اربعین عظیم‌ترین بستر برای تجلی اخلاق عملی است/ نباید بگذاریم زیارت اربعین در پیاده روی خلاصه شود

مشکات آنلاین: مدیر مسئول دبیرخانه شوراى دین پژوهان کشور گفت: اربعین تجسم عینی معارفی است که ما تلاش می کنیم با منبر و وعظ و فیلم و سریال آن را به مردم آموزش دهیم.  امسال در مراسم اربعین میزبان تعدادی از اساتید دانشگاههای آمریکا هستیم. برخی از آنها خداناباور هستند اما پس از دیدن صحنه های اربعین خواسته اند که این واقعه را از نزدیک تجربه کنند.

مدیر مسئول دبیرخانه شوراى دین پژوهان کشور و رئیس مجمع جهانى شیعه شناسى  در گفت‌وگو با شفقنا بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی در پیاده روی اربعین تاکید کرد و گفت: نباید بگذاریم زیارت اربعین در پیاده روی خلاصه شود.

دکتر آیت پیمان افزود: کارهای فرهنگی و موثر تبلیغی و کارهای مناسب دینی و آموزشی در جریان اربعین باید بیشتر شود.اعتقاد داریم نهادهای ما وظیفه دارند با همکاری نهادهای فرهنگی خوبی که در عتبات عالیات به وجود آمده، در کنار این رودخانه ی جاری و خروشنده ی انسان ها که به مدت ۱۰، ۱۲ روز جاری است یک جویبار ملایم فرهنگی هم ایجاد کنیم. البته نه کارهای مقطعی و دفعی مانند یک مراسم سخنرانی و منبر و روضه.

وی تصریح کرد: خوب است روحانیون عالم و فاضل و زبان‌دان و اساتید دانشگاه عالم و زبان‌دان، متخصصین کلامی، عقاید، تاریخ، سیره، تفسیر، فقه از حوزه و از دانشگاه دعوت شوند و همان طوری که موکب‌های مردمی امکانات و داربست و چادر و حسینیه فراهم می کنند و آشپزخانه راه می اندازند، نهادهای فرهنگی هم به موازات آنها حضور پیدا بکنند و ما موکب های فرهنگی داشته باشیم.

لزوم تقویت فرهنگ مهدویت، غدیر و اقامه نماز در اربعین

رئیس مجمع جهانى شیعه شناسى گفت: انتظار می رود سه جریان مهم را در اربعین تقویت کنیم؛ یکی جریان توجه به امام زمان (عج) و فرهنگ مهدویت و انتظار و یکی هم فرهنگ غدیر است. باید فرهنگ غدیر را هم با حفظ سیاست وحدت و تقریب ترویج کنیم و سوم نماز است. نماز اول وقت و نماز جماعت باید پررنگ تر شود. پر رنگ بودن نماز در اربعین یک ضرورت است.

وی افزود: تقویت این سه بعد وظیفه‌ی نهادهای فرهنگی و حوزه و نهادهای مقام معظم رهبری در دانشگاه و وظیفه ی امامان جمعه و جماعت و موسسات فرهنگی، علمی، پژوهشی، دینی و هیئت‌های مذهبی است. باید دو بعد تغذیه روح و تغذیه جسم هردو مدنظر قرار گیرد. متولیان فرهنگی باید برنامه ریزی کارشناسانه، دقیق و موثر داشته باشند وبه پلاکارد بسنده نشود.  بهترین کارها این است که در تمام طول این مسیر کسانی در جای مشخص برای پاسخگویی به سوالات باشند. این در همه دنیا مرسوم است.

دخالت نهادهای دولتی باعث خدشه دار شدن جلوه مردمی اربعین نشود

دکتر آیت پیمان تصریح کرد: دخالت نهادهای دولتی و حاکمیتی نباید باعث خدشه دار شدن جلوه مردمی حرکت اربعین شود. سال گذشته در خدمت چند نهاد مهم و محترم از آستانه‌ها و شهرداری‌ها و بعضی نهادهای دیگر بودیم. از مجمع جهانی شیعه شناسی نامه‌ای را تنظیم کردیم و تأثیرات منفی برخی  کارهای اضافی که انجام می شود را با آنان در میان گذاشتیم. کارهای زائدی مانند دکورهای عظیم، تابلوهای بزرگ، مانیتورهای بزرگ، بلندگوهای بسیار بسیار قوی که تا شعاع زیادی در دو طرف بلندگوهای عراقی را خفه و خاموش می کند و زرق و برق دادن به موکب ها تاثیر منفی می گذارد.

خودمان را از گیر آرم، تابلو، نشان، نام و نهاد و سازمان رها کنیم

وی ادامه داد: در بعد فرهنگی هم همین اتفاق می افتد در بعد فرهنگی هم اگر مثلا ما بخواهیم با تابلو این سازمان، آن سازمان، این نهاد یا آن نهاد حضور پیدا کنیم خودبه خود اثر منفی خودش را می گذارد. باید خودمان را از گیر آرم، تابلو، نشان، نام و نهاد و سازمان رها کنیم. اگر می خواهند کار فرهنگی بکنند، اصلا سراغ امکانات نهادی و حاکمیتی و امکانات دولتی نروند. جریانات مردمی فرهنگی مثل کانون های فرهنگی مساجد، اساتید حوزه، دانشگاه و مبلغین و زبان دان ها و مبلغین بین المللی فعال شوند و ما  فقط بستر استقرار اینها را در جاهای مهم فراهم کنیم.لازم نیست اگر شما یک سایبانی درست می کنید تا دو نفر عالم در آن بنشینند حتما بگویید از فلان سازمان هستید، مقصود آن هم حاصل می شود.

