انسان‌ها حقوق همه را محترم بشمارند، تا زمین هوایشان را داشته باشد

مشکات آنلاین – حوریه شیوا: سوم اردیبهشت را روز زمین نام‌گذاری کرده‌اند. پویش مردمی «سبزمین» با اهداف محیط ‌زیستی و توسط عده‌ای از جوانان دغدغه‌مند کاشانی شکل گرفته و زمین را برای انسان‌ها همواره «سبز» می‌خواهد. با «علی شریف الحسینی»، سرپرست این پویش، به گفت‌وگو نشستیم و از او پرسیدیم:

 

-عده‌ای معتقدند پیدایش کرونا، انقلاب و خشم طبیعت علیه انسان است، نظر شما دراین‌باره چیست؟

تا قبل از این اتفاق، این رویکرد بیشتر مختص فعالان محیط زیستی بود. بعد از قرنطینه، با بیشتر شدن استفاده از فضای مجازی و انتشار تصاویر و ویدئوهایی با موضوع استفاده از حیوانات به‌عنوان خوراک و یا شکنجه حیوانات برای استفاده از پوستشان، علاوه بر فعالان محیط‌ زیستی، مردم عادی هم از ظلمی که در این سال‌ها بر محیط زیست و بخصوص حیوانات تحمیل شده، آگاه شدند و آن‌طور که از نظرات مردم مشخص بود، دلشان به درد آمده بود.

 

– سبزمینی‌ها در ایام کرونا فعالیت خاصی داشتند؟

پویش زیست‌محیطی سبزمین نیز مثل سایر گروه‌ها و انجمن‌های زیست‌محیطی در صدد برداشتن قدمی برای بهبود اوضاع بوده و هست. ابتدای قرنطینه با تهیه تصاویر و ویدیوهای مختلف با موضوع کرونا، در اینستاگرام فعالیت کردیم.

همچنین در همکاری با گروه مردمی «کاشان بی کرونا»، با استفاده از شابلون‌های مخصوص، هشدارهایی تحت عنوان‌های توقف و رعایت فاصله‌اجتماعی در برخی از اماکن پرتردد ایجاد کردیم. تعدادی از اعضای گروه نیز به‌صورت داوطلبانه در مراکز درمانی مشغول به فعالیت بودند و عده‌ای هم با جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی، به مدد خانواده‌های نیازمند رفتند.

 

– «شیوع کرونا باعث تنفس و حیات طبیعت شد» نظر شما چیست؟

انسان همواره خود را مالک زمین می‌دانسته و هنوز هم می‌داند. وقتی انسان حد و مرزهای استفاده از محیط را از بین ببرد، باید منتظر پاسخی از جانب عالم باشد. این جهان، جهان رفت‌وبرگشت‌هاست و هر کنش، واکنشی دارد. سال‌هاست بدون توجه به اینکه زمین مادر ماست و باید احترامش را حفظ کنیم، زندگی می‌کنیم و غافلیم از اینکه روزی این بی‌احترامی‌ها دامن خودمان را می‌گیرد.

یقین داریم در روزهایی‌ که ما خانه‌نشین بودیم، تک‌تک اعضا و اجزا زمین شادمان بوده‌اند و فرصتی برای رشد دوباره پیدا کرده‌اند. از ریزترین موجودات در دریا و زمین و آسمان گرفته تا موجودات غول‌پیکری که طعمه شکارچیان و دوربین‌های مختلف جهانی هستند.

 

– آینده را چطور می‌بینید؟ آیا این شوک به انسان‌ها باعث رفتار بهترشان با طبیعت خواهد شد یا خیر؟

غم‌انگیز است که ما آدم‌ها، منتظر جرقه‌ای هستیم تا تغییر کنیم. مگر خداوند ما را آگاه و مختار نیافریده؟ چرا برای یک‌بار هم که شده به پیشگیری و محترم شمردن موجودات، پیش از وقوع حوادث فکر نمی‌کنیم؟

انسان عصر حاضر، تا زمانی که خودش را بالاتر از دیگر موجودات و حتی بالاتر از زمین بداند، حال‌وروزش تغییری نخواهد کرد. ما باید همین امروز حقوق همه را محترم بشماریم تا زمین نیز، هوای ما را داشته باشد.

فقط دوست دارم این آیه زیبا را با هم مرور کنیم: «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد، مگر آنکه آنان حال خود را تغيير دهند».

 

منبع: کانال تلگرامی کانون فرهنگی هنری امام حسین (ع) کاشان

@Mirneshaneh

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.