یک قطره،یک میلیارد اتم

علی‌رضا شفیعی مطهر:

نکته نخست:

۲۰درصد جمعیت دنیا مسلمان هستند(بیش از یک میلیارد نفر).ولی تنها ۵ درصد تولید ناخالص ملی دنیا- یعنی کمتر از کشور فرانسه ! را دارند . (کیهان-۱۴/۱۲/۸۰)

نکته دوم:

حضرت محمد (ص) پیامبری بود که در باره مشی زندگی پر برکت ایشان گفته اند : “قلیل الموونه و کثیرالمعونه “بود . یعنی مصرف و هزینه اش کمتر از همه – و تولید و کمکش به دیگران بیش از همه بود .

امام صادق (ع) می فرمایند : “کونوا لَنا زیناً و لاتکونوا عَلینا شَیناً “.

ای مسلمانان ! برای ما مایه زینت و آبرو باشید و مایه ننگ و عار نباشید !

آیا ما مسلمانان جهان برای این پیامبر و امام مایه افتخار و زینت هستیم یا…..؟!

…و نکته سوم:

گفتم : مشکل اقتصادی ما چیست ؟

گفت : لابد موادِّ اولیّه نداریم .

گفتم : داریم . اگر هم نداشته باشیم وارد می کنیم .

گفت : انرژی .

گفتم : داریم . اگر نداشته باشیم هم وارد می کنیم .

گفت : نیروی انسانی تحصیل کرده و ماهر .

گفتم : داریم . اگر نداشته باشیم هم وارد می کنیم .

گفت : تکنولوژی .

گفتم : داریم . اگر نداشته باشیم هم وارد می کنیم .

گفت : تجهیزات و امکانات .

گفتم : داریم . اگر نداشته باشیم هم وارد می کنیم !

گفت : ارز !

گفتم : داریم . اگر نداشتیم این قدر کالاهای غیر ضروری وارد نمی کردیم !

گفت : پس چی ؟

گفتم : ” بهره وری ” !

گفت : نداریم-وارد کردنی هم نیست !!!

به منظور گسترش و نهادینه کردن فرهنگ بهره وری و کاستن از مصرف بی رویه ، بر آن شدیم تا به سهم خود در این راه بنیادین گام نخستین را برداریم . در راه رسیدن به هر آرمان بلند و آرزوی فرازمند همیشه نخستین اقدام فرهنگ سازی است . چه ، هر آرمان مترقّی تا به صورت فرهنگ درنیاید، در متن و بطن جامعه ماندگار نمی شود .

به منظور فرهنگ سازی در این بخش سلسله مقالاتی تحت عنوان «یک قطره،یک میلیارد اتُم» به تدریج تقدیم می کنیم . در این مقالات اعداد سخن می گویند ، ارقام بر کرسی داوری می نشینند و آمارها میدان دار گفتمان هستند. تحلیل ها و تفسیرها بسیار اندک است و داوری نهایی را بر عهده خوانندگان فهیم و فرزانه می گذاریم . امید که کاستی هایمان را چشم پوشید و کژی هایمان را به اصلاح کوشید .

اکنون دیگر نه زمان ” تجلیل ” ، که دوران ” تحلیل ” است .

ما ضمن ارائه ارقام و آماری مقایسه ای از وضع مصرف و تولید در ایران و سایر کشورهای جهان بر این درد مشترک تاکید می ورزیم که اگر در برنامه ریزی ها حُسن تدبیر بیشتری اعمال می شد ، امروز می توانستیم ضمن کاهش خسارت ها بر میزان بهره وری و استفاده بهینه از همه ظرفیّت های اقشار مختلف مردم بیفزاییم .

در این سلسله مقالات با عرضه ارقام و آماری مقایسه ای از اوضاع کشورهای فقیر و غنی جهان ، همه اندیشه های تابناک و دردآشنا را به پاسخ این سوال فرامی خوانیم

که :

آیا ما مردم جهان سوم با تکیه بر منابع فرهنگی ، دینی ، اجتماعی ، نیروی انسانی و منابع طبیعی خود و با اِعمال مدیریت بهتر و بهره گیری از همه ظرفیّت های موجود نمی توانیم شکاف طبقاتی مردم جهان را پر کنیم؟!

ما دهۀ چهارم استقرار نظام جمهوری اسلامی را پشت سر گذاشتیم. دنیا حق دارد از ما و مدیران ما بپرسد در این چهار دهه برای ملّت خود و دنیا چه کرده‌ایم؟

بی‌تردید تلاش چشمگیر مردم و دولت‌های ما در این سال‌ها در مبارزه با مشکلات در خور تحسین و تقدیر است. ما در راه عمران کشور، گام‌های بلندی برداشته‌ایم، در دفاع مقدّس از سرزمینمان حماسه‌ها آفریده‌ایم؛ طعم شیرین استقلال را چشیده ایم؛ اما سیر پر شتاب تحوّلات جهانی در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها ما را در پویش راه آینده پشت سر می‌گذارد. برای رسیدن به کاروان پر شتاب تحوّلات علمی، اجتماعی و … بشریت باید همه و همه، ملّت و دولت «دست در دست هم نهیم به مهر» و میهن خویش -ایران عزیز- را آباد کنیم. در بسیاری از کشور‌ها مردم پس از انقلاب بر کمیّت و کیفیت کار افزوده، و از میزان مصرف کاسته‌اند؛ اما در میهن ما متأسفانه میزان مصرف هم‌چنان بالاست و هر روز افزایش می‌یابد و در بسیاری از موارد در سر حدِّّ اسراف و اتلاف است. ملّتی که انقلاب کرده و تولیدش اندک و محدود است، برای ادامه زیست شرافتمندانه در جهان امروز باید لااقل از میزان مصرفش بکاهد و شاهین ترازوی «تولید» و «مصرف» و نیز «صادرات» و «واردات» را به حالت تعادل نزدیک کند.

درطی چند بخش می‌كوشیم موارد و مصادیقی از اسراف و اتلاف و نیز راه ها و روش هایی برای اصلاح الگوی مصرف را در زمینه‌های مختلف در آیینه گویا و شفاف اعداد و ارقام به تماشا بنشینیم. در نخستین بخش نگاهی داریم به مصرف بنزین و سایر منابع سوخت و انرژی. امید که با نقد مشفقانه شما این مقال راه کمال را بپوید.

نقدهای سازنده و رهنمودهای ارزنده شما بهترین یار و یاور ما در استمرار این حرکت فرهنگی است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.