تعلیم روزنامه نگاری؛14 متر زیر زمین

مطمنم وقتی نوش آبادی ها شهر اویی را بنا می کردند به فکرشان هم نرسیده که شاید یک روزی جمعی از روزنامه نگاران کاشان بخواهند در این جانپناه کلاس روزنامه نگاری آنلاین برگزار کنند وگرنه این مردمان مهمان نواز، همان موقع که برای طلا و جواهرات، مطبخ،راهروهای غافلگیر کننده دشمن و امکانات رفاهی نسبی در اعماق زمین، اتاقکهایی را می کندند، یک سالن بزرگتر با چند میز و صندلی برای خبرنگاران ایجاد می کردند.

 

راستش را بخواهید، خود من هم وقتی شنیدم قرار است در شهر زیرزمینی کلاس روزنامه نگاری برگزار می شود تعجب کردم. لبخند خبرنگاران به یکدیگر در محوطه ورودی شهر زیرزمینی هم نشان دهنده تعجبی شیرین بود.

 

اما این اتفاق جالبی بود که دیروز افتاد. شهر اویی، میزبانی استاد علی رضا کتابدار یکی از بهترین استادان روزنامه نگاری ایران بود. سالها پیش در تهران با او آشنا شدم. در مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه «روزنامه نگاری آنلاین» تدریس می کرد.جوانی خوش برخورد، مهربان، با سعه صدر، خوش تیپ، منظم و از همه مهمتر استادی متواضع که هرگز از راهنمایی شاگردان خسته نمی شد.

 

او هم وقتی شنید باید در شهر زیرزمینی روزنامه نگاری آنلاین تدریس کند خندید و گفت: همه جا تدریس کرده ام الا در عمق 14 متری زمین. و با همین لبخند تدریس را شروع کرد. از اوضاع درهم روزنامه نگاری در ایران گفت تا راهکارهای بالا آوردن بازدیدهای سایت. بسته بودن دست خبرنگاران را علت اصلی سرانه پایین انتشار روزنامه در ایران دانست و از کپی پیست فراوان در فضای مجازی گله کرد.

 

یک ساعت و نیم با شوخی و لبخند کلاس را اداره کرد تا اینکه دوست همسفرش عقربه های ساعت را به او نشان داد.

 

آمده بودند تا از مسیر کاشان به کویر مصر بروند ولی عباس شافعی سردبیر کاشان نیوز و خانم مسعودی همسر هنرمند او، سعادت میزبانی استاد را از آن خود کرده و پس از جلب نظر او برای ماندن در کاشان، مقدمات بازدید او از شهر زیرزمینی را مهیا کرده و سپس برگزاری یک نشست یک ساعته را دیده بودند.

 

خلاصه اینکه دیروز هم فال بود و هم تماشا. هم تفریح بود هم تعلیم، هم خبرنگاران از حضور از شهر زیرزمینی خوشحال بودند و هم قلم آنها برای معرفی شهر به روی کاغذ رفت. هم یک استاد مسلم روزنامه نگاری از ظرفیتهای روزنامه نگاری کاشان باخیر شد و هم روزنامه نگاران از او بهره بردند.

 

دورهمی شیرین دیروز تدبیری بود که می بایست از سالها پیش اندیشیده می شد. کاشان شهری است با ظرفیتهای بالای گردشگری که می تواند نظر هر اهل ذوق، فرهنگ و هنری را به خود جلب کند. ظرفیتهای گردشگری کاشان می توانست و می تواند زمینه حضور بزرگانی را در این شهر فراهم کند که حضورشان می تواند سبب توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی منطقه شود؛ بزرگانی که دعوت از آنان برای حضور در یک منطقه در شرایط عادی کار آسانی نیست.

 

دیروز کلاسی پرباری در محوطه کوچک شهر زیرزمینی نوش آباد برگزار شد و البته انتظار یافتن مکانی برای برگزاری کلاس در شهر زیرزمینی توقع زیادی است؛ ما که صدها سال از تاسیس جان پناه آریایی فاصله گرفته ایم هنوز نتوانسته ایم برای خبرنگارانمان یک خانه امن مطبوعات برپا کنیم تا اگر روزی میهمانی داشتند بتوانند از او پذیرایی کنند و یا هنوز بسیاری از نویسندگان ما خانه به دوش اند؛ اما نه توقع استفاده بهینه از ظرفیتهایی را که گذشتگان برای ما به یادگار گذاشته اند توقع زیادی است و نه توقع ایجاد زمینه میزبانی آبرومندانه از اهالی فرهنگ و شعر و ادب.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.