یلدای به یادماندنی با مادر ۴ شهید/خاطره یلدایی از شهیدان بارفروش

یلدایی به یاد ماندنی را با خاطرات مادری که چهار شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده است، طی کردیم و کبری حسین زاده با ما از برخی رسوم شب یلدا در کاشان و خاطراتی از فرزندان شهیدش سخن گفت.

فصل پاییز با تمامی زیبایی‌های خود به پایان رسیده و جای خود را به زمستان می‌دهد و مردم ایران در آخرین شب از پاییز با دورهمی‌های خود سرمای فصل زمستان را با گرمای حضور خانواده خود به فراموشی می‌سپارند.

شب یلدا شبی است که در آن دانه‌های انار محبت و سرخی عشق و عاطفه، نثار کاسه‌های لبریز از شوق ما می‌شود و مجالی قرار می‌گیرد برای تکرار هر آن‌چه روزگاری، سرمشق خوبی‌هایمان بوده‌اند و امروز بر روی طاقچه عادت‌هایمان غبار می‌گیرند و فراموش می‌شوند.

شب یلدای خود را در کنار مادر شهیدان بارفروش گذراندیم و این بانوی کاشانی برای ما از آداب شب یلدا در گذشته سخن گفت و با زبان شیرینش حلاوت یلدا را بر دل و جان ما نشاند.

کبری حسین‌زاده در ارتباط با آیین‌های شب یلدایی در کاشان به خبرنگار مهر گفت: در گذشته در شب یلدا افراد خانواده دور یکدیگر جمع شده و از تنقلات، هندوانه و آجیل در دورهمی‌های این شب‌ها استفاده می‌کردند اما نکته قابل توجه این است که اعتقادات مردم در گذشته نسبت به امروز بهتر و مستحکم‌تر بود.

شهیدان جواد و محسن بارفروش
شهیدان جواد و محسن بارفروش

حسین‌زاده افزود: متاسفانه امروز ایمان، اعتقاد و احترامات نسبت به گذشته کمتر شده است، به طور مثال در حالی که در گذشته رسم بود تا کوچک‌ترها به دیدار بزرگ‌ترها بروند، اما امروزه این موضوع در میان خانواده‌ها کمرنگ شده است.

مادر شهیدان بارفروش گفت: فرزندم جواد در وصیت‌نامه خود تاکید کرد در این شب به نیابت از من حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کرده و قرآن ختم کنید و در حرم حضرت آقا علی عباس (ع) قربانی بدهید.

وی افزود: فرزندان شهیدم محسن در زمان شهادتش تنها ۲۳ سال، جواد ۲۲ سال، اصغر ۱۶ ساله و محمدرضا ۲۹ ساله و جانباز ۷۰ درصد بود که همگی به فیض شهادت رسیدند.

حسین زاده ضمن بیان خاطره ای از محسن و جواد بارفروش افزود: یادم هست محسن و جواد در شب یلدا و زمان جنگ به مرخصی آمده بودند، آن دو به اندازه‌ای خوش‌اخلاق بودند که ما تمام گرفتاری‌های ناشی از دوران جنگ را با حضور پرشور و نشاط آن‌ها فراموش می‌کردیم.

وی با بیان اینکه جواد از زمان شهادت خود خبر داشت، اظهار داشت: پس از گذشت ۱۱ ماه از شهادت جواد، فرزند دیگرم اصغر نیز به شهادت رسید، وی با وجود آنکه ۱۶ سال بیشتر نداشت نمازشبش ترک نمی‌شد.

وی افزود: پدر شهیدان بارفروش بسیار مهمان‌نواز بود و در شب یلدا به نوعی برای دورهمی شبانه خرید می‌کرد که آن دورهمی به بهترین نحو برگزار شود.

مادر شهیدان باقرزاده اضافه‌کرد: به جوانان امروز توصیه می‌کنم تا به فکر راحت‌طلبی نباشند چرا که این موضوع آفتی بزرگ است و برای پدران، مادران، معلمان و روحانیت احترام قائل شوند. البته ارتباط پدران و مادران با خداوند نیز در تربیت فرزندان صالح موثر است، از دیدگاه من بسیاری از این مشکلات پیش‌آمده در جوامع امروزی به دلیل کم‌ایمانی است.

شهیدان محمدرضا و علی‌اصغر بارفروش
شهیدان محمدرضا و علی‌اصغر بارفروش

وی با بیان اینکه تقدیم فرزندان شهیدم با الگوگیری از روایات پیامبر اکرم و امامان معصوم (ع) در زمینه یاری دین بوده است، توصیه‌ای به مسئولان کشور کرده و افزود: امام راحل در هر سخنرانی خود به وحدت تاکید داشتند، بر همین اساس مسئولان باید برای حل مشکلات کشور تحت لوای فرامین رهبر معظم انقلاب وحدت عمل داشته باشند چراکه اگر مسئولان برای این میهن از جان و دل کار کنند بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

حسین زاده ضمن تاکید بر ضرورت تقسیم وظایف والدین در امور خانه و خانواده گفت: برای ارتقای جامعه لازم است تا والدین در انجام امور خانواده تقسیم وظایف کرده و بر اساس سخنان و روایات ائمه معصوم (ع) مادران به تربیت فرزندان و پدران به کار در بیرون از منزل اهتمام ورزیده و تقسیم وظایف داشته باشند.

شهیدان محسن و جواد بارفروش در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسیدند. شهید علی‌اصغر سال ۶۷ در تک دشمن و در منطقه فاو به شهادت رسید. شهید محمدرضا بارفروش که در عملیات محرم جانباز ۷۰ درصد شده بود در سال ۷۶ حین مأموریت به شهادت رسید و این خانواده تنها خانواده‌ای در استان اصفهان است که چهار برادر شهید دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.