کمک‌های ایران باید در خدمت کمک به میزبان باشد نه اینکه جای آنان را تنگ کند

رئیس مجمع جهانى شیعه شناسى درباره حضور موکبهای ایرانی در مسیر پیاده روی اربعین گفت: کمک‌های مردم ایران باید به شکلی هدایت شود که مزاحم میزبان اصلی نشوند و خدایی نکرده جنبه ی تفاخر و رقابت پیدا کند. این موضوع در برخی از موکب های ایرانی دیده می شود. ما فقط باید در حد کمک به میزبانان اصلی حضور پیدا کنیم. نه اینکه جای آنها را تنگ کنیم. سعی نکنیم به زرق و برق ظاهری کار اضافه کنیم و آن اصالت و خلوص و صمیمیت را تحت الشعاع قرار دهیم.

اربعین عظیم‌ترین بستر برای تجلی اخلاق عملی است

مدیر مسئول دبیرخانه شوراى دین پژوهان کشور گفت: اربعین تجسم عینی معارفی است که ما تلاش می کنیم با منبر و وعظ و فیلم و سریال آن را به مردم آموزش دهیم.  امسال در مراسم اربعین میزبان تعدادی از اساتید دانشگاههای آمریکا هستیم. برخی از آنها خداناباور هستند اما پس از دیدن صحنه های اربعین خواسته اند که این واقعه را از نزدیک تجربه کنند.

دکتر آیت پیمان افزود: در بعد اخلاق عملی قائلیم باید بستر و زمینه ای فراهم شود تا خصلت‌های اخلاقی پسندیده‌ی انسان‌های مومن در آن بستر متجلی شود. الان اربعین به عظیم‌ترین بستر برای تجلی اخلاق عملی و بروز تمام صفات پسندیده ای که ما آن را از ویژگی های مومن حقیقی تلقی می کنیم تبدیل شده است. اخلاص، ایثار، از خود گذشتگی، بذل مال و جان و جهاد فی سبیل الله و نوع دوستی، بشر دوستی و حب مومن و محبت به مومنین و همبستگی، همدلی، همراهی، وحدت، اعتصام به حبل الله و همه اینها در واقع خصال و ویژگی هایی است که در مومنین نهادینه است منتهی بروز و تجلی می خواهد.

وی تاکید کرد:اربعین یک واقعه ی جهانی بی مثل و مانندی است که تمام این بسترها را فراهم کرده است. اربعین تحقق وعده «الذین آمنو و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن هدی» است؛ یعنی این عشق و محبتی که مردم سراسر جهان از ملیت ها و رنگ های مختلف و سنت ها و فرهنگ ها و تمدن های مختلف به سیدالشهدا (ع) و فرهنگ عاشورا ابراز می کنند در طول تاریخ نبوده و تحقق آن در مکان دیگر هم فعلا امکان پذیر نیست.

اربعین یک مکتب، مدرسه، دانشگاه و یک محیط تعلیم و تعلم و یک آموزشگاه بزرگ جهانی است

وی خاطر نشان کرد: ایثار در اربعین تأثیر عمیق اش را بر جان ها و فطرت ها می گذارد حتی بر جان و فطرت لائیک‌ها، آتئیست ‌ها و خداناباورانی که بر اثر کنجکاوی حضور پیدا می کنند.  وقتی که اینها جدا می شوند  در زندگی های فردی و در اجتماع و محیط خودشان قرار می گیرند این تأثیرات از آنان گسسته نمی شود و اینگونه نیست که تمام این اثر از بین برود.  اعتقاد داریم در آن ضمیر و فطرت خداناباوران هم آن ندای درونی و کشش به خداوند هست و آنها از این صحنه  عجیبی که در عالم مثل و مانندش نیست تاثیر می گیرند. اربعین یک مکتب، مدرسه، دانشگاه و یک محیط تعلیم و تعلم و یک آموزشگاه بزرگ جهانی است که افراد همین که حضور پیدا می کنند بدون معلم و برنامه به هر طرف که نگاه می کنند برایشان درس آموز است. چیزهایی را که در کتاب ها می خواندند یا در منبرها می شنیدند یا در آیات و روایات و احادیث می دیدند یا حتی آنچه را که برخی در تعالیم مسیح و مریم و تورات و انجیل از انسان دوستی و از محبت و از ایثار و از کمک و انفاق می شنیدند و خیلی باورمند نبودند برایشان مجسم می شود. گاهی بعضی از مفاهیم پیچیده است و برای آموزش این مفاهیم حتی خداوند یک صحنه ی عینی و تجسمی بیان می کند مانند آموزش معاد و حیات دوباره به حضرت ابراهیم در قالب زنده کردن چهار پرنده و یا آموزش دفن انسان در داستان هابیل و قابیل توسط یک پرنده.

 

شفقنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.