آیین هزار ساله «قالیشویان» در مشهد اردهال کاشان برگزار شد

مشکات آنلاین: با حضور مردم  کاشان مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال واقع در شهرستان کاشان برگزار شد.

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان از سنت‌های چند صد ساله کاشانی‌هاست که  که در دومین جمعه مهرماه هر سال در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

در این مراسم سنتی که به عنوان دهمین اثر میراث معنوی ایران به ثبت جهانی رسیده است؛در ابتدا اهالی فین که هرکدام چوبی به دست دارند در صحن اصلی و مرکزی امامزاده با نام «صحن صفا» اجتماع می‌کنند و عده‌ای هم در صحن شاهزاده حسین با آداب خاصی به چوب به دستان صحن صفا می‌پیوندند؛ پس از روضه خوانی و سینه زنی و سخنرانی متولیان امامزاده، نمایندگان روستای خاوه اردهال یک قالی لوله شده از صحن مطهر امامزاده را که نماد قالی‌ است که به هنگام شهادت بدن مطهر امامزاده را در آن پیچیده بودند به معتمدین و اهالی فین تحویل می‌دهند.

افرادی که قالی را تحویل می‌گیرند، آن را از ایوان صفا به داخل صحن صفا می‌آورند و حسین حسین گویان و با تکان دادن چوب دستی های خود که نمایش نبردی نمادین با قاتلان است، قالی را در یک مسیر مشخص به سوی نهر آب شاهزاده حسین می‌برند و آن را شست و شو می‌دهند.

ثبت قالیشویان در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان در  مراسم قالیشویان اظهار داشت : امروز جمعه همزمان با ۱۲ مهر ماه با حضور هزاران نفر از دوست‌داران اهل‌بیت (ع) که از سرتاسر ایران در کاشان حضور پیدا کرده‌اند، آیین سنتی و مذهبی قالیشویان در روستای خاوه واقع در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.

اصغر توسلی گفت: مراسم قالیشویی مشهد اردهال در کاشان به فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو اضافه شده است.

وی افزود: مراسم قالیشویان نمایش واقعه شهادت سلطان علی بن محمد باقر (ع) در سال ۱۱۳ هجرت در سزمین مشهد اردهال و نحوه به خاکسپاری این امامزاده جلیل القدر توسط اهالی فین کاشان است که هر ساله با تعصب و غرور خاصی معمولا در یکی از روزهای نهم تا پانزدهم مهرماه برگزار می‌شود که به روز قالیشویان معروف است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان بیان داشت: این آیین سنتی که یک هزارسال قدمت دارد هر سال مطابق با زمان شهادت امامزاده سلطان علی فرزند بلافصل امام محمد باقر (ع) انجام می‌شود که در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مطابق با دومین جمعه مهرماه به شهادت رسید.

مراسم سنتی و تاریخی قالیشویان مشهد اردهال با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، نماینده مجلس شورای اسلامی در کاشان و آران و بیدگل، فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولین شهرستان و زائرین و ارادتمندان آن حضرت برگزار شد.

 

مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.