انتقاد فرماندار کاشان از روند پروژه‌ی انتقال آب زاینده رود به کاشان

معاون استاندار اصفهان و فرماندار کاشان در بازدید از تاسیسات و خط انتقال آب زاینده رود به کاشان گفت: محقق نشدن دو درصد باقیمانده پروژه تونل گلاب همه سرمایه گذاری های انجام شده را بلااستفاده و بی اثر کرده است.

 

او گفت: برای تکمیل پروژه خط انتقال زاینده رود به کاشان 50 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

 

ارزش تاسیسات و خط انتقال آب زاینده رود به کاشان با پیشرفت نودوهشت درصدی بالغ بر 800 میلیارد تومان است که به دلیل  تکمیل نشدن دو درصد باقیمانده نیمی از ظرفیت پروژه را معطل نگاه داشته است.

 

حمید رضا مومنیان گفت: طرح اولیه پروژه در سال 1374 مطرح و مطالعات آن طی دو سال محقق گردیده است. عملیات اجرایی در سال 1378 آغاز و پس از پنج سال در سال 1383 به بهره برداری رسیده است.

 

دکتر حمیدرضا مومنیان افزود: 180 کیلومتر از خط انتقال در مدار بهره برداری است. تصفیه خانه در ابتدای مسیر و 130 هزارمترمکعب حجم مخازن مورد نیاز و 6 فشار شکن در طول مسیر این امکان را فراهم نموده است تا 800 لیتر آب از طریق سد تنظیمی زاینده رود وارد تصفیه خانه شده و پس از آن آب شرب 41 روستای شهرستان تیران و کروند، شهرستان دهق و علویجه ، میمه و وزوان و دلیجان را تأمین نموده و پس آن به شهرستان کاشان و آران و بیدگل برسد.

 

وی تصریح کرد: طرح اولیه پروژه؛ انتقال 1100 لیتر آب زاینده رود به کاشان و آران و بیدگل بوده است ولیکن پس از تحقق طرح و به علت بی آبی شدید در روستاها و شهرستان های طول مسیر، این ضرورت مورد توجه شرکت آب منطقه ای اصفهان قرار گرفته تا بخشی از آب شرب روستاها و شهرستان های مسیر را نیز از این طریق تأمین نماید.

 

مومنیان افزود: در حال حاضر 800 لیتر آب در ارتفاع 480 متر پمپاژ شده تا وارد تصفیه خانه گردد. در صورت تکمیل تونل گلاب؛ آب مسیر 10 کیلومتری تونل را به صورت ثقلی طی کرده و در انتهای مسیر به وسیله پمپاژ در ارتفاع 220 متری وارد تصفیه خانه می گردد.

 

وی افزود: استفاده از تونل گلاب و تأسیسات ایجاد شده این فرصت را فراهم می آورد تا ضمن افزایش ظرفیت آب، هزینه های نگاهداری و پمپاژ کاهش قابل توجه پیدا کرده و ظرفیت نهایی خط انتقال نیز محقق گردد.

 

مومنیان با بیان این که عدم تکمیل دودرصد باقیمانده تأسیسات تونل گلاب همه ی سرمایه گذاری های انجام شده را بلا استفاده و معطل کرده است یادآور شد: طول عمر مفید خط انتقال در حال طی شدن است در صورتی که هنوز تونل گلاب به بهره برداری نرسیده است. از اینرو بیم آن می رود پس از تکمیل تونل گلاب ؛ خط انتقال آمادگی انتقال آب را نداشته باشد و تمام تلاش های انجام گرفته را بی اثر کند.

 

معاون استاندار افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه 98 درصد است و عمده ی کارهای باقی مانده در اول خط است. آب گیر و رسوب گیر ساخته شده است ولیکن اتصال به دریاچه باقی مانده است. ساخت و نصب دریچه های سازه آبگیر ، اتصالات سازه آبگیر به تونل اصلی ، اتصال لوله 1500 از ابتدای تونل دسترسی به مسیر تصفیه خانه و ایجاد تاسیسات مکانیکی و برقی ایستگاه پمپاژ بخشی از کارهای باقی مانده است که در انتظار تأمین اعتبار است.

 

فرماندار با بیان این که فرصت سوزی در تکمیل پروژه خسارت و زیان را مضاعف خواهد کرد تأکید کرد: از دست رفتن زمان ضمن آن که باعث مستهلک شدن تأسیسات و خط انتقال خواهد شد هزینه های پروژه را نیز افزون می نماید. در سال 93  اعتبار مورد نیاز پروژه برای تکمیل و بهره برداری 45 میلیارد تومان برآورد گردیده است. 25 میلیارد تومان تامین و بخشی از کارها انجام گرفته ولیکن تکمیل نگردیده است. امروز با توجه به تورم و افزایش قیمت ها همچنان برای تکمیل پروژه 50 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

1 نظر
  1. جملل می گوید

    خود اصفهانیا دارن از بی ابی میمیرن اونوقت اب داره میره کاشان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.