امکان‌سنجی تاسیس موزه طب در کاشان

کاشان سابقه برجسته‌ی تاریخی در طب و پزشکی دارد.

اطبا و حکمای حاذق کاشانی فراوان بوده‌اند که طبیب مخصوص دربار و پادشاهان بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به «رکن‌الدین مسعود مسیحای کاشانی» شاعر و طبیب کاشانی و طبیب مخصوص شاه‌عباس صفوی، و پدرش «نظام‌الدین علی» که در عهد پادشاهی تهماسب صفوی سه سال پزشک دیوانی بود، اشاره کرد.

همچنین می‌توان از «ابوالفضل حکیم باشی» طبیب معروف دوران قاجار نام برد که خانه تاریخی حکیم‌باشی با شاخصه‌های برجسته معماری از دوران حیات او در کاشان به یادگار مانده است.

«سید ولی‌الله نصر» متوفای ۱۳۲۴ نیز طبیب و فیلسوف دوران معاصر و عضو نخستین دورهٔ مجلس شورای ملی زاده کاشان، و از تبار نصرالاطبا کاشان بوده‌است.

بر این فهرست نام‌های بسیار زیادی از دوران‌ها مختلف کاشان می‌توان افزود.

جدای از این‌ها آثار تاریخی مربوط به طب و پزشکی مثل خانه حکیم‌باشی با معماری دوران قاجار و بیمارستان اخوان یک سازه بیمارستانی با معماری دوران پهلوی اول، نشان از ظرفیت قابل توجه و بالای شهر کاشان برای تاسیس موزه طب دارد.

به تازگی در تالار دانشگاه پزشکی کاشان،‌ نخستین پایان‌نامه در حوزه تاریخ طب با موضوع «امکان‌سنجی تاسیس موزه پزشکی» در کاشان توسط دکتر «علیرضا اشرفی» ارائه شد.

دکتر علیرضا مروجی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، و دکتر حمیدرضا نمازی رئیس موزه ملی علوم پزشکی، اساتید راهنمای این پژوهش بودند، و دکتر اسماعیل فخاریان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دکتر مسعود کثیری استاد دانشگاه اصفهان به عنوان اساتید مشاور حضور داشتند.

این پژوهش با تحقیق در اسناد کتاب‌خانه‌ای، به بررسی تاریخ و سابقه طبابت و پزشکی در کاشان پرداخته و در ادامه امکان تاسیس موزه طب در شهر کاشان را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این پژوهش تلاش شده تا بخشی از اسناد در مورد طب و پزشکی در کاشان جمع‌آوری، تنظیم و حفظ شده و تاریخ شفاهی طب کاشان نیز ثبت و ضبط شود.

با توجه به این‌که در پایان جلسه دفاع از این پایان‌نامه، اعضای حاضر نسبت به فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای تاسیس موره طب در کاشان متفق‌القول بودند، شایسته است؛ مسئولین میراث فرهنگی به همراه مسئولین دانشگاه علوم پزشکی و دیگر مسئولین زیربط یکی از دو ساختمان خانه تاریخی حکیم‌باشی یا بیمارستان اخوان را به نگاهی به سبقه تاریخی و همچنین قرابت موضوعی به عنوان جایگاه تاسیس موزه طب در کاشان در نظر گرفته و نسبت به تاسیس و تجهیز آن اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.