آفت زدایی سیستماتیک

صادق صدقگو:

حفظ سلامت در نظام اداری و مبارزه با فساد اقتصادی در این مجموعه ها، شباهت بسیار زیادی با فرایند حفظ نباتات در بخش کشاورزی و مقابله و ریشه کنی آفات و بیماری ها در اراضی زراعی و باغی دارد.

در حوزه فعالیتهای مرتبط با بخش کشاورزی، حفظ نباتات یعنی نظارت مستمر بر اراضی زراعی و باغی به منظور حفاظت از سلامت آنها و مقابله با آفات و بیماری ها، از مهمترین مباحث این حوزه محسوب می شود.

چه آنکه، اگر آفتی فضا را برای رشد و نمو مناسب دیده و کارشناسان و متخصصین برای شناخت و مقابله با آن با سرعت عمل و دقت کافی را نداشته باشند، ممکن است به تدریج همه درختان یک باغ را نابود کند.

هنر یک کارشناسِ متخصص در حوزه حفظ نباتات، شناخت به موقع بیماری و مقابله با آن قبل از انتشار و یا تشدید بیماری در گیاهان است.

ویروس ها یا آفات در صورت غفلت و سهل انگاری مسئولین باغ و یا کارشناس آن (که ثمره اطمینان خاطر کاذب و یا بی تفاوتی مفرط است) فضا را برای تکثیر و رشد و نمو مناسب دیده، و با سرعت می توانند در سطح یک باغ وسیع با درختانی چند ده ساله منتشر شده و کل باغ را آلوده سازند.

سرعت عمل و دقت در شناخت بیماری و انتخاب راهکاری مناسب برای مقابله با آن، ضامن بقای گیاهان و باغات است.

برخی از اوقات همین تاخیر در شناخت بیماری و یا عدم مقابله قاطع، سریع، صحیح و اصولی با آن، باعث می شود که معضلات و مشکلاتی به وجود بیاید که مجبور باشیم برای حفظ مجموعه درختان یک باغ بزرگ، درخت یا درختان بیمار متعددی را حذف کنیم تا ضمن جلوگیری از انتشار ویروس و آفت، سلامت سایر درختان تضمین شود.

شاید برخی از آفات در درون درختان مخفیانه وجود داشته باشد اما پس از سالها، بروز بیرونی آن باعث هوشیاری و اطلاع از نوع ویروس و یا بیماری در درخت شده و با شروع فرایند درمان، مقابله و یا حذف درختان بیمار، یک باغ از نابودی کامل نجات پیدا می کند.

مقابله با فساد در سیستمهای اداری نیز دقیقاً اینگونه است. وقتی شخصی در یک مجموعه اداری، فضا را برای فعالیت اقتصادی ناسالم مناسب دید، با بررسی و برنامه ریزی می تواند همراهانی برای خود بیابد که با همکاری یکدیگر بتوانند ویروس مهلک فساد در حوزه مالی و اقتصادی را منتشر کرده و حتی در سیستم نهادینه سازند و این هنر نهادهای نظارتی داخل و خارج از مجموعه است که چه قبل از ورود به کار افراد و چه هنگام اشتغال شان، نظارت کافی را بر آنها داشته باشند.

در جریان ماجراها و اتفاقات اخیر شهرداری کاشان، فارغ از اینکه چگونه و با چه فرایندی فردی در همان ماههای بدو ورود به مجموعه، بدون هرگونه آزمون و یا تشخیص صلاحیت ویژه ای، تنها بر اساس یک توصیه و سفارش در چنین مکان حساسی (رئیس دفتر معاونت مالی و اداری شهرداری) قرار می گیرد، آنچه مهمتر به نظر می رسد آن است که شخص خاطی به دلیل شناختی که از اوضاع داخلی مجموعه به دست آورده است، به حدی احساس امنیت عمومی و شغلی داشته است که به راحتی اقدام به جعل امضا در سربرگ رسمی شهرداری نموده و پس ازآن نیز ماهها بدون ترس و واهمه در محل کار خود حضور داشته و همچنان اقدامات خلاف قانون خود را پیگیری کرده است!

وی آنقدر اطمینان خاطر از حمایت های معنوی پشتوانه های خود در داخل و یا خارج از مجموعه داشته است که بدون هیچگونه نگرانی و یا دلهره ای در برابر مشتریان (مالباختگان)، خود را به راحتی معرفی و محل کار و سمت شغلی اش را اعلام نموده است.

چنین فردی قطعاً از ابتدای ورود به کار، در پی آن بوده است که ره صد ساله را یک شبه بپیماید و از این رو در همان آغاز کار هم موفقیتهایی! داشته است. او اگر تجربه یا سابقه ای در این نوع تخلفات نداشته است، قطعاً همکاران و مشاورین مجرّبی در این حوزه داشته است.

اتفاق تلخی که نباید بیفتد در سال گذشته افتاده است و اکنون با شفاف شدن ماجرا، فرد خاطی نیز متواری شده است اما آنچه در شرایط کنونی مهم است، ریشه یابی دقیق و کشف سریع لایه های زیرین و نهایتاً حذف همان درختانی است که ممکن است سایر درختان این باغ را آلوده سازند.

باید راه تکرار بر این نوع خطرها را بست و باغ را هم از آفات پاکسازی کرد.

بروز این آفت و ویروس، نشان داد که در این «باغ به میراث رسیده»، اوضاع بیش از آنکه فکرش را بکنیم و بکنید خراب است!

شناخت مراکز شیوع و انتشار این نوع آفات و ویروس های مهلک و همچنین آفت زدایی سیستماتیک در این مجموعه، باید با سرعت، دقت و جدیت دنبال شود. مبارزه با ریشه های ظهور و بروز فساد اداری، ویژه خواری و رابطه سالاری و تلاش برای حفظ و ارتقاء سلامت مالی در سیستم شهرداری، لازمه خدمت رسانی صادقانه و حفظ روحیه جهادی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.