با ادامه روند کنونی روستاهای بیشتری خالی از سکنه خواهد شد

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: توسعه نقاط روستایی در گرو تغییر فرهنگ و نگرش‌ها است و بخشداران و دهیارانی که می‌توانند در این میان نقش مهمی ایفا کنند، باید با آموزش‌های مبتنی بر محیط جهت‌دهی شوند.

به گزارش ایرنا، «سعید جندقیان» پنج‌شنبه ۱۰ آبان‌ماه در نشستی با مسئولان و بخشداران کاشان بیان کرد: بخشداران و دهیاران باید نقش اساسی در مسیر توسعه روستاها ایفا کنند اما در مواردی با رفتارهای غیرحرفه ای منجر به بروز مسائلی شدند و از این رو ۶۲ میلیارد ریال برای نخستین‌بار در کشور به آموزش آن‌ها اختصاص یافت.

وی با اشاره به سهم چهار میلیارد ریالی استان اصفهان از این محل افزود: باید موضوع آموزش و تغییر نگرش به یک مطالبه و دغدغه تبدیل شود وگرنه با ادامه روند کنونی روستاهای بیشتری در ۱۰ سال آینده خالی از سکنه خواهد شد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور عنوان کرد: باید روی ظرفیت‌های قانونی، مرور بودجه و برنامه ششم توسعه نیز کار شده و با هم‌افزایی نسبت به رفع مشکلات گام برداریم.

وی، پیشنهاد ۱۲ لایحه به مجلس شورای اسلامی را یادآور شد و اضافه کرد: دولت در مجموع منابع محدودی دارد اما می‌توان با مطالعه و بررسی دست‌کم نسبت به خلاء‌های قانونی احتمالی اقدام کرد.

جندقیان گفت: تسهیلات و طرح‌ها بدون رویکرد مناسب، هماهنگی بین دستگاهی و مشارکت مردم مانند کلوخی است که به‌سوی روستاها پرتاب می‌شود و از این رو نتیجه مورد نظر را به همراه ندارد.

وی تصریح کرد: توسعه راهی جز بهره‌گیری از نظریه‌های اثبات‌شده ندارد و باید ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی، طبیعی، مالی، تجهیزاتی و اجتماعی با آموزش و تشویق ایده‌پردازی در این مسیر هدایت شود.

سرپرست فرمانداری کاشان نیز در ادامه بیان کرد: بسیاری از کشورهای پیش‌رفته برای تحقق توسعه نسبت به تقویت نقاط روستایی گام برداشتند که این مهم از جمله برای پیش‌گیری از مسائلی مانند حاشیه‌نشینی در دولت تدبیر و امید نیز به جد پیگیری می‌شود.

علی‌اکبر مرتضایی قهرودی با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و به‌ویژه جامعه محلی افزود: جاده یکی از بسترهای مهم توسعه است و باید با اولویت‌بندی نسبت به تقویت زیرساخت‌های ارتباطی موجود اقدام کنیم.

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، از جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور، افزون بر ۲۰ میلیون (۲۵٫۹درصد) در ۶۲ هزار و ۲۸۴ روستا ساکن هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.