بیماران مشکات چشم به راه آمبولانس

مشکات آنلاین-حمیدرضا کریمی-«مادرم داشت ازاین دنیا می رفت. جلو چشمم بال بال می زد؛ اما امبولانس نبود. رفتیم بهداری به آقای تخت فیروزه میگیم امبولانس بیار مادرم بیهوش شده؛ آسم شدید داره اما گفت بروید با اژانس بیاریدش. این همدلیه»
این عبارتهای کوتاه بخشی از پیام یک شهروند جوان به «مشکات آنلاین» است. جمله ها تصویری دردناک برای ما به تصویر می کشد. جوانی که مادرش به خاطر تنگی نفس بدحال می شود، اولین تصمیمی که به ذهنش می رسد رجوع به درمانگاه است. انتظار دارد کادر درمانگاه مادرش را نجات بدهند، با هزار امید خود را سرایسمه به مرکز درمانی مشکات می رساند اما پاسخی را که انتظار آن را می کشد نمی شنود.
چنین اتفاقی برای بسیاری از مردم مشکات اتفاق افتاده است. آنان مرکز درمانی شهر و گاهی هم پزشک مستقر را مقصر می دانند. برای همین وقتی به مسئولی درسترسی پیدا می کنند و می خواهند درباره مشکلات شهرشان بگویند مساله درمانگاه در صدر خواسته های آنان قرار می گیرد.
اما «سید احمد تخت فیروزه» که بیش از دو دهه در مرکز درمانی مشکات فعالیت دارد مسئولان این مرکز را؛ در برآورده نشدن خواسته های مردم مقصر نمی داند.
او در پاسخ به سوال خبرنگار مشکات آنلاین می گوید اجازه ندارد که آمبولانس را برای جا به جایی بیماران به در منزل آنها ببرد.
تخت فیروزه می گوید این گفته اش چند دلیل دارد. او توضیح می دهد: اول اینکه ممکن است هم زمان بیمار اورژانسی به مرکز مراجعه کند که نیاز فوری به اعزام داشته باشد. دوم اینکه بیماری که در منزل بیهوش افتاده و اورژانسی هم هست باید با ۱۱۵هماهنگی کند. در بسیاری از مواقع خود مرکز نیز برای جا به جایی بیماران بد حال از ۱۱۵کمک می گیرد. سوم اینکه آمبولانس مرکز تکنسین ندارد فقط راننده می تواند بیمار را جا به جا کند؛ چون هیچ آموزشی در ارتباط با احیا بیمار ندیده است اما آمبولانس 115 هم کادر فنی مجرب دارد و هم به دستگاه شوک و وسائل احیاء مجهز است».
تخت فیروزه می گوید مردم در زمانهایی که با مشکل رو برو می شوند باید با شماره 115 تماس بگیرند.
مشکل وقتی ابعاد تازه ای به خود می گیرد که گاهی تماس با اورژانس 115 هم توقعات به جای خانواده ها را برآورده نمی کند.
هم اکنون آمبولانس مستقر در اورژانس بین جاده ای سن سن برای جا به جایی بیماران به مشکات می آید. تعداد زیاد حوادث بین جاده ای در دو محور بزرگراه امیرکبیر و جاده ترانزیت در محور قم کاشان و جمعیت زیاد منطقه و فاصله سن سن تا مشکات سبب شده همیشه این اورژانس نتواند به خواسته های بیماران آنگونه که انتظار می رود رسیدگی کند.
مسئول مرکز درمانی فاطمه الزهراء بهترین راه حل مشکل مشکاتی ها را در احداث یک پایگاه اورژانس می داند و می گوید شورا و مردم همت کنند تا یک پایگاه اورژانس برای مشکات احداث شود.
او می گوید با احداث این پایگاه، بسیاری از مشکلات مردم حل می شود. این واقعا حق مردم خوب مشکات است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.