یک عصرانه فرهنگی در نیاسر

سخنرانان آیین پاس‌داشت هشتادمین سال‌روز ثبت ملی بنای چارتاقی نیاسرِ کاشان در یک عصرِ ابریِ نیمه سردِ نیمه دوم آبان‌ماه، در کنار درخت چنار کهنسال و هزارساله و مقاوم‌ در همسایگی یادگار دوره ساسانی بر لزوم حفظ و حراست از میراث باستانیِ ارزش‌مندِ دوهزارساله و بناشده به دستور «اردشیر بابکان» تأکید کردند.

در این آیین که عصر یک‌شنبه 20 آبان‌ماه ۹۷ در جوار چارتاقی نیاسر برگزارشد، پس از خوش‌آمدگویی رئیس شورای شهر نیاسر به میهمانان و تجلیل از برگزارکنندگان این آیین، «علی ابوالفضلی» مدیر پایگاه میراث فرهنگی نیاسر در سخنانی یادآور شد که معدن‌کاوان باید مراقب نحوه برداشت خود از معادن باشند و سپس محمد مشهدی مدیر مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان درباره ریشه تاریخی چارتاقی و آتشکده و فرشته‌های ناهید و مهر سخن گفت.

سخنران دیگر این آیین عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان گفت: پاسداشت چارتاقی تنها پاسداشت یک اثر باستانی نیست، این برنامه ارج‌داشت تاریخ، فرهنگ و تمدن و پیشینه ی همه ماست و پاسداشت همه چیزهایی‌ست که ما را به تاریخ و گذشته درخشان‌مان متصل می‌کند.

دکتر رضایی‌نیا با بیان این که احداث اثر چارتاقی در دوره اردشیر بابکان نشان می‌دهد نیاسر در آن دوره قابلیت زیست انسانی داشته یادآور شد: شاهان ساسانی به شاهان شهرساز شهره بودند و احداث آتش‌کده در شهرهای آن دوره نشان از اهمیت آن شهرها دارد.

عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان بنای آتش‌کده در دوره ساسانی در برخی شهرهای ایران را تابع سلسله مراتب اهمیت دانست و افزود: فی‌المثل در آذربایجان، فارس و خراسان شاهد نوعی از آتش‌کده‌ی مناطق و ایالت‌های بزرگ و مرکزی هستیم و در شهری مانند نیاسر نیز با توجه به نوع و ترکیب جمعیتی به عنوان منطقه‌یی محلی، نوع دیگری از آتش‌کده‌ها را شاهدیم.

رضایی‌نیا با بیان این که 140 سال پیش در دوره ناصری، بنای چارتاقی نیاسر توسط یک کارشناس تلگراف- که به همه جای نقاط مرکزی ایران سرکشی می‌کرد- شناسایی شد، گفت: روند تخریب آتش‌کده از همان زمان آغاز شد تا این که در سال 1316 آنده هاردی که در کشف سیلک همراه گریشمن بود آن را شناسایی مجدد کرد و یک سال بعد نیر به ثبت ملی رسید.

وی با اشاره به نخستین مرمت اثر باستانی چارتاقی به شکل غیراصولی در سال 34 گفت: اشکال فنی این مرمت آن‌جا بود که گنبد روی اثر را به سبک دوره اسلامی تجدید بنا کردند و بنا سیمای حقیقی خود ر ا از دست داد.

سخنرانی «ایرج صفایی» مسؤل رصدخانه نیاسر  پیرامون جایگاه رصدخانه نیاسر به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و آسمان خاص این شهر و اهمیت این مرکز در حوزه علم و نجوم و پتانسیل‌هایی که برای حوزه گردشگری نیاسر ایجاد می‌کند بود،  و سپس سخن‌رانی کوتاه محمود ساطع فعال و کنش‌گر فرهنگی و مدیر خانه کاج و موزه دکتر شیبانی کاشان، پیرامون اهمیت این گونه گردهم‌آیی‌ها و نشست‌ها و آیین‌ها که بستر همبستگی و اتحاد برای غنابخشیدن به فرهنگ و تاریخ و تمدن را فراهم می‌کند و همچنین مهم‌بودن جایگاه گفت‌وگو و مفاهمه و برقراری ارتباط میان همه فعالان فرهنگی، هنری، میراثی و اقتصادی برای رسیدن به یک تفاهم ثمربخش در حفاظت از مواریث تاریخ و فرهنگ بخش پایانی این آیین بود.

مهران سرمدیان سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان، عباس اعتماد فینی کارشناس محوطه باستانی سیلک، شماری از مدیران و فعالان تشکل های مردم‌نهاد زیست محیطی همچون جمعیت کویز سبز ، تعدادی از فعالان ورزش کوهنوردی، فعالان فرهنگی، راهنمایان گردشگری و اهالی رسانه‌ی کاشان و همچنین شماری از جوانان و مردم فرهنگ و تمدن‌دوست شهر نیاسر نیز به عنوان بخشی از متولیان برگزاری برنامه در این آیین حضور داشتند.
مهدی سلطانی‌راد ـ کاشان آنلاین با تغییر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.