تخریب آرام یادگار ارباب محبوب

علی مصلحی: اینجا دفتر کار جاودان‌یاد حسن تفضلی در کارخانه شماره یک ریسندگی و بافندگی کاشان در خیایابان ۲۲ بهمن است که در معرض تخریب قرار دارد؛ دفتر شخصی که مردم کاشان او را همچنان با عنوان ارباب تفضلی یا حاجی ارباب می‌شناختند و می‌شناسند.

 

ارباب تفضلی یکی از بنیانگذاران مهم صنعت نساجی در کاشان است. کارخانه کوچک وی طی ۴۵ سال به یکی از بزرگ‌ترین واحدهای نساجی ایران تبدیل شد و از او به عنوان پدر نساجی ایران یاد می‌شود.

 

کمتر کسی است که در کاشان از او به نیکی یاد نکند. جمع زیادی از پیرمردها و میان سنهای دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل، امروز بازنشستگان کارخانه‌هایی هستند که ارباب در این منطقه از کویر بنا کرد.

 

اما همانطور که تصاویر گویاست، دفتر پدر نساجی ایران در حال تخریب کامل است.

 

این دفتر جدای از ارزش‌های زیبای هنری و معماری، بیش از نیم قرن مردی را میزبانی می‌کرده که شاید بشود او را بزرگ‌ترین خیر و کارآفرین منطقه بزرگ کاشان و آران و بیدگل دانست، اما متاسفانه به دلیل رسیدگی نکردن به آن در معرض تخریب کامل قرار گرفته است.

 

این درحالی است که این دفتر هیچ مانعی در مسیر توسعه خیابان ۲۲ بهمن و فروش املاک کارخانه نیست، و به همان شکل که میدان آب در یک تقاطع شهر به عنوان موزه «آب» حفظ شد، این دفتر هم می‌تواند به عنوان یک اثر معماری و تنها یادگاری از پدر نساجی ایران، خیر و کارآفرین بزرگ منطقه کاشان و اطراف حفظ و حراست و مرمت شود و بعدا با انتقال وسایل شخصی او به آن، به موزه ارباب تفضلی تبدیل شود.

 

قطعا این کار جدای از آن‌که خوشحالی اصحاب رسانه و هنر و میراث را به‌دنبال دارد، باعث شادمانی و دست‌مریزاد تک‌تک شهروندان کاشانی و آران و بیدگل و دیگر شهرهای اطراف که این مرد بززگ را می‌شناختند خواهد شد.

 

اجازه  ندهید تنها میراث ارزشمند این مرد بزرگ به سادگی به آوارگی مدرنیستم سپرده شود.

1 نظر
  1. علی می گوید

    من ارباب تفضلی را ندیدم و.لی خیلی زیاد اسمش را شنیده ام . همه و همه از خوبی او و سخاوتش و مشکل گشایی مردم سخن می گویند. می گویند .چند هزار نفر از مردم کاشان و حومه را در کارخانه اش حقوق می داده است و آن هم در زمانی که اصلا در کاشان و حومه کارخانه قالی و..و..و.. نبود . روحش شاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.