جایگاه مجلس کجاست؟

«عباسعلی منصوری» نماینده پیشین مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در پست اینستاگرام خود با اشاره به سخنان «محمدجوادظریف» درباره کنوانسیون خزر نوشته است: به نظرم مهم‌ترین سوال عدم حضور و ‌اطلاع مجلس از این جلسات است. واقعا جایگاه مجلس که در راس امور است کجاست؟

تیمسار منصوری در اینستاگرام خود به حضور ظریف در گفتگوی ویژه خبری با موضوع کنوانسیون خزر واکنش نشان داد
تصویری که منصوری در اینستاگرام خود منتشر کرد

ظریف امشب در  برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حاضر شد و به ابهامات مطرح شده درباره کنوانسیون خزر پاسخ داد.

 

وی گفت: کنوانسیون خزر 21 سال است که مذاکره می شود و بیش از یک سال است که تقریباً همه موارد کنوانسیون به نتیجه رسیده است.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه کنوانسیون به زبان های فارسی و روسی مذاکره شده بود گفت: در یک سال گذشته کارهای مطابقت دادن ترجمه ها انجام و متن انگلیسی به عنوان متن مرجع تعیین شد.

 

وی افزود: وزیر امور خارجه گفت: کنوانسیون حقوقی دریای خزر علاوه بر حفظ تمامیت ارضی، روابط ما را با همسایگان این حوزه گسترش می دهد.

 

ظریف تصریح کرد: تصور اشتباهی در بین برخی وجود دارد که سهم ایران در خزر ۵۰ درصد بوده یا هست. تلاش ما برای گرفتن سهم ۲۰ درصد از دریای خزر است. در کنوانسیون های قبلی ما حتی حق حضور کشتی های غیر نظامی هم در دریای خزر نداشتیم

 

پس از فروپاشی شوروی تاکنون پنج کشور حاشیه‎ای خزر به یک رژیم حقوقی که مورد توافق همه آنها باشد دست نیافته‎ بودند.

 

سند نهایی رژیم حقوقی دریای خزر در ۲۴ ماده در 21 مردادماه میان روسای جمهور پنج کشور ساحلی یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان امضا شد.

 

همزمان با امضای این سند برخی شایعات از کم شدن سهم 50 درصدی ایران در دریای خزر در فضای مجازی منتشر شد.

 

دریای خزر که از آن به عنوان بزرگترین دریاچه جهان و می‎شود، طولی حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرضی حدود ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر دارد. این دریا از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان و از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان محدود می‌شود. این دریا به هیچ دریایی به طور طبیعی متصل نیست؛ بنابراین رژیم حقوقی ویژه و منحصربه‌فرد خود را دارد.

 

تا زمانی که آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان به واسطه فروپاشی شوروی به کشور‌های حاشیه‌ای این دریا اضافه نشده بودند، وضعیت حقوقی این دریا به وسیله برخی معاهدات مشخص شده بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.