيد بر ضرورت ادامه‌ي كاوش‌هاي باستانشناسي در اين سايت مهم بود.

بعیدی‌نژاد تصریح کرد: كاوش‌هاي تپه سيلك كه با تحقيقات و كاوش‌هاي پروفسور گيرشمن در بيش از هشتاد سال پيش شروع و بعد از وي نيز ادامه يافت، به گنجينه ظرف‌هاي طرح‌دار خاص سفال خود معروف شده است و آثار بسيار مهمي از آثار زندگي كهن منطقه را نيز در بر دارد و امروز موزه معروفي در دنيا نيست كه بخشي را به سفال‌هاي اكتشاف شده در تپه سيلك اختصاص نداده باشد.

سفیر ایران در لندن ادامه داد: «زيگورات سيلك» با آنكه از زيگورات «اور» در عراق فعلي و زيگورات چغازنبيل در خوزستان كوچك‌تر و ساده‌تر است و تمامي آن هم از زير خاك بيرون نيامده است، قديمي‌ترين زيگورات جهان محسوب مي‌شود كه تاريخ آن به سه هزار سال قبل از ميلاد بر مي‌گردد و امروز بازسازي و بازآفريني تپه سيلك و حفاظت از آن در برابر خطر گسترش شهر مهم‌ترين وظيفه نسل امروز ماست و خوشحاليم كه مسئولين فهيم شهر كاشان بويژه فرماندار ويژه شهرستان به اين موضوع مهم عنايت دارند اما اين امر بيش از همه به بسيج مردمي و عزمي ملي نياز دارد.

وی تصریح کرد: همان‌گونه كه پيشنهاد ما در همين جلسه نيز مورد حمايت قرار گرفت، سيلك بيش از همه چيز به يك «سايت – موزه» نياز دارد تا مردم ما به‌جاي آن‌كه آثار و سفال‌هاي سيلك را در موزه‌هاي بزرگ دنيا ببينند، بتوانند آثار هويت فرهنگي خود را در خودِ سيلك به تماشا بنشينند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.